Enkelt og greit. Thx [emoji1417]Snu fatet på hodet og tilbake før servering hvis du fater.
Besk=bitter? Skal være en del bitterhet i en god IPA. Når den er ferdiggjæret og har fått litt alkohol og kullsyre, så smaker det ganske anderledes. Jeg ville bare latt det være. Om du har fulgt "oppskriften" og ikke fått mye mindre vørter enn du skulle, så er det nok greit.Har nettopp satt en St. Peters IPA ( ekstrakt sett , 3kg . Smakte på vørteren før jeg tilsatte gjæren og nå har jeg panikk. Den var besk. Veldig besk. OG 1052. Any thoughts?
Har nok fått riktig mengde vørter ja. Er jo ikke akkurat kompliserte disse settene. Er også veldig nøye med rengjøring så... Håper det går bra. Den står nå der å plopper så.Besk=bitter? Skal være en del bitterhet i en god IPA. Når den er ferdiggjæret og har fått litt alkohol og kullsyre, så smaker det ganske anderledes. Jeg ville bare latt det være. Om du har fulgt "oppskriften" og ikke fått mye mindre vørter enn du skulle, så er det nok greit.
Har selv erfaring med at wlp400 er lite levedyktig, vanskelig å få noe fres hvis den er over ca 2 mnd (slurry i kjøleskap)Må bare spørre: Premiere på å lage starter med vørterøl. WLP400. Noget gammel gjær (sept 2016), så jeg beregnet 60% levedyktig gjær. Uansett: Etter 24 timer er det bare liiiiiiten antydning til aktivitet. Er ikke slik det pleier å være.Noe jeg har blingset på? Tolmodighetet, kanskje?
Har nok fått riktig mengde vørter ja. Er jo ikke akkurat kompliserte disse settene. Er også veldig nøye med rengjøring så... Håper det går bra. Den står nå der å plopper så.
Stemmer det når jeg tenker som dette:
1 liten del gammal slurry i en halv liter vørter med OG 1.020 gir friske og fine celler.
Disse friske og fine cellene i 1 liter vørter vil gi ca 1 milliard celler som er det samme som et nytt rør fra butikken.
Er sånn jeg har tenkt, men er inne i en fase hvor jeg tviler på ALT jeg kan og blir usikker bare jeg skal åpne meg en øl.
Ja der ser du, det visste jeg, men klarte jeg å få det ut? Nei.100mrd..
1 liten del gammal slurry i en halv liter vørter med OG 1.020 gir friske og fine celler.
De e så få uansett. Pitcher bare en slant i første steget [emoji1417]+ gamle og slitene
Håper denne blir bra. Har til nå satt 4 brygg, det første ble jo helt forferdelig (tsjekkisk ølsett) , det andre ble ikke bra (geordie lager sett, med bedre øl istedenfor sukker), det tredje Danish style sett som ble bra med dma istedenfor sukker også nå denne st Peters IPAen. Hobbyen er ikke akkurat så populær her hjemme med såpass dårlige resultater. Hehe. Skulle gjærne begynt med allgrain , men har desverre ikke plass. Stor brygge kjele står på ønskelisten men hadde jo vært fint med en plass å ha den når den ikke er i bruk. sitter å lurer på partial mash men har samme problemet. Plass og gryte.Som Stig sier, så smaker det ganske spesielt av humlet, ufermentert vørter. Ikke godt. "Beskt" er en grei beskrivelse. Men la gjæren jobbe litt, og du sitter med nydelig grønnøl. Beste som fins.