Tråden for dumme spørsmål.

Kom over denne som kan brukes til å brygge øl. Noen som har erfaring med denne typen? Var jo ganske rimelig iforhold til andre typer. Lurer på om dette kan være en lur investering?

https://www.partiexperten.no/produk...steba-27-liters-elektrisk-kjele-med-tappekran
Har en sånn selv, og har brygget masse øl (20+ batcher?) med den. Har fjerna plastkrana, og satt inn gjennomføring med kuleventil og bazooka-filter. Har brukt denne meskeinnsatsen som passer tilnærmet perfekt (litt dødrom under), og denne pumpa. Veldig fornøyd med oppsettet.

Nå har jeg nylig gått over til BB30v3, da jeg fikk kjøpt den til halv pris på Black Friday. Men jeg savner det gamle oppsettet litt, da jeg var blitt godt kjent med det.
 
Dersom OG på et brygg/vørter/most er så høy at gjæren ikke klarer å sette i gang prosessene sine, kan man da vanne ut, slik at gjæren makter å spise sukker?
 
Eeeehhh... Dette er vel hvorfor jeg skriver i denne tråden. Spørsmålet er kanskje ikke dumt, men handlingene som ledet opp til spørsmålet er vel hva man kan kalle lite gjennomtenkte.
Jeg fikk en oppskrift på ingefærcider av en bekjent, og i den stod det at jeg skulle ha 7,5 liter sukkersaturert vann i tillegg til andre ingredienser. Tidligere i denne tråden fikk jeg vite at hver liter vann kan holde over 2 kg sukker. Så jeg satte i gang og rørte inn sukker. Og rørte. Og rørte. Gjø og fyse, det ble til en tjukk sørpe!
Da jeg forsøkte med mostvekten min, sank den så vidt nedi væsken! Altså er OG på rundt 1180! :oops::eek:
 
Godt å høre. Jeg mener å ha lest et sted eller flere at gjær kan ha trøbbel med å starte opp om OG er for høy.
Jeg gikk iallfall ut ifra at det blir pitchet nok. Men det kan jo være en kombinasjon av underpitch og dårlig vitalitet. Men jeg vil si at underpitch er bedre enn dårlig vitalitet, gitt nok oksygen/næring.
 
Eeeehhh... Dette er vel hvorfor jeg skriver i denne tråden. Spørsmålet er kanskje ikke dumt, men handlingene som ledet opp til spørsmålet er vel hva man kan kalle lite gjennomtenkte.
Jeg fikk en oppskrift på ingefærcider av en bekjent, og i den stod det at jeg skulle ha 7,5 liter sukkersaturert vann i tillegg til andre ingredienser. Tidligere i denne tråden fikk jeg vite at hver liter vann kan holde over 2 kg sukker. Så jeg satte i gang og rørte inn sukker. Og rørte. Og rørte. Gjø og fyse, det ble til en tjukk sørpe!
Da jeg forsøkte med mostvekten min, sank den så vidt nedi væsken! Altså er OG på rundt 1180! :oops::eek:

hehe - mulig du skulle postet i "bryggertabber":p. Nei, det er jo mulig at gjæren får instant diabetes eller noe sånt, og legger inn årene direkte. Jeg aner ikke. Jeg brygger sjelden noe med høyere OG enn 1.060, så jeg har ingen erfaring med denslags. Men du bør nok vanne den ut, ja:).
 
Ingefær cider med OG: 1.180, den vil vel ihvertfall nå 20%!+ :eek:
men gjæren bør da ihvertfall klare å spise rent sukker
hvilken gjær snakker vi om?
 
Må bare spørre: Premiere på å lage starter med vørterøl. WLP400. Noget gammel gjær (sept 2016), så jeg beregnet 60% levedyktig gjær. Uansett: Etter 24 timer er det bare liiiiiiten antydning til aktivitet. Er ikke slik det pleier å være.Noe jeg har blingset på? Tolmodighetet, kanskje?
 
Jeg tror jeg skal forsøke å vanne den ut med litt ingefærvann uansett om den starter eller ikke, jeg! Det kan ikke skade...

Jeg har brukt en resirkulert Mangrove Jack's M05 Mead. Så den bør tåle høy alkoholprosent.
 
Må bare spørre: Premiere på å lage starter med vørterøl. WLP400. Noget gammel gjær (sept 2016), så jeg beregnet 60% levedyktig gjær. Uansett: Etter 24 timer er det bare liiiiiiten antydning til aktivitet. Er ikke slik det pleier å være.Noe jeg har blingset på? Tolmodighetet, kanskje?

Eldre gjær bruker lengre tid siden viabilityen er lavere. Bare la den stå i grei temp. Plutselig ser du krausen over natta.
 
Men pure pitch fra (medio?) september skulle ha et par måneder igjen ennå, og være ganske spenstig fremdeles. Den skal vel ha 50 prosent levende celler etter 6 måneder? Det ville være rart om den ikke våknet til liv.
 
Tilbake
Topp