Tråden for dumme spørsmål.

Sitter å leker litt med gjærkalkulatoren på brewersfriend. Lurer i den sammenheng på hva som er forskjellen på "braukaiser stirplate" og "C. White Stir plate"?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Går rundt å drømmer om et konisk gjæringskar. Og har funnet meg et SS Brewtech som jeg sikler på. Tenker på http://scandinavianbrew.no/shop/product/chronical-fermenter-53-liter?tm= det vil si 53 liters gjæringskar. Er det et problem med "for stort" gjæringskar? Jeg brygger på en Breumeister 50L og har akkurat fått meg et kort maltrør, da jeg ønsker å øke hyppigheten på bryggingen men ikke nødvendigvis drikkingen. Er det greit å gjære en 25 liters batch i dette karet som rommer 53 liter?
Gjæra lager helt sinnsykt mye Co2, så det vil nok gå helt fint.

Hvor lang tid må man regne med for å få bunnfelt gjæren i en starter? Skjønner det er litt forskjell på gjærsorter, er i dette tilfellet wlp800. Kjører starter i 2 steg x 2 liter og vil gjerne få i gang neste steg i dag.

MAnge sier "et døgn", men som du selv sier, spørs på gjæren. Antar at du skal dekantere. Dekanter til du ser at det renner gjær ut av kolben. Så kan du bare ha neste vørter oppi, hvis du har plass.

Da regner jeg med å måtte vente til i kveld vertfall, om ikke lengre.
Da kan jeg forlate huset frem til i kveld vertfall:)
Ser nå at jeg er helt nødt til å kjøpe meg en magnetrører, for lite effektivt å kjøre det i en vinkaraffel og snurre det rundt nå og da.

Ein kompis bestilte ein halvliter IPA på ein bar i går kveld. Då svara bartenderen "Det serveres bare i 0.33-glass. Om du skal helle innpå halvlitere med IPA, så blir du liggende og prompe hele natta." Kvifor det?

Faller vel litt på sin egen urimelighet :)
Ser ikke den helt store forskjellen på to halvlitere vs. tre 0,33 om de nytes i samme tempo.
Vanlig å servere i mindre glass for ikke å passere 100,- grensen. Mulig de har andre 'gode' argumenter :)

Kravstor dame du har gått i kompaniskap med:p! Det er da grenser for hva man kan få til med en magnetrører og litt vørter? Jeg gjorde noe liknende, uten på noen måte å oppnå på langt nær så spektakulære effekter som du gjorde.

3 liter er maks, ja - og sjøl da er det rein hasard å ikke bruke noen dråper defoamer. Jeg brygger sjelden mer enn 25 liter i karet, og da sparer jeg en fjerdedel eller så, så har jeg til neste runde. Jeg satte nettopp et brygg med gjær fra en starter som brukte en slik starterrest som var 3 måneder gammel. Og det ser veldig bra ut.

@Odland : Nei, jeg ville ikke ventet like rask start som med gjær fra en starter; det sier nesten seg sjøl - uten at det i seg sjøl er så alarmerende, så lenge det ikke går veldig treigt. Det med utgjæringa er jo viktigere - og jeg har aldri gjort noen eksperimenter med dette, så det får jeg ta ditt ord for. Hvilket det vel er god grunn til å gjøre:). (Jeg har respekt for fagfolk;).)

Det brygget jeg refererte til ovenfor er en split batch Rallar. Halvparten (=17,5 liter) gjæres med gjæren fra starter som jeg refererer til (WLP013), den andre med wyeast1318, og den helte jeg bare rett oppi direkte fra aktivatorpakka. Begge startet omtrent samtidig, og viser tilsynelatende samme iver i tjenesten nå:).

Det var ikke noe sjakktrekk å ikke lage starter på 1318. Mens 013 har dratt ned til 1.016, og antakelig tyner et poeng eller to til ut av det, har 1318 stoppet opp på 1.020 (18 grader i dunken). Det dannet seg heller aldri noen skikkelig krausen, så det ble ingen topphøsting. Nå har jeg satt den varmere, og skal prøve å røre opp gjæren igjen.

Det er ikke noe galt med ølet forøvrig; det smaker utmerket.

Moral: Lag starter!

For en god mnd siden lagde jeg denne sammen med en kamerat:
f1cf1e017fa142a93be0746f827aa4e1.jpg

En kollega av ham hadde mekket sammen denne hybrid-pale ale'en med baktanken "mer av alt som er godt".

Med tanke på sukkeret og all aromahumlen forestilte jeg meg at smaken skulle bli veldig aromatisk og samtidig søt. Resultatet ble en uklar og ubestemmelig smak med så å si ingen aroma, men mye sødme og ok kropp.

Hva er grunnen til dette? Har humlene og sukkeret/alkoholen utjevnet hverandre?

Hvorfor skulle den bli så søt? Gjæren spiser jo sukkeret. Hvor lang tid tok den å kjøle ned til pitchetemperatur etter kok?

Hvorfor skulle den bli så søt? Gjæren spiser jo sukkeret. Hvor lang tid tok den å kjøle ned til pitchetemperatur etter kok?
Mulig jeg har misforstått, men har det noe å si at det var brunt sukker, og at der ikke gjærer like godt ut?? FG var 1.009 så det burde for øvrig ikke være så mye sukkersmak igjen.

Nedkjøling tok 30 min til 18 grader. Spiller dette inn på mer enn risiko for bakteriespredning?

Tilbake
Topp