Tråden for dumme spørsmål.

Sorry, Stian, men: Objection!
- til første del:). Bruker du den til engelske øl, blir det ikke engelske øl, siden den gir et veldig reint resultat, dvs. uten merkbare estere (bortsett fra et anstrøk av fersken når du gjærer den lavt, i følge mange). Men til alt som skal ha rein smak, som amerikansk IPA, er den standard. (WLP001 og Wyeast 1056 er ferskgjær-versjoner av den samme.) Du kan bruke den til hybridøl, også, dvs. øltyper i grenselandet mellom undergjæret og overgjæret.

Siden jeg er i gang: Du kan godt lage en amerikansk IPA med engelsk gjær, også (eks.: Vestkyst fra Kinn med wyeast 1318). Jeg synes det er bedre, men mange er sikkert uenige.

Flisespikker-Finn :) Du har jo rett, men tenk på målgruppen som spør her.

Støtter faktisk Stian. En som er fersk i gamet bør bare få tak i en gjær som gjør jobben og så ta det derfra :)

Den ser sånn ut. Kanskje ikke så lett å se på bildet, er klar i måleglasset. Tok tipset ditt og rørte litt i den. Da skummet det opp litt med en gang og det plopper lett i gjærlåsen nå.
Den ser faktisk ferdiggjæret ut, akkurat som gjær som har gått i dvale. Kan det hende at temperaturen på badet har variert litt, f.eks, at varmen har blitt skrudd av eller at baderomsdøra har stått åpen?

Ang US-05: Jeg heller til å være enig med Miguel. Finn har selvsagt rett i at det ikke finnes noen gjær som kan brukes til alt dersom man faktisk har spesifikke mål for smaker gjæren skal bidra med. Men det blir (nesten) alltid godt øl med US-05. :)

Flisespikker-Finn :) Du har jo rett, men tenk på målgruppen som spør her.

Støtter faktisk Stian. En som er fersk i gamet bør bare få tak i en gjær som gjør jobben og så ta det derfra :)

Du må spikke noen fliser når du skal lage bål:).

Neste gang skal målgruppen vår kanskje brygge et pale ale-sett (det er som kjent et engelsk øl!), og så følger det med en pose 04. Men den kaster han, og bruker 05 i stedet.

Trist tanke, ikke sant;)?

Ang US-05: Jeg heller til å være enig med Miguel. Finn har selvsagt rett i at det ikke finnes noen gjær som kan brukes til alt dersom man faktisk har spesifikke mål for smaker gjæren skal bidra med. Men det blir (nesten) alltid godt øl med US-05. :)

Joda, sant nok det. Men om målgruppa vår er fersk som brygger, kan han godt være en dreven ølhund, som bryr seg om at ølet hans blir typeriktig, også - og ikke bare godt. Og det kan da ikke skade å få litt enkel info?

Joda, sant nok det. Men om målgruppa vår er fersk som brygger, kan han godt være en dreven ølhund, som bryr seg om at ølet hans blir typeriktig, også - og ikke bare godt. Og det kan da ikke skade å få litt enkel info?

Joda. Men fra Europris så kan jeg aldri se for meg at du får noe som helst kit med 04.

Edit: Ah, din ringrev, du fjernet det jeg svarte på. Joda, du har jo rett der. Jeg bare tenkte at det var kanskje en diskusjon som kunne vært en annen plass.

Ah, sorry. Du har skrevet to innlegg. Ble bare rot dette. Skål :)

Skal straks og med en gang oppsøke kjøleskapet:)! Har nettopp kjølt ned en hjemmebrygget IPA jeg fikk av en kamerat - de bruker å være gode. Han har aldri brukt noe annet enn 05 - men så brygger han utelukkende amerikansk IPA, også:p.

Haha god gjeng dette her. Nei Europris pakkene har ikke akkurat gjort noe bra hjemme hos meg. Alltid kjekt med litt ekstra info. Ok da blir det us-05 på Indian IPAen jeg kommer til å lage. Ellers så er geordien ferdig da mener dere? Ingen måte å vekke gjæren på igjen altså. Bare til å flaske, smaken er jo....grei, så blir en lett øl på ca 3,8 % lar den stå en uke til.
Tenker forresten at det var defekt gjær, har holdt stål kontroll på temp. der inne. Nesten så man ikke får sove om natten jo :)

Haha god gjeng dette her. Nei Europris pakkene har ikke akkurat gjort noe bra hjemme hos meg. Alltid kjekt med litt ekstra info. Ok da blir det us-05 på IPAen jeg kommer til å lage. Ellers så er geordien ferdig da mener dere? Ingen måte å vekke gjæren på igjen altså. Bare til å flaske, smaken er jo....grei, så blir en lett øl på ca 3,8 % lar den stå en uke til.
Tenker forresten at det var defekt gjær, har holdt stål kontroll på temp. der inne. Nesten så man ikke får sove om natten jo :)

