Tråden for dumme spørsmål.

Hvordan kan man redde et brygg som er mesket med for høy temp? Fryktet termometeret viste feil, noe som ble bekreftet nå da pale ale´en stoppet på 1020, med en OG på 1060. Nottigham ble brukt som gjær.
 
Sikker på at det må reddes? Hvor mye feil viste termometeret (og hvilken temperatur betyr det at du mesket på)?
 
Den har nok vært på 69-72 grader. 1020 blir litt for søtt for en pale ale, så skulle ønsket den kom ned minst 5 poeng til.
 
Brygging for dummies... finnes det? Jeg sitter å leser masse interessante tråder her, men det er jo så masse forkortelser og stammespråk her , og det hjelper ikke mye å google OG eller FG eller alle de andre forkortelsene og faguttrykkene som brukes. Et lite uttrykksleksikon hadde vært kjærkomment. Men bok om brygging står på lista som er sendt nissen i år :rolleyes:
 
Noen som vet om man får byttet feilvareflasker på polet når det gjelder øl, slik det er med vin som er "korket" osv? Jeg hadde en Westmalle dubbel som var helt uten kullsyre som det bare var å helle ut.
 
Noen som vet om man får byttet feilvareflasker på polet når det gjelder øl, slik det er med vin som er "korket" osv? Jeg hadde en Westmalle dubbel som var helt uten kullsyre som det bare var å helle ut.

Ja, du kan reklamere på øl på polet. Det hadde sikkert vært fint om flere gjorde det.
 
Jeg brygget en IPA igår som jeg har veldig lyst på så fort som mulig.

Er det tullete å tappe denne fat i midten av neste uke(når jeg antar den er ferdig gjæret), tvangskarbonere den og så håpe at den er drikkeklar til rundt julaften.

Er det sannsynlighet for en god IPA da, eller bør jeg heller gjøre som vanlig og la den stå et par uker?
 
Min erfaring er at humledrevne øl, og spesielt de som er godt tørrhumlet, gjerne er best den første tiden (basert på flaskekarbonert øl).

Gjærdrevne øl synes jeg oftest er best etter litt modning i kjelleren.
 
Yay!
Ølet jeg nevnte på forgje side som jeg sjekket fredag har gått fra SG 1016 til 1008 til i dag!
Uten noe som helst bevegelse i gjærlåsen. Litt rart men men.
Smaker jo digg, flasking til helgen tenker jeg!
:D

Angående karbonering.
Er det greit å ha flaskene stående på kjøkkenet på rundt 22 grader?
Er jo ikke mørkt der hele døgnet liksom men litt lys fra taklampen/ vinduet. Ikke direkte sollys da.

Eller bør jeg ha dem på et eget rom som er mørkt hele tiden?
Har et rom jeg kan rydde litt plass på + sette en ovn der.
 
Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Yay!

Uten noe som helst bevegelse i gjærlåsen. Litt rart men men.

:D

Ikke i det hele tatt ;) Dropp å bruke gjærlåsen som en indikator. Det eneste den indikerer er at det går en eller annen gass gjennom den, ikke noe annet :) Hvis det bobler så går det gass, hvis det ikke gjør det så går det ikke gass gjennom den. Det er alt den gjærlåsen viser, egentlig.
 
Noen som vet om man får byttet feilvareflasker på polet når det gjelder øl, slik det er med vin som er "korket" osv? Jeg hadde en Westmalle dubbel som var helt uten kullsyre som det bare var å helle ut.
Åh, ikke 6 mg sukker og rett i korkemaskinen altså :p
 
Noen som vet om man får byttet feilvareflasker på polet når det gjelder øl, slik det er med vin som er "korket" osv? Jeg hadde en Westmalle dubbel som var helt uten kullsyre som det bare var å helle ut.
Send de en mail og hør iallefall. Ville vært for dumt hvis vinfolket kan klage og ikke ølfolket.
 
Tilbake
Topp