Tråden for dumme spørsmål.

Hva foretrekker folk å gjære i? Kjøleskap eller fryseboks? Tenker da på å ha 2 bøtter gående samtidig.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
dersom bøttene er fra samme brygg er en vifte greit for å jevne temperaturen. Jeg buker to STCer med separat varmekabel til hvert spann. Kjøleskapsfunksjonen setter jeg til Max og da holder skapet rundt 8-10gr. På denne måten kan jeg gjære to spann på ulike temperaturer samtidig. Har også kjørt CC på det ene spannet, mens det andre gjæret på 10gr ( satte da et liggeunderlag løselig rundt bøtta som gjæret).
 
Hvordan bruker man PBW?
Må det alltid brukes i varmt vann på 60*C?
Er det ubrukelig i kaldt vann i motsetning til starsan?
 
Eh.. har alltid brukt ferskgjær, bortsett fra US-05 til amerikanske øl. Ska brygge en britisk IPA og vurderer S-04... US-05 stoler jeg helt og fult på, men har hatt litt kritiske blikk på andre typer tørrgjær, men er det slik å forstå at S-04 er et fullgodt britisk alternativ?
 
Sjekket ølet jeg satt for en uke siden i går:

SG er nå på 1016 (OG var 1058)
Denne skal ned til rundt 1005, men tviler det kommer til å skje. Ingen bobling i gjærlåsen lengre nå.

Smak, farge og lukt er bra, blir det slik når det er ferdig er jeg fornøyd!
La i 75 gram humle pellets som jeg skulle nå.

Vente en uke til å måle på ny da?
Men hva om gjæren er ferdig liksom, hvordan blir det da ved flasking/karbonering?
 
Er det ferdig gjæra er det ingen problemer med den FG. Mål nokre ganger til før du flasker. Er det stabilt då flask


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sjekket ølet jeg satt for en uke siden i går:

SG er nå på 1016 (OG var 1058)
Denne skal ned til rundt 1005, men tviler det kommer til å skje. Ingen bobling i gjærlåsen lengre nå.

Smak, farge og lukt er bra, blir det slik når det er ferdig er jeg fornøyd!
La i 75 gram humle pellets som jeg skulle nå.

Vente en uke til å måle på ny da?
Men hva om gjæren er ferdig liksom, hvordan blir det da ved flasking/karbonering?
At gjæren går helt ned på 1.005 er nok ikke så viktig. En tommelfingerregel jeg for øvrig forholder meg til, er at FG bør være 1/4 av OG eller mindre. Det betyr at jeg vil anbefale deg å vente og håpe på at den synker litt til før flasking.

Du bør uansett stort sett vente to uker før flasking. Selv om ploppingen avtar, og SG ikke synker (så mye) lenger, er det flere nødvendige prosjekter som pågår i ølet.

Kan det hende at du ikke oksiderte vørteren godt nok før gjærtilsetting? Eller har det gjæret for kald temperatur? Evt kan,det hende du har brukt for lite gjær.
 
Ja lar det stå en uke til uansett.
Ristet en god stund i dunken når jeg hadde lagt i gjæren, brukte gjæren som fulgte med settet.
Tempen har vert rundt 20-22 så tviler på det.

Men ja jeg lar det stå en uke til, som sagt så virket det bra på smak til nå ihvertfall!

Takker!
 
Hei! Brygga en stout her om dagen og etter kok fant eg ut at eg ikke hadde noen mulighet til å bruke kjølespiralen. Etter kok havnet ølet i gjæringsdunken og ble satt ut med lokk og lås for avkjøling. To spørsmål følger:

1. Har det noe å si hvordan man kjøler ned vørter, så lenge det ikke blir infeksjon?
2. Tåler gjæringskar (plast) temp opp mot 90 grader celsius?
 
Tenkte å tilsette sukker i kølschflasker som nekter å karbonere. Jekka en flaske, og tilsatte en ts sukker. Men da skummet det jo bare som fan. Flaskene var varme. Hvordan gjør man det?
 
Du må vel tilsette den flytende eller med drops. Blir for mye overflate på vanlig sukker i øl som inneholder noe CO2
 
Skal brygge en Amerikansk Brown Ale nå. Oppskriften sier 35g Ahtanum på 9.1% alfasyre.
Min har bare 3.4%
Skal i på 15min for smak. Hvor mye har det å si at den ikke er høy nok alfasyre i?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Skal brygge en Amerikansk Brown Ale nå. Oppskriften sier 35g Ahtanum på 9.1% alfasyre.
Min har bare 3.4%
Skal i på 15min for smak. Hvor mye har det å si at den ikke er høy nok alfasyre i?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
En såpass stor forskjell på 15m humle gir kanskje rundt 10IBU mindre bitterhet, så det kan være lurt å vurdere å øke bitterhumlen på 60m til 10IBU mer for å kompansere slik at du når oppskriftens IBU
Du kan bruke denne kalkulatoren for å beregne, eller et fullstendig bryggeprogram, f.eks beercalc.org
 
En såpass stor forskjell på 15m humle gir kanskje rundt 10IBU mindre bitterhet, så det kan være lurt å vurdere å øke bitterhumlen på 60m til 10IBU mer for å kompansere slik at du når oppskriftens IBU
Du kan bruke denne kalkulatoren for å beregne, eller et fullstendig bryggeprogram, f.eks beercalc.org
Takk for svar. Regna litt på det i beercalc og fant ut av det med bitterheten.
Så du vil ikke anbefale å ha mer ahtanum i på 15min istedet for mer bitterhumle? Vil det gi for mye av smaken da?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Takk for svar. Regna litt på det i beercalc og fant ut av det med bitterheten.
Så du vil ikke anbefale å ha mer ahtanum i på 15min istedet for mer bitterhumle? Vil det gi for mye av smaken da?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Kommer vel an på om du ønsker mer smak av 15min humlen enn det oppskriften sikter på.
Opp til deg -:)
 
Tilbake
Topp