Tråden for dumme spørsmål.

Hei brygget en IPA idag på netthandel bryggeren min. Etter 45 min koking kom det opp e-3 i skjermen, den slo seg av og temperaturen sank. Fikk den på igjen og med en gang det kokte igjen skjedde det igjen. Holdt på sånn flere ganger hadde i kjøler og siste humlepose mens den gikk opp og ned i temperatur.
Noen som vet kvifor den erroren kom? Og er det håp for den IPAen?
Fant dette med litt googling:
https://forum.norbrygg.no/threads/bbautomatic-30.33388/page-2
 
Har høstet min første gjær og har begynt vaskingen av den etter en fortreffelig youtube video av gustavfoseid. Men gjæren jeg har vasket er en SAFLAGER W-34/70, det er jo en lagergjær, og akkurat nå har jeg den i romtemperatur da jeg skal dekantere den i morgen tidlig når den har skilt seg. Er det helt feil for en lagergjær? Bør jeg slenge den i et kjøleskap?
 
Har høstet min første gjær og har begynt vaskingen av den etter en fortreffelig youtube video av gustavfoseid. Men gjæren jeg har vasket er en SAFLAGER W-34/70, det er jo en lagergjær, og akkurat nå har jeg den i romtemperatur da jeg skal dekantere den i morgen tidlig når den har skilt seg. Er det helt feil for en lagergjær? Bør jeg slenge den i et kjøleskap?
For å dekantere er det etter mitt skjønn alltid best å kjøle. Uansett om det er lager- eller alegjær [emoji1417]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Testet en flaske i dag som har stått ca 1,5 uke til karbonering i rom på rundt 22-24 grader.
Lite eller ingenting skum når jeg helte det i glasset men syns det var kullsyre nok. Er det mulig? :p
Men tror jeg lar dem stå en uke til før jeg setter dem i kjelleren.

k4jodd.jpg
 
Sist redigert:
Du kan jo starte med denne ordlisten:
http://www.glennrlie.net/Ordliste


Sent from my iPhone using Tapatalk
Litt sent å bringe dette innlegget opp igjen, men jeg har hatt "juleferie" ;)

Kjempenyttig ordliste du har laget! Jeg lærte mye av bl.a. denne da jeg var ny som hjemmebrygger. Nå i julen har jeg for øvrig lest Lars Marius Garshols "Gårdsøl", og lært svært mye av den. Noe av det er at mange av begrepene som brukes her i forumet og i de mange bryggeordlistene som brukes har gode norske ord.

F.eks:
- Gil = gjæringskar
- Rost = filtreringskar
- Drav = mask (brukt malt)

Jeg oppfordrer de som er interessert til å sette seg inn i disse. Det hadde vært spesielt gøy om de kom inn i bryggeordlistene også :)
 
Sist redigert:
Dumt spørsmål, men dette er vel stedet for det:
Hvor mye sukker skal til for å saturere én liter vann? Har forsøkt Google, men Google var ikke min venn...
 
Tilbake
Topp