Jeg vil si at posen skal ut ved 0 minutter. Av egen erfaring varierer tiden du bruker for å få nedkjølt vørteren og i mellomtiden øker IBU og aroma. Så for å klare å gjenskape brygget ta ut humlen så snart klokken viser 0 og heller juster mengden humle du tilsetter for å få ønsket bitterhet og aroma.Nei, humla kan være i kjelen til du er ferdig med å overføre til gjæringskaret.
Men bruker jeg poser blir disse tatt ut etter nedkjøling.
Litt enklere å overføre til gjæringskar da.
Gjør det som er mest praktisk.
Jeg vil si at posen skal ut ved 0 minutter. Av egen erfaring varierer tiden du bruker for å få nedkjølt vørteren og i mellomtiden øker IBU og aroma. Så for å klare å gjenskape brygget ta ut humlen så snart klokken viser 0 og heller juster mengden humle du tilsetter for å få ønsket bitterhet og aroma.
For å få god utnyttelse bør du ha rett størrelse på posen/hop spider, slik at vørter kommer i kontakt med humlen. Det jeg ønsker å få frem er at for å kunne gjenskape et resultat bør du fjerne alle variabler som du ikke har kontroll på. Nedkjølingstid vil avhenge av sesong, vannet i springen er 4-5 grader kaldere om vinteren, og om du har alt på stell. Det er ikke alltid når klokken viser 0 at jeg har slange og en bøtte klar. Det går kanskje noen ekstra minutter.Hvis det er snakk om en humle som er <10min så vil jeg si la den være i. Hadde en serie med brygg for noen år siden hvor jeg brukte pose og dro ut humla. Fikk utrolig lite effekt ut av den. Det ville heller ikke hjulpet nevneverdig å brukt mer humle da det bare samler seg i en ball i posen. Men, hvis det er slik man vil gjøre det så er det jo greit, så lenge man får det man er ute etter. Poenget var at man får veldig lite effekt av humla hvis den er i pose og man trekker den ut ved 0 såfremt det er en smaks/aromahumle.
Oppskrifter er jo basert på at du ikke bruker humlepose, dvs. på at all humla er med hele veien, og det skulle vel tilsi at humleposene også får være med. Ekstraksjonseffekten synker vel med temperaturen, men om du bruker en 20-25 minutter totalt på nedkjølingen, så er det klart at du forlenger den tiden da aroma- og smakskomponenter trekkes ut med merkbar effekt, med en god del minutter. Det vil neppe gjøre noen forskjell om du fjerner poser med humle som allerede har kokt i 60 minutter, men som Miguel sier, vil det helt klart være viktig i forhold til de seine tilsettingene.
@Roger Garshol : Så ikke det siste innlegget ditt før jeg postet. Jeg ser argumentet, og hvis mulighetene for å ha styring på nedkjølingen er såpass dårlige som du beskriver, så kjøper jeg det.
Dessuten bruker jeg ikke humleposer, for jeg brygger så å si aldri humlebomber. Men det har jo lite med saken å gjøre.
Jeg har vanskelig for å forestille meg at man få kjølt ned vørter på mindre enn 10 minutter, hvis du ikke har tilgang på et industriellt anlegg med overdimensjonert varmeveksler.Og har du humlebidrag på 5 minuter før full tid vil du ha, med 10 minutters kjøletid, forlenget tiden med faktor tre, som etter min mening er betydelig.
Men dette er i seg selv ikke et problem hvis du konsekvent bruker 10 minutter på nedkjøling... Da justerer du oppskrift etter 10 minutters forventet nedkjølingtid, men for alle andre tillfeller hvor variasjon i tid utgjør mer en fire-fem minutter vil muligheten til å ta humlen ut av vørter gi mer stabilt resultat.
Dette vil også være aktuell problemstilling for øltyper der humlearoma ikke skal være fremtredene egenskap, men hvor det finnes aromabidrag i humlelisten.
Siste året har jeg benyttet meg av egne oppskrifter og heller gjentatt oppskrifter med små variasjoner. Fine tuning.Poenget er vel at det er normalt med denne kjøletiden, sånn at den effekten er kalkulert inn. Mange oppskrifter har jo en tilsetting ved kokeslutt, eller endog underveis i nedkjølingen, også. Så siden jeg gjør det som oppskrifter forutsetter som normalt, justerer jeg ikke.
Hvordan beregner du inn disse tilsettingene? Du må jo nødvendigvis legge inn en tidsfaktor der. Eller forholder du deg aldri til oppskrifter utenfra? I så fall trenger du jo ikke å bekymre deg.
Jeg har vanskelig for å forestille meg at man få kjølt ned vørter på mindre enn 10 minutter, hvis du ikke har tilgang på et industriellt anlegg med overdimensjonert varmeveksler.Og har du humlebidrag på 5 minuter før full tid vil du ha, med 10 minutters kjøletid, forlenget tiden med faktor tre, som etter min mening er betydelig.
Men dette er i seg selv ikke et problem hvis du konsekvent bruker 10 minutter på nedkjøling... Da justerer du oppskrift etter 10 minutters forventet nedkjølingtid, men for alle andre tillfeller hvor variasjon i tid utgjør mer en fire-fem minutter vil muligheten til å ta humlen ut av vørter gi mer stabilt resultat.
Dette vil også være aktuell problemstilling for øltyper der humlearoma ikke skal være fremtredene egenskap, men hvor det finnes aromabidrag i humlelisten.
Ok, hva med heverten? Ser at mange skriver at den kan hives oppi gjæringskaret med star san. Hva gjør dere med det harde røret? Tar dere heverten i fra hverandre og vasker/ koker?Bruker bryggerivask PBW eller M.I.M Kombi til vasking. Så starsan til desinfisering
Kan også kjøre på med klor mellom desse to.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Vasker, skyller og lufttørker etter bruk. Kjører Star san gjennom den og sprayer utsiden av hevert og slange før bruk.Ok, hva med heverten? Ser at mange skriver at den kan hives oppi gjæringskaret med star san. Hva gjør dere med det harde røret? Tar dere heverten i fra hverandre og vasker/ koker?
Går helt fint. Rører du litt av og til underveis så går det raskere.Noen med erfaring med å kjøle småbatcher på den måten?