Jeg har lest flere steder om at folk bruker gjærnæring med den største selvfølgelighet. Selv har jeg aldri brukt det.
Er det spesielle øltyper som har spesielle fordeler av gjærnæring, eller er det et valg man tar litt på linje med hevert vs kran, irish moss vs ikke klaring i kok, tørrhumling med eller uten pose osv?
Like effektivt for tørrgjær som ferskTakk. Er det mest for fersk gjær, eller er det like effektivt for tørrgjær?
Gaffa fra BT. Billig gaffa, ræva lim, holder med mindre du fyrer opp til over 35C. Ellers så er det morsomt at du sier at sportstape ikke fungerer. Jeg var litt snurt her om dagen siden dama hadde brukt opp gaffaen, og ba henne om å feste proben min med den "dritt-tapen" hun foreslo. Sitter som et skudd! Er vel forskjellige kvalitet på både tape og lim.
"And lo, as the year begins, so is the Gaffa Tape delivered unto the TECHIES, who do revere and worship the Gaffa.
And, soon, does the Gaffa Tape leave the store, to be used by the TECHIES in pursuit of excellence in their techie activities, and also in various activites with fair TECHIE maidens.
And, the head TECHIES do soon become worried at the amount of Gaffa used, for while much use of Gaffa does surely lead to a higher plane of TECHIE existence, the year must be split in two: 6 months of plenty, following the delivery of Gaffa unto the TECHIES, and 6 months of famine, when the Gaffa must surely run out."
Kan noen forklare meg hvor mye vann som går bort/blir absorbert av malten? Altså etter mesking, løftes maltrøret ut av gryta og drypper godt av seg, mens vørteren forøvrig er på vei til kok. Hvor mye væske er det som blir med det brukte kornet?
Nå har jeg lest opp og ned her på forumet om dette og er egentlig bare mer i tvil.
Det varierer i dette forumet fra ca 0,6 liter til 1,6 liter pr kilo malt alt ettersom hvilken tråd jeg leser. Er det 1,6 liter vann pr kilo malt ender jeg opp med ca 20 liter væske som forsvinner ved å løfte bort maltrøret når jeg har benyttet 13 kg malt. Dette synes jeg høres mye ut!
Jeg ønsker å gjennomføre en bryggetest med min Speidel 50 uten skylling. Og i den forbindelse prøver jeg å regne meg baklengs hvor mye startvann jeg må ha for å ende opp med for eksempel 40 liter ferdig fatet øl. Foreløpig er jeg oppi over 75 liter.... det høres også mye ut..
Noen som kan hjelpe?