Men som fyren tidligere sa. Hiv gjæren som følger med Europris-settene. Grunnen til det er at den er veldig generisk, det er "gjær" liksom. Og gjær skal helst oppbevares kaldt. Jeg kan aldri se for meg at Europrs oppbevarer disse pakkene på kjølerom i sentrallageret. Og gudene vet hvor lenge de står på hylla. Kjøp gjær av en seriøs bryggebutikk som lagrer gjæren kaldt. Gjæren er den viktigste ingrediensen du putter i hjemmebrygget ditt :)

Jeg ville ikke bekymret meg for litt høy FG fra et ølsett. De er beregnet på å gi tilstrekkelig med kropp når du tilsetter et kilo sukker til, og vil få enda litt mer om du bruker en eller annen form for maltekstrakt.

Men som alle andre sier: bedre gjær gir bedre øl.

Skal straks og med en gang oppsøke kjøleskapet:)! Har nettopp kjølt ned en hjemmebrygget IPA jeg fikk av en kamerat - de bruker å være gode. Han har aldri brukt noe annet enn 05 - men så brygger han utelukkende amerikansk IPA, også:p.

Bare av nysgjerrighet, syns han ikke det blir kjedelig å bare brygge EN øltype?

Bare av nysgjerrighet, syns han ikke det blir kjedelig å bare brygge EN øltype?

Jeg prøver å overbevise ham om at det finnes annet godt øl, men det nytter ikke. Nå sitter jeg akkurat og drikker ølet hans, og jeg kan nesten forstå ham. IPA (amerikansk) er ikke mitt favorittøl, men dette er virkelig fantastisk godt, faktisk bedre enn noen kjøpe-IPA jeg har smakt så langt. Det har selvfølgelig den fordelen at det er helt ferskt, og det er sikkert en del av det, men likevel.

Det nifse er at han ikke driver hverken med vannjustering eller temp.kontroll, rehydrering av tørrgjæren eller noe som helst. Han mesker i en isolert gjæringsdunk, hiver én pose 05 i bøtta, og setter brygget til gjæring i gangen. That's it.

Nå skal jeg brygge en APA (Miguel's oppskrift) til helga, og da stikker jeg over og låner vann av ham. Det være vannet:(!

Jeg prøver å overbevise ham om at det finnes annet godt øl, men det nytter ikke. Nå sitter jeg akkurat og drikker ølet hans, og jeg kan nesten forstå ham. IPA (amerikansk) er ikke mitt favorittøl, men dette er virkelig fantastisk godt, faktisk bedre enn noen kjøpe-IPA jeg har smakt så langt. Det har selvfølgelig den fordelen at det er helt ferskt, og det er sikkert en del av det, men likevel.

Det nifse er at han ikke driver hverken med vannjustering eller temp.kontroll, rehydrering av tørrgjæren eller noe som helst. Han mesker i en isolert gjæringsdunk, hiver én pose 05 i bøtta, og setter brygget til gjæring i gangen. That's it.

Nå skal jeg brygge en APA (Miguel's oppskrift) til helga, og da stikker jeg over og låner vann av ham. Det være vannet:(!

Du kan ikke få et eksempel på oppskrift og sånt ut her? Det høres veldig ut som den ipaen jeg vil lage hjemme ca annenhver måned, innimellom alle andre prosjekter.

Hei igjen, i dag plopper det mer i gjær låsen , ca 15-20 ganger i min. Dette er etter at jeg rørte litt i suppa i går. Betyr det at den har startet litt igjen? Eller er det bare tull å håpe mer på denne nå?

Hei igjen, i dag plopper det mer i gjær låsen , ca 15-20 ganger i min. Dette er etter at jeg rørte litt i suppa i går. Betyr det at den har startet litt igjen? Eller er det bare tull å håpe mer på denne nå?
Det er alltid håp. Vent en uke, så måler du SG igjen. Jeg regner to uker som minimum gjæringstid, og spesielt dersom noe kanskje ikke er ferdig utgjæret.

Du kan ikke få et eksempel på oppskrift og sånt ut her? Det høres veldig ut som den ipaen jeg vil lage hjemme ca annenhver måned, innimellom alle andre prosjekter.

Sikkert ikke noe problem. Det er veldig streite greier. Pale malt med noe crystal, såpass at ølet får ganske god farge, og så litt varierende humlemikser; gjerne med Cascade og Citra.

Tilbake
Topp