Tråden for dumme spørsmål.

Men evt test kan med fordel gjøres med noe annet enn en vill og gal gjær.
Og stanser du magneten før det er ferdig, start fra null igjen med fingrene på hastighetsregulatoren
den første timen.

Jo, jeg er Forvirret hele tiden :)
 
Tar man ut humlen når kokingen er ferdig?
Jeg bruker humleposer. I noen oppskrifter skal humle kokes i så lite som 2 minutter og i noen oppskrifter skal det has i humle ved kokeslutt. Hvor lenge skal den ligge i vørtren?
 
Nei, humla kan være i kjelen til du er ferdig med å overføre til gjæringskaret.
Men bruker jeg poser blir disse tatt ut etter nedkjøling.
Litt enklere å overføre til gjæringskar da.
Gjør det som er mest praktisk.
 
Nei, humla kan være i kjelen til du er ferdig med å overføre til gjæringskaret.
Men bruker jeg poser blir disse tatt ut etter nedkjøling.
Litt enklere å overføre til gjæringskar da.
Gjør det som er mest praktisk.
Jeg vil si at posen skal ut ved 0 minutter. Av egen erfaring varierer tiden du bruker for å få nedkjølt vørteren og i mellomtiden øker IBU og aroma. Så for å klare å gjenskape brygget ta ut humlen så snart klokken viser 0 og heller juster mengden humle du tilsetter for å få ønsket bitterhet og aroma.
 
Jeg vil si at posen skal ut ved 0 minutter. Av egen erfaring varierer tiden du bruker for å få nedkjølt vørteren og i mellomtiden øker IBU og aroma. Så for å klare å gjenskape brygget ta ut humlen så snart klokken viser 0 og heller juster mengden humle du tilsetter for å få ønsket bitterhet og aroma.

Hvis det er snakk om en humle som er <10min så vil jeg si la den være i. Hadde en serie med brygg for noen år siden hvor jeg brukte pose og dro ut humla. Fikk utrolig lite effekt ut av den. Det ville heller ikke hjulpet nevneverdig å brukt mer humle da det bare samler seg i en ball i posen. Men, hvis det er slik man vil gjøre det så er det jo greit, så lenge man får det man er ute etter. Poenget var at man får veldig lite effekt av humla hvis den er i pose og man trekker den ut ved 0 såfremt det er en smaks/aromahumle.
 
Hvis det er snakk om en humle som er <10min så vil jeg si la den være i. Hadde en serie med brygg for noen år siden hvor jeg brukte pose og dro ut humla. Fikk utrolig lite effekt ut av den. Det ville heller ikke hjulpet nevneverdig å brukt mer humle da det bare samler seg i en ball i posen. Men, hvis det er slik man vil gjøre det så er det jo greit, så lenge man får det man er ute etter. Poenget var at man får veldig lite effekt av humla hvis den er i pose og man trekker den ut ved 0 såfremt det er en smaks/aromahumle.
For å få god utnyttelse bør du ha rett størrelse på posen/hop spider, slik at vørter kommer i kontakt med humlen. Det jeg ønsker å få frem er at for å kunne gjenskape et resultat bør du fjerne alle variabler som du ikke har kontroll på. Nedkjølingstid vil avhenge av sesong, vannet i springen er 4-5 grader kaldere om vinteren, og om du har alt på stell. Det er ikke alltid når klokken viser 0 at jeg har slange og en bøtte klar. Det går kanskje noen ekstra minutter.

Tar du ut humlen før dette variende tidsrommet vil du ha fjernet en usikkerhet, det gjenstår alltid noen andre en kan bryne seg på. :)

Eksempelvis pH, SO2, gjærkvalitet og kvantitet for å nevne noen.
 
Oppskrifter er jo basert på at du ikke bruker humlepose, dvs. på at all humla er med hele veien, og det skulle vel tilsi at humleposene også får være med. Ekstraksjonseffekten synker vel med temperaturen, men om du bruker en 20-25 minutter totalt på nedkjølingen, så er det klart at du forlenger den tiden da aroma- og smakskomponenter trekkes ut med merkbar effekt, med en god del minutter. Det vil neppe gjøre noen forskjell om du fjerner poser med humle som allerede har kokt i 60 minutter, men som Miguel sier, vil det helt klart være viktig i forhold til de seine tilsettingene.

