Er vel når du begynner å bli gapen du går over til whiskey å jäger?Kor mykje veg du ? Så drikk du til du starter å verte gapen. Då er det nok
Sent from my iPhone using Tapatalk
Er vel når du begynner å bli gapen du går over til whiskey å jäger?Kor mykje veg du ? Så drikk du til du starter å verte gapen. Då er det nok
Sent from my iPhone using Tapatalk
Er vel når du begynner å bli gapen du går over til whiskey å jäger?
Er det barn tilstede er det ikke forsvarlig å drikke så veldig mye. God jul og godt nyttår! Fest, men fest med måte!God Jul og godt nyttår! Dagens dumme spørsmål: hvor mye øl er det forsvarlig å drikke i dag
Er det barn tilstede er det ikke forsvarlig å drikke så veldig mye. God jul og godt nyttår! Fest, men fest med måte!
Skal mekke en IRA snart: https://www.bryggselv.no/media/multicase/documents/oppskrifter/ira3.pdf
Jeg var å handla inn gjær og humle, og vurderte ferskgjæren foreslått (WLP001), men chickened out og gikk for tørrgjær som jeg er kjent med. Når jeg leste bak på WLP gjæren så forsto jeg det slikt du kunne bare ha den i romtemperatur og så pitche den rett i spannet med ferdig kjølt vørter. Intrykket jeg fikk av ferskgjær var at alle brukte det i starter og greier, men kan man drite i dette og få nogelunde brukbar gjæring uten?
Trenger ferskgjær noe forskjellig behandling fra tørrgjær egentlig?
Skal mekke en IRA snart: https://www.bryggselv.no/media/multicase/documents/oppskrifter/ira3.pdf
Jeg var å handla inn gjær og humle, og vurderte ferskgjæren foreslått (WLP001), men chickened out og gikk for tørrgjær som jeg er kjent med. Når jeg leste bak på WLP gjæren så forsto jeg det slikt du kunne bare ha den i romtemperatur og så pitche den rett i spannet med ferdig kjølt vørter. Intrykket jeg fikk av ferskgjær var at alle brukte det i starter og greier, men kan man drite i dette og få nogelunde brukbar gjæring uten?
Jeg mener WLP001 og US05 er samme gjærstamme. Jeg anbefaler å bruke tørrgjær der du kan. Da slipper du ekstra arbeid det er med starter og økt sannsynlighet for infeksjoner.Skal mekke en IRA snart: https://www.bryggselv.no/media/multicase/documents/oppskrifter/ira3.pdf
Med de nye pure pitch-pakkene til WLP skulle det gå bra å droppe starteren, så lenge du ikke er alt for nær bb-datoen, og så lenge OG er under 1.050. Men jeg kan være enig i at dersom det finnes et fullgodt tørrgjæralternativ, er det mye enklere med en pose du bare kan strø rett i dunken. Men er du hengt opp på rehydrering, så er jo det minst like skummelt som det å lage en starter med tanke på infeksjonsfaren.
Nå vil vel mange påstå at det eneste tilfellet av fullgodt tørrgjæralternativ er nettopp 05 vs 001.
I lengden kommer du ikke utenom det å lage startere - og det er mye å spare på det. Hvis du alltid lager starterne dine så store at du kan sette til side nok til neste runde, så slipper du å kløne med høsting og vasking, og gjær fra starter holder seg rimelig godt, også, om du oppbevarer den under optimale forhold.
Med de nye pure pitch-pakkene til WLP skulle det gå bra å droppe starteren, så lenge du ikke er alt for nær bb-datoen, og så lenge OG er under 1.050. Men jeg kan være enig i at dersom det finnes et fullgodt tørrgjæralternativ, er det mye enklere med en pose du bare kan strø rett i dunken. Men er du hengt opp på rehydrering, så er jo det minst like skummelt som det å lage en starter med tanke på infeksjonsfaren.
Nå vil vel mange påstå at det eneste tilfellet av fullgodt tørrgjæralternativ er nettopp 05 vs 001.
I lengden kommer du ikke utenom det å lage startere - og det er mye å spare på det. Hvis du alltid lager starterne dine så store at du kan sette til side nok til neste runde, så slipper du å kløne med høsting og vasking, og gjær fra starter holder seg rimelig godt, også, om du oppbevarer den under optimale forhold.
Mja... det er vel en sannhet med modifikasjoner. Det er mange meninger om dette. Jeg har testet direkte pitch vs. starter noen ganger og har fått hurtigere start på gjæringen og bedre utgjæring på de batchene jeg har tilsatt gjær fra starter. Men jeg skal ikke påberope meg alt vettet og trumfe gjennom mine funn og meninger.
Gode tips, hvor lenge lagrer du gjær?
Når jeg trenger å lage starter pleier jeg å lage 3 liter i en 5 liters EM flaske. Her blir som oftest alt benyttet i en 40 liters batch. Har du laget større startere enn dette?
Har prøvd på en 4 liters starter i samme flaske, der ende 1 liter i taket. Jeg slo av magnetrører i noen timer og da jeg startet den igjen fikk jeg en fontene. Fruen var ikke spesielt imponert...
Men jeg har lurt på å lage en liten batch i bøtte for større brygg med høy OG. Men da må jeg kjøpe meg luftpumpe.
Defoamer, det er notert...Kravstor dame du har gått i kompaniskap med! Det er da grenser for hva man kan få til med en magnetrører og litt vørter? Jeg gjorde noe liknende, uten på noen måte å oppnå på langt nær så spektakulære effekter som du gjorde.
3 liter er maks, ja - og sjøl da er det rein hasard å ikke bruke noen dråper defoamer. .
Defoamer, det er notert...