Tråden for dumme spørsmål.

Eg ynskjer eigentleg ikkje brygge meir enn 20 liter vanlegvis, men er jo veldig fint å ha moglegheita til å makse utbyttet. Bør eg heller gå for ein UT-300 i og med dette skal stå i ei stove med romtemperatur?
 
Eg ynskjer eigentleg ikkje brygge meir enn 20 liter vanlegvis, men er jo veldig fint å ha moglegheita til å makse utbyttet. Bør eg heller gå for ein UT-300 i og med dette skal stå i ei stove med romtemperatur?
Ville gått for en 308 eller 310. Prisforskjellen opp til 308 er ikke så stor, og da får du både kjøl og varme. Selv om du ikke trenger den andre utgangen nå så vet du ikke at du ikke gjerne vil ha den i fremtiden. Den kan f.eks styre ei vifte pr nå, f.eks.
 
Når er det forseint å ta ølet ut fra kjellerbod for å sette den varmt på nytt? Har en trippel som nok var litt lite flaskekarbonert. Har gjæren gått i hi nå?
 
Når jeg kjøpte mine gjæringsskap så tok jeg med meg ei 30liters gjæringsbøtte i butikken. Skal se du får hjelp fort når du begynner å dra ut hyller å stappe ting inni skapene deres. #nokølapp
Ser det for meg. :) Hadde du med gjærlås?
 
Kjøleskap selges og gies bort på finn for knapper og glansroser, skjønner ikke ideen med å kjøpe ett mikro skap til 1000+ lapper når du får ett skap som kosta 6-7000 for 3-4 år siden på finn til 400 - 1000 spenn, som har plass til 60L gjæringskar eller 2 25L gjæringskar.
Jeg har henta mange, og bare ett som var gratis som ikke virka. Er gratis å kaste på gjenvinninga om det ikke funker
 
Ett lite spørsmål om pid og temp sonde... Jeg har en Rex C100 pid og har bestilt TP-100 temp sensorer fra Alibabaland, (Alibaba nissen er på ferie i Thailand tror jeg, kommer jo aldri... 22 dager fra den er sendt ut fra alibaba flyplassen, må værer rimelig store tanker på det flyet)
Men jeg har noen sånne liggende som ble feilbestilt litt sånn etter ett par lettøl ... http://www.ebay.com/itm/5PCS-DS18B2...-sensor-new-/121811602595?hash=item1c5c898ca3
Kan dem brukes til noe? som feks. med piden?
 
En Kinnflaske som lå til karbonering i kjøleskapet over jula ble overkarbonert og det ble presset øl ut gjennom korken (lengre historie om hvorfor akkurat den ble overkarbonert, ikke relevant nå). Ølsølet ble liggende på glasshylla, hvor mugg velvillig slo seg ned. Har tatt ut hylla og vasket den og flaskene som lå der.

Hva med resten av kjøleskapet? Gjærer også i dette skapet. Hva er faren for at muggsporer kan finne veien inn i framtidige øl og ødelegge det? Etter en innvendig vask, så klart. Kill it with fire? Mest interessert i å beholde kjøleskapet, naturligvis.

 
Ølsølet ble liggende på glasshylla, hvor mugg velvillig slo seg ned.
Hva er faren for at muggsporer kan finne veien inn i framtidige øl og ødelegge det? Etter en innvendig vask, så klart.
Da hadde du vel muggsporer i kjøleskapet fra før. Vanskelig å unngå. Brenning ikke nødvendig, men bildet var kult. :)
 
En Kinnflaske som lå til karbonering i kjøleskapet over jula ble overkarbonert og det ble presset øl ut gjennom korken (lengre historie om hvorfor akkurat den ble overkarbonert, ikke relevant nå). Ølsølet ble liggende på glasshylla, hvor mugg velvillig slo seg ned. Har tatt ut hylla og vasket den og flaskene som lå der.

Hva med resten av kjøleskapet? Gjærer også i dette skapet. Hva er faren for at muggsporer kan finne veien inn i framtidige øl og ødelegge det? Etter en innvendig vask, så klart. Kill it with fire? Mest interessert i å beholde kjøleskapet, naturligvis.



Vasker alltid over kjøleskap / gjæringsskap med klorin før me sett inn dunken. Har det på sprayflaske og dusjer godt ned heile skapet innvendig også dør og pakninger


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvor stor gryte trenger man for å lage "partial mash" tenker nå til ca 20 liter ferdig øl. Har ikke mulighet til Biab, det hadde vært noe det, men ser at det er potensiale i denne type brygging. Så en oppskrift som anbefalte 15 liters kjele... Går det an å dele opp hele oppskriften i 2 kjeler? Ala 2 på 8 liter, og hva skjer i så fall i forhold til humlen? Deles den og opp i 50/50? Mange spørsmål som vanlig, setter utrolig pris på svar.
 
Hvor stor gryte trenger man for å lage "partial mash" tenker nå til ca 20 liter ferdig øl. Har ikke mulighet til Biab, det hadde vært noe det, men ser at det er potensiale i denne type brygging. Så en oppskrift som anbefalte 15 liters kjele... Går det an å dele opp hele oppskriften i 2 kjeler? Ala 2 på 8 liter, og hva skjer i så fall i forhold til humlen? Deles den og opp i 50/50? Mange spørsmål som vanlig, setter utrolig pris på svar.
Du får vel plass til en minimesk med omtrent 2 kg i en 8-literskjele. For en del øltyper kan du strekke det til 20 liter. Foreslår at du koker vørteren fra minimesken med all humla i den ene kjelen og bare ekstraktet i den andre. Bruk en bryggekalkulator for å beregne bitterhet, med 20 liter som totalvolum, 6 liter (eller hvor mye du tør å koke) som kokevolum, og bare det maltet du har i gryta.
Også kan du sette en 36-litersgryte på ønskelista. :)
 
Du får vel plass til en minimesk med omtrent 2 kg i en 8-literskjele. For en del øltyper kan du strekke det til 20 liter. Foreslår at du koker vørteren fra minimesken med all humla i den ene kjelen og bare ekstraktet i den andre. Bruk en bryggekalkulator for å beregne bitterhet, med 20 liter som totalvolum, 6 liter (eller hvor mye du tør å koke) som kokevolum, og bare det maltet du har i gryta.
Også kan du sette en 36-litersgryte på ønskelista. :)
Takk for svar. Godt å vite at det kan gå . Er helt bitt av bryggebasillen!
Gryta er allerede på ønskelisten med en hel haug av andre greier. :) har veldig lyst til å begynne med allgrain desverre er plass, tid (småbarnsfar) og eerrhhm plass et problem. Har prøvd meg med noen ølsett der det siste ble bra. Samboeren er lei av å høre om øl :D gøy er det ihvertfall og nå er det enda kjekkere etter jeg fikk bordkorker til jul
 
Hei brygget en IPA idag på netthandel bryggeren min. Etter 45 min koking kom det opp e-3 i skjermen, den slo seg av og temperaturen sank. Fikk den på igjen og med en gang det kokte igjen skjedde det igjen. Holdt på sånn flere ganger hadde i kjøler og siste humlepose mens den gikk opp og ned i temperatur.
Noen som vet kvifor den erroren kom? Og er det håp for den IPAen?
 
Et til dumt spørsmål: kan man bruke samme gjæringskar til både vin og øl? Vil vin sette smak på karet som den lettere ølen vil ta til seg?
 
Tilbake
Topp