Tråden for dumme spørsmål.

Har en kompis som har vært litt uheldig og fått for lite kullsyre i flaskene som som har stått i 2 uker. Er det noen muligheter for å få mer kullsyre?

Ser at mange oppskrifter oppgir humlemengde i gram per liter. Men hvilke litre tas det utgangspunkt i? Før kok, etter kok, til gjæring eller noe helt annet?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ser at mange oppskrifter oppgir humlemengde i gram per liter. Men hvilke litre tas det utgangspunkt i? Før kok, etter kok, til gjæring eller noe helt annet?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Godt spørsmål. Jeg tar sjansen på å si at det er i forhold til antall liter ferdig øl. ("batch size" på engelsk, som vanligvis er 5 gallons/19 liter, altså det et corneliusfat tar.)

Når jeg har oppskrifter med gram humle pr. liter, går jeg ut fra vørter til kok, altså vanligvis 25l, uansett er vel 5 UK gallons 22,73 liter, US gallons er ca. 19 liter

Står det ikke noe spesiellt går jeg ut fra etter kok.
"Til gjæring" kan kanskje gi vel mye humle når man lager f eks (D)IPA og ikke tar med grums.
Mye rug i en slik kan gi nesten dobbel humlemengde hvis jeg ikke tar dette med i beregningen.

Sitter her og lurer på hva som er grunnen til at ølen skal bli legges i kjøleskapet etter karbonering. Er det bare for holdbarhets skyld eller skjer det masse ting inne i flaskene inne i kulden? Jeg har for eksempel ikke plass til så mye inne i familie kjøleskapet.

Sitter her og lurer på hva som er grunnen til at ølen skal bli legges i kjøleskapet etter karbonering. Er det bare for holdbarhets skyld eller skjer det masse ting inne i flaskene inne i kulden? Jeg har for eksempel ikke plass til så mye inne i familie kjøleskapet.
Det er for holdbarhet. Øl forringes ved lagring i romtemperatur. Særlig lyse og humlerike øl. Mørke og sterke øl tåler det bedre. 8-10 grader er fin lagringstemperatur, så hvis du har en sval kjeller eller noe sånt, trenger du ikke bruke kjøleskap.

tok nettopp en gravity check av rauchen, smaker vel og bra
men skeptisk til å bruke den i Arrogant Bastard
skulle gjort det før jeg stiller slike dumme spørsmål

Vedlegg

• 0 bytes · Sett: 54
Sist redigert:
Tenkte å prøve med muntons karboneringsdrops til en planlagt ipa nå.. ser litt rundtom at det blir anbefalt både 1 og 2 drops til en 0,5l flaske.
hva bruker dere til ipa/pale??

Jeg bruker én på både 0,33 og 0,5
men så foretrekker jeg heller litt for lite kullsyre enn for mye

det er to gram sukker per drops, så da kan du selv regne etter

ja, har regnet på det. synes 2 høres for mye ut.. og 1 høres for lite ut. gidder ikke å sitte å dele opp dropsa, så da er det tilbake til sukkerlake da :)

Brygget 24l trippel med OG på 1080 sist Søndag. Tilsatte 2 rør med WLP530, som kanskje er litt for lite.
Ser ut som værste gjæringen er over nå, ikke noe "eksplosjoner" som jeg hadde forventa av WLP530. Nå er det så vidt aktivitet i gjærlåsen.
Pitchet gjæren på rundt 20 grader, og den har gjæret på 21 grader.

Kan vi repitche et rør til med WLP530 nå? Eller om jeg ikke får tak i den, kan jeg f,eks strø litt US-05 oppi?
Vil selfølgelig måle SG før jeg gjør dette, for å se om den fortsatt gjærer eller ikke. Men er det mulig om det har stoppet opp?

Brygget 24l trippel med OG på 1080 sist Søndag. Tilsatte 2 rør med WLP530, som kanskje er litt for lite.
Ser ut som værste gjæringen er over nå, ikke noe "eksplosjoner" som jeg hadde forventa av WLP530. Nå er det så vidt aktivitet i gjærlåsen.
Pitchet gjæren på rundt 20 grader, og den har gjæret på 21 grader.

Kan vi repitche et rør til med WLP530 nå? Eller om jeg ikke får tak i den, kan jeg f,eks strø litt US-05 oppi?
Vil selfølgelig måle SG før jeg gjør dette, for å se om den fortsatt gjærer eller ikke. Men er det mulig om det har stoppet opp?
Sist jeg brukte WLP530 i en blonde, som var topphøstet fra tidligere bruk, så forventet jeg også en heftig gjæring. Tidligere har det ligget et tykt, nesten deigaktig gjærlag på toppen, som jeg har topphøstet fra. Denne gangen var det ikke noe gjær å høste fra, og gjæringen hadde foregått relativt stille og pent. Resultatet ble likevel en god utgjæring. Jeg brukte skumkontroll, siden gjæringskaret var relativt fullt, 27 l, men bruker det alltid med belgisk gjær, for å unngå oversvømmelse. Jeg vil tro du har nok gjær, men ta en prøve for å sjekke SG.

Du må i alle fall vite SG før du begynner å fundere på tiltak. To "rør" (? - eller var det de nye posene?) - hvis de var noenlunde ferske, bør det ha vært nok.

Og om ikke aktiviteten er så synlig lenger, så skjer det noe der nede, vær sikker:). Ikke urimelig, det dere foreteller. Virker normalt. (Har dere holdt temperaturen der, eller? Romtemp/temp i dunken?)

Sist jeg brukte WLP530 i en blonde, som var topphøstet fra tidligere bruk, så forventet jeg også en heftig gjæring. Tidligere har det ligget et tykt, nesten deigaktig gjærlag på toppen, som jeg har topphøstet fra. Denne gangen var det ikke noe gjær å høste fra, og gjæringen hadde foregått relativt stille og pent. Resultatet ble likevel en god utgjæring. Jeg brukte skumkontroll, siden gjæringskaret var relativt fullt, 27 l, men bruker det alltid med belgisk gjær, for å unngå oversvømmelse. Jeg vil tro du har nok gjær, men ta en prøve for å sjekke SG.

Ok, har lest så mange "skrekk" historier med WLP530, så forberedet meg på det værste :) Venter til det har gått en uke, så tar jeg å måler SG.

Du må i alle fall vite SG før du begynner å fundere på tiltak. To "rør" (? - eller var det de nye posene?) - hvis de var noenlunde ferske, bør det ha vært nok.

Og om ikke aktiviteten er så synlig lenger, så skjer det noe der nede, vær sikker:). Ikke urimelig, det dere foreteller. Virker normalt. (Har dere holdt temperaturen der, eller? Romtemp/temp i dunken?)

Ja, skal måle SG før jeg gjør noe :) Det er de nye purepitch posene, var helt nye. Dunken står i et kjøleskap med føler teipet til dunken, satt den opp til 22 grader i dag.

Vis vedlegget

Tilbake
Topp