Kravstor dame du har gått i kompaniskap med

! Det er da grenser for hva man kan få til med en magnetrører og litt vørter? Jeg gjorde noe liknende, uten på noen måte å oppnå på langt nær så spektakulære effekter som du gjorde.
3 liter er maks, ja - og sjøl da er det rein hasard å ikke bruke noen dråper defoamer. Jeg brygger sjelden mer enn 25 liter i karet, og da sparer jeg en fjerdedel eller så, så har jeg til neste runde. Jeg satte nettopp et brygg med gjær fra en starter som brukte en slik starterrest som var 3 måneder gammel. Og det ser veldig bra ut.
@Odland : Nei, jeg ville ikke ventet like rask start som med gjær fra en starter; det sier nesten seg sjøl - uten at det i seg sjøl er så alarmerende, så lenge det ikke går veldig treigt. Det med utgjæringa er jo viktigere - og jeg har aldri gjort noen eksperimenter med dette, så det får jeg ta ditt ord for. Hvilket det vel er god grunn til å gjøre

. (Jeg har respekt for fagfolk

.)
Det brygget jeg refererte til ovenfor er en split batch Rallar. Halvparten (=17,5 liter) gjæres med gjæren fra starter som jeg refererer til (WLP013), den andre med wyeast1318, og den helte jeg bare rett oppi direkte fra aktivatorpakka. Begge startet omtrent samtidig, og viser tilsynelatende samme iver i tjenesten nå

.