Riktig,sirkulasjon av glykol,kunne en kar på EC Dahls nye bryggeri fortelle en nysjerrig håndverker.Tipper doble vegger med isolasjon og kjøle-/varmesløyfe.
Riktig,sirkulasjon av glykol,kunne en kar på EC Dahls nye bryggeri fortelle en nysjerrig håndverker.Tipper doble vegger med isolasjon og kjøle-/varmesløyfe.
Mye man kan gjøre. Det første brygget gikk jeg jo inn i uten å vite noe særlig. Hadde ikke kontroll på temp i det hele tatt, brukte sukker og den ble helt forferdelig. Goerdie lager settet fikk jeg med stsrtsettet og hadde egentlig ikke forventet noe særlig. Danish style ble god. Denne gang med dme og full kontroll på temp (18-20 gr), hydrering av gjær og ved bruk av Starsan. Akkurat med St. Peters IPAen så stresset jeg pga den beske smaken på vørteren... Det var dette som var problemet med den første udrikkelige batchen. Beskt som bare %%$#!! Var synd fordi skummet og klarheten i ølet var perfekt. Vil ikke kaste en batch til helt endaJulian Høstan. Skifter du fra lager til aletyper (f eks ipa som du har laget) så er det kanskje lettere
å få et bra resultat. Ha kontroll på gjæringstemperatur i bøtta så er mye gjort.
Vet det er fullt mulig å lage godt øl på maltekstrakt.
Handler du i løsvekt i bryggebutikk får du kanskje bedre råvarer.
Flaket hvete skal være umaltet. Er dampvalset.Har en way gammel pakke med 400 jeg tenkte å bruke om en stund. Umaltet hvete er greia i en Wit, vil det si at jeg kan bruke flaket hvete? Finner ikke noe spes om det skal være rå hvete eller ei, altså ikke gelatinisert, flaket hvete er jo det.
Flaket hvete skal være umaltet. Er dampvalset.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ok, jeg får håpe jeg ikke plasket så mye. Da jeg kom hjem lot jeg den stå i en uke (ca. 20 grader) og da målte den 1025 (2 uker gjæring).Jeg fikk det for meg at jeg måtte blande skummet/gjæren inn igjen for å få litt liv/starte gjæringen igjen. Får bare flaske å håpe på det beste.
Takk for svar .
Dagens dumme spørsmål: Hvis man bruker gjærnæring i gjærstarteren, trenger man da gjærnæring i vørter etter pitching?
Er gjæren good to go når den pitches?
Hvilken bryggemaskin/utstyr bruker du?Under koking samler det seg som regel et godt lag med trub og humle rundt veggene av kjelen etter hvert som volumet minker. Iblant rører jeg inn dette noen ganger underveis, andre ganger glemmer jeg det.
Jeg lurer på om det er en ikke-ubetydelig del av bitterhumla som blir liggende der uten kontakt med vørteren. Noen som har gjort seg tanker rundt dette?