@Roger Garshol : Så ikke det siste innlegget ditt før jeg postet. Jeg ser argumentet, og hvis mulighetene for å ha styring på nedkjølingen er såpass dårlige som du beskriver, så kjøper jeg det.

Dessuten bruker jeg ikke humleposer, for jeg brygger så å si aldri humlebomber. Men det har jo lite med saken å gjøre;).
 
Sist redigert:
Oppskrifter er jo basert på at du ikke bruker humlepose, dvs. på at all humla er med hele veien, og det skulle vel tilsi at humleposene også får være med. Ekstraksjonseffekten synker vel med temperaturen, men om du bruker en 20-25 minutter totalt på nedkjølingen, så er det klart at du forlenger den tiden da aroma- og smakskomponenter trekkes ut med merkbar effekt, med en god del minutter. Det vil neppe gjøre noen forskjell om du fjerner poser med humle som allerede har kokt i 60 minutter, men som Miguel sier, vil det helt klart være viktig i forhold til de seine tilsettingene.

@Roger Garshol : Så ikke det siste innlegget ditt før jeg postet. Jeg ser argumentet, og hvis mulighetene for å ha styring på nedkjølingen er såpass dårlige som du beskriver, så kjøper jeg det.

Dessuten bruker jeg ikke humleposer, for jeg brygger så å si aldri humlebomber. Men det har jo lite med saken å gjøre;).

Jeg har vanskelig for å forestille meg at man få kjølt ned vørter på mindre enn 10 minutter, hvis du ikke har tilgang på et industriellt anlegg med overdimensjonert varmeveksler.Og har du humlebidrag på 5 minuter før full tid vil du ha, med 10 minutters kjøletid, forlenget tiden med faktor tre, som etter min mening er betydelig.

Men dette er i seg selv ikke et problem hvis du konsekvent bruker 10 minutter på nedkjøling... Da justerer du oppskrift etter 10 minutters forventet nedkjølingtid, men for alle andre tillfeller hvor variasjon i tid utgjør mer en fire-fem minutter vil muligheten til å ta humlen ut av vørter gi mer stabilt resultat.

Dette vil også være aktuell problemstilling for øltyper der humlearoma ikke skal være fremtredene egenskap, men hvor det finnes aromabidrag i humlelisten.
 
Jeg har vanskelig for å forestille meg at man få kjølt ned vørter på mindre enn 10 minutter, hvis du ikke har tilgang på et industriellt anlegg med overdimensjonert varmeveksler.Og har du humlebidrag på 5 minuter før full tid vil du ha, med 10 minutters kjøletid, forlenget tiden med faktor tre, som etter min mening er betydelig.

Men dette er i seg selv ikke et problem hvis du konsekvent bruker 10 minutter på nedkjøling... Da justerer du oppskrift etter 10 minutters forventet nedkjølingtid, men for alle andre tillfeller hvor variasjon i tid utgjør mer en fire-fem minutter vil muligheten til å ta humlen ut av vørter gi mer stabilt resultat.

Dette vil også være aktuell problemstilling for øltyper der humlearoma ikke skal være fremtredene egenskap, men hvor det finnes aromabidrag i humlelisten.

Poenget er vel at det er normalt med denne kjøletiden, sånn at den effekten er kalkulert inn. Mange oppskrifter har jo en tilsetting ved kokeslutt, eller endog underveis i nedkjølingen, også. Så siden jeg gjør det som oppskrifter forutsetter som normalt, justerer jeg ikke.

Hvordan beregner du inn disse tilsettingene? Du må jo nødvendigvis legge inn en tidsfaktor der. Eller forholder du deg aldri til oppskrifter utenfra? I så fall trenger du jo ikke å bekymre deg.

Jeg bruker en spiralkjøler. Med en platekjøler eller en motstrømskjøler går det vel kjappere. Du trenger altså ikke industrielle anlegg for å få rask kjøling. Og det er klart - med disse veldig raske oppleggene er det kanskje behov for en viss korrigering?
 
