Jeg har to sånne, en for mesking/koking og en for skyllevann.Kom over denne som kan brukes til å brygge øl. Noen som har erfaring med denne typen? Var jo ganske rimelig iforhold til andre typer. Lurer på om dette kan være en lur investering?
https://www.partiexperten.no/produk...steba-27-liters-elektrisk-kjele-med-tappekran
Det var vel fremdeles aktivitet. Skummet og bygget trykk/kullsyre, slik jeg leste det.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Plausibelt. Kjøper den.Tenkte det heller var undertrykk i flaska. Den ble jo satt til kjøling.
Ville kanskje gitt den et oppkok på 5-10 min for å "pasteurisere" den. Kan f***e litt med IBU, men du reduserer faren for villgjær.Dumt spørsmål. Men kan en ferdig kokt batch stå noe dager uten gjær? Så jeg kan få tak i ny. Klarte å søle ut gjæren. Fredag 13
Har du målt SG på starteren? Hvilken temp gikk den på? Skum er relativt og betyr nødvendigvis ikke noe om det kun er noen bibler som ligger langs kanten....Det hjalp i den grad at jeg blir litt mer overbevist om at noe er galt med min. Ikke så lenge siden jeg begynte med startere, så har ikke erfaringsgrunnlag til å se umiddelbart om noe er feil. Men alt jeg har lest får alarmklokkene til å ringe når den fortsatt skummer etter 4 døgn. Og dine erfaringer underbygger dette. Jaja, jeg fikk en veldig bra batch av første runde, så det er på gen 2 det gikk galt. Får kjøpe en ny pakke, og helle ut denne.
Så, for dumt spørsmål eller?Dagen dumme spørsmål: så en pose med saga fruktose på butikken. Er dette det de Bedre øl posene på Europris består 50% av altså druesukker? Hva skjer hvis jeg hiver litt sånn oppi ølen? Tenkte å ha en kilo dme oppi + ca 200 fruktose.
Takker på forhånd
Fruktose og glukose (druesukker) er to ulike monosakkarider. Bordsukker (sukrose) er et disakkarid som består av fruktose og glukose. Gjæren spiser opp disse sukkerartene, så bidraget blir så vidt jeg kan skjønne mye det samme, uansett hva du velger. Ølet ender opp med mer alkohol og lettere kropp/lavere FG.Så, for dumt spørsmål eller?
Tusen takk for svar. Europris posene er 50% druesukker og 50% DME.Fruktose og glukose (druesukker) er to ulike monosakkarider. Bordsukker (sukrose) er et disakkarid som består av fruktose og glukose. Gjæren spiser opp disse sukkerartene, så bidraget blir så vidt jeg kan skjønne mye det samme, uansett hva du velger. Ølet ender opp med mer alkohol og lettere kropp/lavere FG.
Edit: Jeg vet ikke hva de resterende 50 % i europris-posene er, så hva resultatet blir av å tilsette dette kan jeg ikke svare på.
Har ikke målt SG. Kan gjøre det når jeg dekanterer. Men her er ingen bobler, som jeg kan se. Kun et tykt lag med hvitt skum, samme type jeg får på toppen av glasset med denne gjæren. Så, som @Finn Berger sier, det kan ha godt helt fint.Har du målt SG på starteren? Hvilken temp gikk den på? Skum er relativt og betyr nødvendigvis ikke noe om det kun er noen bibler som ligger langs kanten....
Jeg hadde noenlunde samme erfaring med WLP023 en gang. Selv etter lang tid på røreren forble det et lite skumlag og den skilte seg heller ikke godt i kjøleskapet. Dekanterte bort det øverste og helte resten av starteren i vørteren (old english Ale). Gjæringen startet veldig fort og godt øl ble det.Har ikke målt SG. Kan gjøre det når jeg dekanterer. Men her er ingen bobler, som jeg kan se. Kun et tykt lag med hvitt skum, samme type jeg får på toppen av glasset med denne gjæren. Så, som @Finn Berger sier, det kan ha godt helt fint.