Tråden for dumme spørsmål.

Har planer om å forsøke en Tank 7 klone, og har funnet en oppskrift fra bryggeriet her på forumet. Er nå noe forvirret da bryggeriet angit humle i WP til 10,7 IBU. Hvordan beregner man IBU fra WP humle? Har ikke sett jeg får effekt av det i bryggeprogrammer. Noen som vet her inne?

Skal for første gang dosere sukkerlake rett i flaske med sprøyte. Blir dette regnestykket rett? Skal ha 6 gram pr liter, DVs 3 gram pr 0,5L-flaske.
66 gram sukker oppløst i 50 ml vann gir 66/50=1,32 gram sukker pr ml væske. Da trengs det 2,3 ml sukkerlake i hver flaske.

Har her ikke justert for at vannvolum vel øker noe når sukkeret løses opp, men vet ikke om det gir stort nok utslag til at det bør justeres for(?)

Jeg blander slik at det blir enten 5 eller 10 ml pr flaske. Lettere å dosere med sprøyta med runde tall. Lager også for mye slik, at jeg er sikker på at det er nok.

Har lyst på et par Teku-glass. Synes det blir dyrt å betale 400 kr for seks stk. Er jeg for gjerrig til å eie Teku-glass? (er det noen forhandlere som selger enkeltvis?)

Endelig fant jeg tråden for meg!
Jeg forsøker å klare opp under topplokket mitt hva jeg forstår om pH og øl, og det tar tid. Så nå har jeg begynt å plage andre, for å få litt fortgang. Akkurat nå undres jeg på pH og farge - som at mørk malt gir lavest pH i mesken. Men det virker ikke som at mørkt øl av den grunn har lavere pH enn lyse øl? Eller gjør det? Det er vanskelig å finne opplysninger om pH i konkrete øltyper. Noen kilder? På forhånd takk for tips.

Bryggere og bryggerier justerer aktivt ph underveis om nødvendig. Men om alt annet var likt, ville mørkt øl blitt surere:).

Den greieste forklaringa på sånne spørsmål har jeg funnet hos Gordon Strong, i "Brewing better beer". Det er en av de bøkene det er verdt å ha liggende.

Er det nødvendig med stegmesk når man lager hveteøl eller holder det med en enstegs infusjonsmesk? Elsempelvis 66grader i 60min.
Hva oppnår man ikke med enstegsmesking?
Jeg brygger BIAB og syns det er litt vanskelig med flere steg. Vrient å fordele varmen godt nok (har ikke kran). Kjele med krabbekurv og en meskepose oppi der igjen.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Tilbake
Topp