Poenget er vel at det er normalt med denne kjøletiden, sånn at den effekten er kalkulert inn. Mange oppskrifter har jo en tilsetting ved kokeslutt, eller endog underveis i nedkjølingen, også. Så siden jeg gjør det som oppskrifter forutsetter som normalt, justerer jeg ikke.

Hvordan beregner du inn disse tilsettingene? Du må jo nødvendigvis legge inn en tidsfaktor der. Eller forholder du deg aldri til oppskrifter utenfra? I så fall trenger du jo ikke å bekymre deg.
Siste året har jeg benyttet meg av egne oppskrifter og heller gjentatt oppskrifter med små variasjoner. Fine tuning. ;)

Men for oppskrifter jeg har funnet kan jeg ikke huske at noen har nevnt anbefalt tidsfaktor. Kanskje fra en BYO artikkel, de pleier å være ganske detaljerte...
 
Jeg har vanskelig for å forestille meg at man få kjølt ned vørter på mindre enn 10 minutter, hvis du ikke har tilgang på et industriellt anlegg med overdimensjonert varmeveksler.Og har du humlebidrag på 5 minuter før full tid vil du ha, med 10 minutters kjøletid, forlenget tiden med faktor tre, som etter min mening er betydelig.

Men dette er i seg selv ikke et problem hvis du konsekvent bruker 10 minutter på nedkjøling... Da justerer du oppskrift etter 10 minutters forventet nedkjølingtid, men for alle andre tillfeller hvor variasjon i tid utgjør mer en fire-fem minutter vil muligheten til å ta humlen ut av vørter gi mer stabilt resultat.

Dette vil også være aktuell problemstilling for øltyper der humlearoma ikke skal være fremtredene egenskap, men hvor det finnes aromabidrag i humlelisten.

Det er vel bitterheten som de fleste tenker på først og fremst. For meg så tar det ca 3 min og så er jeg way clear det å trekke ut noe mer bitterhet. Aroma ligger litt under der. Så det varierer veldig fra bryggeri til bryggeri
 
Bruker bryggerivask PBW eller M.I.M Kombi til vasking. Så starsan til desinfisering

Kan også kjøre på med klor mellom desse to.


Sent from my iPhone using Tapatalk
7ca811cccb1f1798e60fb7a1c1558d3b.jpg
61bc0846eae277f5e0498146b885a153.jpg
Ok, hva med heverten? Ser at mange skriver at den kan hives oppi gjæringskaret med star san. Hva gjør dere med det harde røret? Tar dere heverten i fra hverandre og vasker/ koker?
 
Jeg legger slike lange redskaper (og stigerøret for fat) i en veranda/balkongkasse (for blomster) både til vask og desinfeksjon.
 
I morgen har jeg planer om å brygge litt. Det er meldt -9 grader ute. Kan man da bare sette kjelen ut etter koking? Jeg brygger ca 13 liter av gangen, og koker i en 18 liters kjele. Grunnen er at utekrana ikke er så lett tilgjengelig og kjølevann er en utfordring både inn og ut av spiralkjøleren.

Noen med erfaring med å kjøle småbatcher på den måten?
 
Vil gå bra vil jeg tro, bare husk å ha på lokk. Gjerne legg den i et vannbad for å overføre varmen sjappere. Har ikke peiling på hvor lang tid det kommer til å ta da.
 
Takk. Det gikk tregt. En øvelse i at -12 grader hjelper lite når luft har så elendig varmekapasitet. Men det ble kaldt nok til slutt og nå står ølet til gjæring. :)
 
Går rundt å drømmer om et konisk gjæringskar. Og har funnet meg et SS Brewtech som jeg sikler på. Tenker på http://scandinavianbrew.no/shop/product/chronical-fermenter-53-liter?tm= det vil si 53 liters gjæringskar. Er det et problem med "for stort" gjæringskar? Jeg brygger på en Breumeister 50L og har akkurat fått meg et kort maltrør, da jeg ønsker å øke hyppigheten på bryggingen men ikke nødvendigvis drikkingen. Er det greit å gjære en 25 liters batch i dette karet som rommer 53 liter?
 
Tilbake
Topp