Tråden for dumme spørsmål.

Kom over denne som kan brukes til å brygge øl. Noen som har erfaring med denne typen? Var jo ganske rimelig iforhold til andre typer. Lurer på om dette kan være en lur investering?

https://www.partiexperten.no/produk...steba-27-liters-elektrisk-kjele-med-tappekran
Jeg har to sånne, en for mesking/koking og en for skyllevann.
Den for mesking/koking er isolert og modifisert med rustfri kran, SSR, temperatursensor og hjemmelaget styring. Full effekt gir perfekt rullende kok.
Den for skyllevann er original enn så lenge.
Termostaten i disse er for dårlig for mesking, varierer sikkert 5 grader (har ikke målt skikkelig).

Fint utgangspunkt hvis man er litt handy, og prisen er jo fin.
 
Det var vel fremdeles aktivitet. Skummet og bygget trykk/kullsyre, slik jeg leste det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Må si jeg er veldig usikker på denne. Skummet likner veldig på det man får på ferdig øl med WLP400, men er det normalt i en starter? Det var ikke mye trykk å snakke om – et lite *pft*, ikke *POP!* som jeg vanligvis får med patentkork.

Nå får jeg antagelig ikke brygget denne helgen, så kan hende jeg lar den stå til neste helg, og vurderer den da. Har googlet grundig, og fant et am. forum hvor en person sa han hadde minst like mye skum som vørter da han lagde starter med WLP400. Så kanskje det er normalt?
 
Tenkte det heller var undertrykk i flaska. Den ble jo satt til kjøling.
Plausibelt. Kjøper den.
Har opplevd at "fetteren" 410 er treg, og i starter når jeg har dyrket opp igjen, men ikke 400. Men lukter det bra, smaker bra og ser bra ut så hadde jeg nok kanskje prøvd selv.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Dagen dumme spørsmål: så en pose med saga fruktose på butikken. Er dette det de Bedre øl posene på Europris består 50% av altså druesukker? Hva skjer hvis jeg hiver litt sånn oppi ølen? Tenkte å ha en kilo dme oppi + ca 200 fruktose.

Takker på forhånd
 
Kan og kan. Ikke godt å gi noe entydig svar. Det er utallige variabler som avgjør dette.
Jeg ville kjøpt, evt lånt en gjær og tilsatt denne i morgen. Hva med tørr, vil en slik passe?
Må det stå over helga er det sikkert lurt å ha det kaldt.
Om du da bør koke det opp igjen vet andre sikkert bedre enn meg. Det blir jo bittrere da.

-Si hvor du bor så kan kanskje noen hjelpe.
 
Det hjalp i den grad at jeg blir litt mer overbevist om at noe er galt med min. Ikke så lenge siden jeg begynte med startere, så har ikke erfaringsgrunnlag til å se umiddelbart om noe er feil. Men alt jeg har lest får alarmklokkene til å ringe når den fortsatt skummer etter 4 døgn. Og dine erfaringer underbygger dette. Jaja, jeg fikk en veldig bra batch av første runde, så det er på gen 2 det gikk galt. Får kjøpe en ny pakke, og helle ut denne.
Har du målt SG på starteren? Hvilken temp gikk den på? Skum er relativt og betyr nødvendigvis ikke noe om det kun er noen bibler som ligger langs kanten....
 
Så, for dumt spørsmål eller?
Fruktose og glukose (druesukker) er to ulike monosakkarider. Bordsukker (sukrose) er et disakkarid som består av fruktose og glukose. Gjæren spiser opp disse sukkerartene, så bidraget blir så vidt jeg kan skjønne mye det samme, uansett hva du velger. Ølet ender opp med mer alkohol og lettere kropp/lavere FG.

Edit: Jeg vet ikke hva de resterende 50 % i europris-posene er, så hva resultatet blir av å tilsette dette kan jeg ikke svare på.
 
Fruktose og glukose (druesukker) er to ulike monosakkarider. Bordsukker (sukrose) er et disakkarid som består av fruktose og glukose. Gjæren spiser opp disse sukkerartene, så bidraget blir så vidt jeg kan skjønne mye det samme, uansett hva du velger. Ølet ender opp med mer alkohol og lettere kropp/lavere FG.

Edit: Jeg vet ikke hva de resterende 50 % i europris-posene er, så hva resultatet blir av å tilsette dette kan jeg ikke svare på.
Tusen takk for svar. Europris posene er 50% druesukker og 50% DME.
 
Har du målt SG på starteren? Hvilken temp gikk den på? Skum er relativt og betyr nødvendigvis ikke noe om det kun er noen bibler som ligger langs kanten....
Har ikke målt SG. Kan gjøre det når jeg dekanterer. Men her er ingen bobler, som jeg kan se. Kun et tykt lag med hvitt skum, samme type jeg får på toppen av glasset med denne gjæren. Så, som @Finn Berger sier, det kan ha godt helt fint.
 
Bruk eventuelt en hevert for å dra ut en prøve, dersom man ønsker å sjekke uten å ødelegge bunnfellingen
 
Har ikke målt SG. Kan gjøre det når jeg dekanterer. Men her er ingen bobler, som jeg kan se. Kun et tykt lag med hvitt skum, samme type jeg får på toppen av glasset med denne gjæren. Så, som @Finn Berger sier, det kan ha godt helt fint.
Jeg hadde noenlunde samme erfaring med WLP023 en gang. Selv etter lang tid på røreren forble det et lite skumlag og den skilte seg heller ikke godt i kjøleskapet. Dekanterte bort det øverste og helte resten av starteren i vørteren (old english Ale). Gjæringen startet veldig fort og godt øl ble det.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp