Tråden for dumme spørsmål.

Hmm. på inngangen er det en hard plastaktig pakning. Utgangene har en liten kon utenfor gjengene som så ut til å passe fint nedi mutterene på co2 slangene. men kanskje det var en pakning nedi der også. Skal sjekke en ekstra gang når jeg kommer hjem.
Er ingen pakning i utgangene på regulatoren. Men det er som nevnt en kon avslutning nedenfor gjengene på regulatoren og tilsvarende forsenkning i "mutteren" på slangen. En pakning får da ingen rett kontaktflate når man skrur dette sammen. Har gjengetape noe for seg på co2?

Er ingen pakning i utgangene på regulatoren. Men det er som nevnt en kon avslutning nedenfor gjengene på regulatoren og tilsvarende forsenkning i "mutteren" på slangen. En pakning får da ingen rett kontaktflate når man skrur dette sammen. Har gjengetape noe for seg på co2?
Kalles flare washer på engelsk. Vet ikke om noen god betegnelse på norsk . Den er kronisk:
Vis vedlegget

Edit: Petit har: http://shop.petit-agentur.no/products/pakning-10mm-konisk

Sist redigert:
Er det noen som har tips til et lim som jeg kan lime fast håndtaket til lokket på Boilermakeren min igjen? Fyfaen for en ræva kvalitet.

Eneste jeg kommer på i farta er stålplast, men langt fra ideelt om det kommer i kontakt med bryggefluider.

Neida, det er bare håndtaket. Jeg vil kunne ta tak i det bedritne håndtaket for å så føre armen oppover slik at selve lokket følger med. Med andre ord bare kunne løfte lokket med håndtaket som mellommann.

Jeg har prøvd meg på en 7 fjell vinter nå, Den skulle hatt OG på 70, men jeg endte på 62. Det er ikke krise for min del, men at jeg har endt opp på en FG på 30 syntes jeg er meget merkelig. Har brukt VLP-001 og har gjæret på 20 grader i 15 dager nå. Stormgjæringen virket normal, Syntes det virket veldig rart, så jeg har sjekket med to forskjellige hydrometere.

Er det noe jeg nå kan gjøre, eller er det bare å helle ut?

Det er jo ingen grunn til å helle ut. Uansett om FG er for høy. :confused:
Dersom det smaker dårlig derimot, kan du begynne å tenke på om du skal vurdere å helle ut. ;)

Mesketemperatur, pitchrate, oksygen, osv er interessant å vite for å stille rett diagnose.

Har ikke hørt plopping på de siste 5 dagene. Står 10-14 dager på 20 grader.

Mesketemp står til 63 i 20 min. 71 i 20 min. 77 i 5 min. Jeg valgte å meske på 68 grader i 45 min og øke til 78 før jeg skyller. Gjæren jeg har brukt har jeg vasket, og på grunn av at OG skulle ligge på 70 og ikke 50 som de andre jeg har brygget så valgte jeg dobbelt så mye gjær som jeg pleier.

Med å skippe steget på 63 grader og heller velge å starte på 68 grader har du brygget en vørter med mye mindre gjærbart sukker enn dersom du hadde mesket på 63 grader. En stor del av konverteringen skjer de første 15-30 minutter.
Jeg vil tippe at mye av grunnen ligger der.

Etter at stormgjæringen er over så blir det minimalt med plopping. Plopping er uansett ikke en sikker indikator på om gjæring foregår: https://forum.norbrygg.no/threads/plopping-i-gjaerlas-og-generelt-om-gjaering-les-dette-forst.24200/

Uansett, smak på ølet ditt.
Dersom det smaker godt har jo ikke OG og FG noe å si (såfremt du ikke brygger til en konkurranse).

Edit: dersom du er sikker på at gjæringen har stoppet opp og du absolutt vil ha større utgjæring finnes det ensymer du kan tilsette for å få bedre utgjæring.
Du kan også velge å tilsette en ny gjær som klarer å gjære lenger ut.

Jeg trodde en lager var ferdig da jeg satte den i kjøleskapet for lagering. Men jaggu krøp den 4 poeng ned på 2 uker. Da hadde den først stått på gjæring i 3 uker.

Med å skippe steget på 63 grader og heller velge å starte på 68 grader har du brygget en vørter med mye mindre gjærbart sukker enn dersom du hadde mesket på 63 grader. En stor del av konverteringen skjer de første 15-30 minutter.
Jeg vil tippe at mye av grunnen ligger der.

Etter at stormgjæringen er over så blir det minimalt med plopping. Plopping er uansett ikke en sikker indikator på om gjæring foregår: https://forum.norbrygg.no/threads/plopping-i-gjaerlas-og-generelt-om-gjaering-les-dette-forst.24200/

Mesteparten av konverteringen skjer da ja, men du har fortsatt enzymatiske prosesser som jobber etter det. Men 68 på en 7F oppskrift vil jeg si er litt høyt ja, selv om OG'en ikke ble all verdens ifht oppskrift. *Jeg ville snurret alle de oppskriftene (som jeg har sett), i allefall i mitt bryggeri, samme som i det forrige oppsettet jeg hadde, på 65. Det skal sikre god utgjæring etter 60 minutter.

Kikket i bryggeloggen nå. Hadde faktisk bare en måling før den ble satt i kjøleskapet. Følte meg sikker antagelig siden den hadde stått i 3 uker og hatt dyacetyl rest.

Har vel satt ca 20 brygg tidligere uten noe problem. Dette har vært øl med OG:50 FG:12. Har aldri hatt problemer med dette. Har målt med to forskjellige Hydrometere. Første gang jeg prøver på litt sterkere øl, men jeg syntes det er veldig rart med så høy FG. Hadde den lagt på 16-18 så hadde jeg ikke reagert siden den skulle lagt på 14.

Tilbake
Topp