Jeg er med deg på den snikinnføringen![]()
High Five! La oss gjøre dette. Jeg vil at folk skal si "restsødme" i steden for "søtt øl", og forstå forskjellen.
Jeg er med deg på den snikinnføringen![]()
Bildet sier 1.020, regner med det var det du mente å skrive. OG 1.060?Har gått 2 uker siden jeg satte ølet til gjæring. Sjekket FG etter en uke, og da sto den på 1060 (?) Og sjekket idag igjen, og det hadde ikke rørt seg. Er snakk om en Wheissner øl, men er ikke det veldig høyt? Kan jeg tappe på flasker, og skal jeg fortsatt bruke 6g sukker pr liter?
Jeg bruker en liten ts.pr. 24literHva er egentlig riktig dosering av super moss? Har en boks fra five star der det står 1/4 ts pr 5 gallon, men leser andre steder at man skal bruke 2 g pr 10 liter. https://www.vestbrygg.no/produkt/tilsetjingsstoff/klarningsmiddel/super-moss-4oz-112g-2/
Min boks ser annerledes ut enn den på bildet hos vestbrygg. Kan de ha endret formuleringen?
Hvis DME, da er det kanskje lurt å røre det ut i kaldt vann først?det er valgfritt, tilsettes under kok siste kvarteret
Jeg vil ha brukt DME.Er lett å jobbe med.Men det er same råvare vis fargen er det same.Kokketid 15mNår man skal «booste» OG med ekstrakt, hva er best av DME og LME? Og når tilsettes det for best resultat; etter skylling/før kok, eller under kok (evt når under kok)?
Nei, pleier å være tetting med pakning.Bruker folket gjengetape på utgangene på co2-regulatoren?
Hmm. på inngangen er det en hard plastaktig pakning. Utgangene har en liten kon utenfor gjengene som så ut til å passe fint nedi mutterene på co2 slangene. men kanskje det var en pakning nedi der også. Skal sjekke en ekstra gang når jeg kommer hjem.Nei, pleier å være tetting med pakning.
Ja.Hvis DME, da er det kanskje lurt å røre det ut i kaldt vann først?
Er ingen pakning i utgangene på regulatoren. Men det er som nevnt en kon avslutning nedenfor gjengene på regulatoren og tilsvarende forsenkning i "mutteren" på slangen. En pakning får da ingen rett kontaktflate når man skrur dette sammen. Har gjengetape noe for seg på co2?Hmm. på inngangen er det en hard plastaktig pakning. Utgangene har en liten kon utenfor gjengene som så ut til å passe fint nedi mutterene på co2 slangene. men kanskje det var en pakning nedi der også. Skal sjekke en ekstra gang når jeg kommer hjem.
Kalles flare washer på engelsk. Vet ikke om noen god betegnelse på norsk . Den er kronisk:Er ingen pakning i utgangene på regulatoren. Men det er som nevnt en kon avslutning nedenfor gjengene på regulatoren og tilsvarende forsenkning i "mutteren" på slangen. En pakning får da ingen rett kontaktflate når man skrur dette sammen. Har gjengetape noe for seg på co2?