Tråden for dumme spørsmål.

18-19 er ok - tenk på at det som skjer under karbonering er det samme som gjæring - gjær spiser sukker og fiser CO2, men da gjør du det for kullsyren sin skyld og ikke for alkoholen.
 
Kanskje et dumt spørsmål. Hvor viktig er temp. Kontroll. Altså mitt brygg har stått på ca 20 grader hele tiden. Men har nok hoppet opp og ned fra 20 til 22. Skader dette øllet?
 
Kanskje et dumt spørsmål. Hvor viktig er temp. Kontroll. Altså mitt brygg har stått på ca 20 grader hele tiden. Men har nok hoppet opp og ned fra 20 til 22. Skader dette øllet?
Tempkontroll er veldig Nice To Have™. Men så lenge tempen er relativt stabil får du antagelig et godt øl. Rundt 20 høres greit ut for ale-gjær. Det som er med for høy temp, er at gjæren kan produsere fusel, som kan gi en (ganske heftig, hvis du er uheldig) usmak av «alkohol» – type himkok.
 
Kanskje et dumt spørsmål. Hvor viktig er temp. Kontroll. Altså mitt brygg har stått på ca 20 grader hele tiden. Men har nok hoppet opp og ned fra 20 til 22. Skader dette øllet?
På ingen måte. Men desto høyere temperatur, desto mer smaker setter gjæren på ølet. I noen øltyper regnes det som usmak, i andre er det en forutsetning.
 
På ingen måte. Men desto høyere temperatur, desto mer smaker setter gjæren på ølet. I noen øltyper regnes det som usmak, i andre er det en forutsetning.
Jeg synes det er alfa omega dritviktig. men hvordan du får kontroll er hipp som happ. men når du sier at det har hoppet opp og ned så går jeg ut ifra at du tenker romtemperatur. Det er temperatur i selve ølet som er viktig.

Edit siterte feil innlegg.
 
På ingen måte. Men desto høyere temperatur, desto mer smaker setter gjæren på ølet. I noen øltyper regnes det som usmak, i andre er det en forutsetning.
Jeg synes det er alfa omega dritviktig. men hvordan du får kontroll er hipp som happ. men når du sier at det har hoppet opp og ned så går jeg ut ifra at du tenker romtemperatur. Det er temperatur i selve ølet som er viktig.

Edit siterte feil innlegg.

Altså det burde gå fint? Selv om temperatur har variert 1-2 grader hele tiden under gjæringen? Ja jeg mente rom temp. :) hvor mye forandrer øl temperatur seg da med sånne svingninger? Magien skjer inne på et lite bad der døren åpnes og lukkes hele tiden. Dette er mitt 3. Brygg, ekstrakt . De 2 første ble ikke noe særlig, den første kunne jeg ikke drikke engang da den eldste av mine barn på 7 frøys og fant ut at det var en god idé og sette på varmen på fullt midt i stormgjæringen... Fusel deluxe! Et til spørsmål: jeg har et st Peters ipa sett og lurer på om dere har noen tips til denne. :) takk for svar. Skikkelig god gjeng dette her!
 
Bad er vanskelige å bruke til brygging, siden alle ønsker rommet varmt. Varmekabler overfører varme direkte og gir mye høyere varme om bøtta står på gulvet. Det beste er ofte å ha et jevnt kaldt rom og isolere bøtte med et liggeunderlag. Så kjøper du en rimelig temperaturstyring og et varmeelement som du har mellom bøtta og isolasjonen. Dette gir deg meget god kontroll uten å måtte 'styre' familien.
 
Når bør 7 sorter settes om den skal være ferdig til neste jul?
I oppskriften til bryggselv.no angis 3 måneder, og det er ikke helt galt. Satte min i begynnelsen av september, og den smaker rett og slett fortreffelig nå. Men når det er sagt så var den langt fra vond etter bare noen uker på flaske heller....:D
 
Har en IPA som er blitt litt for syrlig etter utgjæring. Har brukt et helt nytt oppsett, og har rett og slett bommet på tilsetning av fosforsyre.
Hva kan jeg tilsette for å redusere PH i ølet uten å få for mye bismak? CaCO3?
 
Har en IPA som er blitt litt for syrlig etter utgjæring. Har brukt et helt nytt oppsett, og har rett og slett bommet på tilsetning av fosforsyre.
Hva kan jeg tilsette for å redusere PH i ølet uten å få for mye bismak? CaCO3?

Hvis det løser seg, så er CaCO3 smaksmessig bedre enn natron - tror jeg. Du har vel en ph på 4 eller under, siden ølet kjennes såpass syrlig, men jeg aner ikke hvor lav ph må være for at gips skal løses opp uten problemer; jeg vet bare at det krever en sur oppløsning.
 
Ikke for min del. Hadde det vært ren sacc du skulle hatt der så kanskje jeg ville byttet den ut. Bare pass på så du ikke klemmer stopperen så hardt i at du gjør det verre. Du kan evt sanitere de sprekkene med varme, hvis du vil være helt sikker.
 
Gode poenger, @Miguel. Det vil jo heller ikke være særlig kontakt med ølet så langt oppe.

Skal man være nazi ville jeg ikke belaget meg på akkurat det du mente der. En mikrobiologisk verden er nok mer mystisk enn man kan se den utenifra, så visuell/direkte kontakt tror jeg behager mer øyet enn den virkelige lille-verdenen.
 
Skal man være nazi ville jeg ikke belaget meg på akkurat det du mente der. En mikrobiologisk verden er nok mer mystisk enn man kan se den utenifra, så visuell/direkte kontakt tror jeg behager mer øyet enn den virkelige lille-verdenen.
Jeg syntes ikke man skal belage seg på å være nazi... sånn generelt...
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp