Tråden for dumme spørsmål.

Hva foretrekker folk å gjære i? Kjøleskap eller fryseboks? Tenker da på å ha 2 bøtter gående samtidig.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Personlig ingen av delene. Har ett eget rom med varmekabler jeg kan justere som jeg vil. Bare sørger for å heise gjæringsdunkene så de ikke står rett på gulvet. Et par lister ca 1/2" tykke pr gjæringskar. Har så langt fungert ypperlig.

Føler ikke at jeg klarer å styre det helt nøyaktig da.
Har sålangt brukt kjøleskap med stc. Funker knall med ett kar, men med to så blir det for varmt i øverste del av karet.
Har nå fått meg en tom fryseboks som jeg kan styre med en itc-310. Har dog ingen varmekilde i denne.

Føler ikke at jeg klarer å styre det helt nøyaktig da.
Har sålangt brukt kjøleskap med stc. Funker knall med ett kar, men med to så blir det for varmt i øverste del av karet.
Har nå fått meg en tom fryseboks som jeg kan styre med en itc-310. Har dog ingen varmekilde i denne.

Kan godt hende jeg kommer til å endre på ting etterhvert og gå for kjøleskap/fryser, men så langt har det gått nogenlunde bra med det jeg har gjort. Et par blemmer, men det var pga annet enn temp styring.

Kan godt hende jeg kommer til å endre på ting etterhvert og gå for kjøleskap/fryser, men så langt har det gått nogenlunde bra med det jeg har gjort. Et par blemmer, men det var pga annet enn temp styring.
Har fått til godt øl på varmekablene i gangen før.
Grunnen til at jeg gikk over til skap med stc var at jeg ville lage undergjæret øl.

Bruker to PC vifter i skapet som sirkulerer gjennom platen mitt i skapet. Ønsket egentlig en rist som ølet skulle stå på for forbedret sirkulasjon, men IKEA kjeleristen er for liten for mitt kjøleskap. Leter fremdeles
https://forum.norbrygg.no/threads/varmekilde-i-gjaeringsskap-nodvendig.30574/page-2#post-316589
Det med vifter ser ut som en fin løsning.
Usikker på hvordan jeg skal løse det bare:) må nok handles litt.

Har ein IPA eg skal ha på flaske i løpet av kvelden eller i morgon. Då eg tok FG-lesinga måtte eg sjølvsagt ha meg ein smak, og den var utruleg bitter. Eg håpar det kan roe seg på flaske, og at noko av problemet er at eg fekk med mykje humle som låg og flaut i bøtta. Er det nokon som kan gjere meg lysare til sinns og seie at dette går bra?

Har ein IPA eg skal ha på flaske i løpet av kvelden eller i morgon. Då eg tok FG-lesinga måtte eg sjølvsagt ha meg ein smak, og den var utruleg bitter. Eg håpar det kan roe seg på flaske, og at noko av problemet er at eg fekk med mykje humle som låg og flaut i bøtta. Er det nokon som kan gjere meg lysare til sinns og seie at dette går bra?
Hvis du fikk med deg humlegrums i prøven kan dette helt klart ha gitt inntrykk av at ølet er mer bittert enn det vil være etterhvert som det klarner. Går nok fint, skal du se!

• Like
Reaksjoner: SSS
Brygget en quad som har gjæret i 3 uker nå, OG 1085, FG 1015. Brukte to ferske rør med WLP530 uten starter.
Den står til CC nå, og skal flaskes i morgen. Bør vi tilsette litt ekstra gjær før flasking?
Har ikke fått tak i Lallemand CBC-1 eller Fermentis F2 som jeg fikk tips om er bra for å tilsette før vi flasker for å sikre bra karbonering.
Vil da evt 1/4 pakke med US-05 gjøre jobben?

Noen som vet noe om dette? Skal flaske etter på :eek:

Ang corneliusfat og bruk over tid (har ingen erfaring med det selv enda) - hvis vi feks bruker det en kveld med CO2, bruker feks halvparten. Da er det bare å bruke som normalt feks helgen etter? Pleier folk å slippe ut noe gass imellom osv?
Hvis vi for whatever reason skulle åpne fatet så fungerer dette ok også - for feks å fylle på eller andre grunner?
Fylles det generelt sett bare ferdig gjæret øl rett på fat uten sukkerlake til det er nesten fult og kjøre på? Skal fatøl gjære mindre/lenger?
Sukkerlake på fat yes/no?

Corneliusfat virker superpraktiske, og reduserer en "flaskedag" da to 20min if done correctly som jeg forstår.

Fylles opp kun en gang. Dersom noe skal inn etter det må du koble to fat sammen og fylle via øl-ut på begge fat.
Trykk lar jeg bare stå på serveringstrykk med mindre det avviker mye fra karboneringstrykket

Tilbake
Topp