Flisespikker-FinnDu har jo rett, men tenk på målgruppen som spør her.
Støtter faktisk Stian. En som er fersk i gamet bør bare få tak i en gjær som gjør jobben og så ta det derfra![]()
Ang US-05: Jeg heller til å være enig med Miguel. Finn har selvsagt rett i at det ikke finnes noen gjær som kan brukes til alt dersom man faktisk har spesifikke mål for smaker gjæren skal bidra med. Men det blir (nesten) alltid godt øl med US-05.![]()
Joda, sant nok det. Men om målgruppa vår er fersk som brygger, kan han godt være en dreven ølhund, som bryr seg om at ølet hans blir typeriktig, også - og ikke bare godt. Og det kan da ikke skade å få litt enkel info?
@Miguel Nei, jeg har ikke fjernet noe - ikke bevisst i alle fall.
Ah, sorry. Du har skrevet to innlegg. Ble bare rot dette. Skål![]()
Haha god gjeng dette her. Nei Europris pakkene har ikke akkurat gjort noe bra hjemme hos meg. Alltid kjekt med litt ekstra info. Ok da blir det us-05 på IPAen jeg kommer til å lage. Ellers så er geordien ferdig da mener dere? Ingen måte å vekke gjæren på igjen altså. Bare til å flaske, smaken er jo....grei, så blir en lett øl på ca 3,8 % lar den stå en uke til.
Tenker forresten at det var defekt gjær, har holdt stål kontroll på temp. der inne. Nesten så man ikke får sove om natten jo![]()
Skal straks og med en gang oppsøke kjøleskapet! Har nettopp kjølt ned en hjemmebrygget IPA jeg fikk av en kamerat - de bruker å være gode. Han har aldri brukt noe annet enn 05 - men så brygger han utelukkende amerikansk IPA, også
.
Bare av nysgjerrighet, syns han ikke det blir kjedelig å bare brygge EN øltype?
Jeg prøver å overbevise ham om at det finnes annet godt øl, men det nytter ikke. Nå sitter jeg akkurat og drikker ølet hans, og jeg kan nesten forstå ham. IPA (amerikansk) er ikke mitt favorittøl, men dette er virkelig fantastisk godt, faktisk bedre enn noen kjøpe-IPA jeg har smakt så langt. Det har selvfølgelig den fordelen at det er helt ferskt, og det er sikkert en del av det, men likevel.
Det nifse er at han ikke driver hverken med vannjustering eller temp.kontroll, rehydrering av tørrgjæren eller noe som helst. Han mesker i en isolert gjæringsdunk, hiver én pose 05 i bøtta, og setter brygget til gjæring i gangen. That's it.
Nå skal jeg brygge en APA (Miguel's oppskrift) til helga, og da stikker jeg over og låner vann av ham. Det må være vannet!
Det er alltid håp. Vent en uke, så måler du SG igjen. Jeg regner to uker som minimum gjæringstid, og spesielt dersom noe kanskje ikke er ferdig utgjæret.Hei igjen, i dag plopper det mer i gjær låsen , ca 15-20 ganger i min. Dette er etter at jeg rørte litt i suppa i går. Betyr det at den har startet litt igjen? Eller er det bare tull å håpe mer på denne nå?
Oki doki. TakkerDet er alltid håp. Vent en uke, så måler du SG igjen. Jeg regner to uker som minimum gjæringstid, og spesielt dersom noe kanskje ikke er ferdig utgjæret.
Ser helt nydelig ut.Begynner å bli litt redd, er dette gjærrester eller er det bare å kaste hele batchen?
Stått 1 uke nå.
Du kan ikke få et eksempel på oppskrift og sånt ut her? Det høres veldig ut som den ipaen jeg vil lage hjemme ca annenhver måned, innimellom alle andre prosjekter.