Tråden for dumme spørsmål.

Jo det kan nok tenkes
Gjør som Ølhund skriver å bruk Chinook istede
jeg har gjort det samme, funker like bra
 
Men leser du på nettet så ser du den oppgis til opp til 9%.
Kanskje ikke når den dyrkes i Tyskland.
Men det er flere men'er her.
Har sett andre oppskrifter fra Bryggselv med feil angitte humlemengder.

Forøvrig er det greit å diskutere med seg selv:)
 
Ang gjærstarter - hvis du kjøper en pose spraymalt og bruker 100-150g til 1-1,5L vann for å koke opp, oppbevarer dere resten av spraymalt i en lukket boks eller noe? Er åpnet spraymalt noe sensitiv for oppbevaring, eller like grei å oppbevare som mel?

Vil forresten en enkelt pakke med WLP i en slik størrelse gjærstarter ha nok celler til 25L vørter?
Oppskriften min ønsker 280mrd, kan jeg skape dette med 100mrd?
Syntes Mrmalty sin gjærkalkulator var vanskelig å bruke, selv med metriske verdier.
 
Ang gjærstarter - hvis du kjøper en pose spraymalt og bruker 100-150g til 1-1,5L vann for å koke opp, oppbevarer dere resten av spraymalt i en lukket boks eller noe? Er åpnet spraymalt noe sensitiv for oppbevaring, eller like grei å oppbevare som mel?

Vil forresten en enkelt pakke med WLP i en slik størrelse gjærstarter ha nok celler til 25L vørter?
Oppskriften min ønsker 280mrd, kan jeg skape dette med 100mrd?
Syntes Mrmalty sin gjærkalkulator var vanskelig å bruke, selv med metriske verdier.

Spraymalt er etter min erfaring betraktelig mer hygroskopisk enn mel, så jeg ville valgt en eller annen tett oppbevaring.
 
Spraymalt er etter min erfaring betraktelig mer hygroskopisk enn mel, så jeg ville valgt en eller annen tett oppbevaring.

Jepp. Pakk det skikkelig inn. Lukk godt.

Det støver noe alldeles j......, også. Ikke hell av posen, men løft det forsiktig opp med et dl-mål eller noe lignende. Men det er det vel vanskelig å ikke bli oppmerksom på:).
 
Har det egentlig noen praktisk betydning for oss som ikke lever i tropisk humidor-ish klima? Det tar kanskje opp litt væske over lang tid, klumper seg kanskje litt, gir litt større egenvekt som gjør at man ikke ender på presis 1.040 (som man uansett i praksis aldri gjør). Og kan teoretisk gi avsmak, men det er jo derfor man dekanterer.

Noe annet vesentlig jeg overser i min praksis med å pakke det inn i en plastpose og stappe den langt inni et vanlig tørt skap?
 
Blir nok plastpose rundt den åpnede spraymalt posen på meg i første omgang.

Kunne jeg forresten fått noen innspill på del2 av spm mitt?
Vil forresten en enkelt pakke med WLP i en slik størrelse gjærstarter ha nok celler til 25L vørter?
Oppskriften min ønsker 280mrd, kan jeg skape dette med 100mrd?
Syntes Mrmalty sin gjærkalkulator var vanskelig å bruke, selv med metriske verdier.
 
Poseklype på spraymalt-posen og ekstra pose/boks utenpå der igjen (bare sånn i tilfelle hull eller lignende).

weloc_klype_sort-350x350.jpg
 
Sliter med å få til at det ikke lekker fra krana på gjæringskaret. Har nylig begynt med det. Har pakningen på utsiden, skrur fast til leddgikta tar fingrene mine, men det drypper stadig. Drypper fra mellom krana og karet. Ikke mye, men dog.. Er det noe hemmelig triks?
 
Prøv å ikke skru til så hardt. Det skal uansett ikke være nødvendig Så lenge det er tett mellom kar og pakning, pakning og kran, så skal det holde
 
Hm, det var da søren og. Tørr ikke å skru opp nå som den står med 20 liter øl :p Vel, da får det dryppe litt, så prøver jeg neste gang :)
 
Blir nok plastpose rundt den åpnede spraymalt posen på meg i første omgang.

Kunne jeg forresten fått noen innspill på del2 av spm mitt?
En liter vørter med OG 1.040 produserer 100 milliarder nye celler pluss de du tilsetter for å lage de nye.
Så om du har 100 milliarder (en flunka ny wlp pose for eksempel), så trenger du en starter på 1,8 liter med OG 1.040 for å havne på 280 milliarder.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Mitt siste
En liter vørter med OG 1.040 produserer 100 milliarder nye celler pluss de du tilsetter for å lage de nye.
Så om du har 100 milliarder (en flunka ny wlp pose for eksempel), så trenger du en starter på 1,8 liter med OG 1.040 for å havne på 280 milliarder.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hva er utregningen og tallene bak dette?
 
Tilbake
Topp