Tråden for dumme spørsmål.

Satte brygg lørdag. Skap på 19 grader. Free rising bøtte peaket på 24.6 grader i går. I dag er bøttetemp 22.2 grader.

Rampe opp skaptemp allerede nå eller vente litt til?

Jeg har lest flere steder om at folk bruker gjærnæring med den største selvfølgelighet. Selv har jeg aldri brukt det.

Er det spesielle øltyper som har spesielle fordeler av gjærnæring, eller er det et valg man tar litt på linje med hevert vs kran, irish moss vs ikke klaring i kok, tørrhumling med eller uten pose osv?

Jeg har lest flere steder om at folk bruker gjærnæring med den største selvfølgelighet. Selv har jeg aldri brukt det.

Er det spesielle øltyper som har spesielle fordeler av gjærnæring, eller er det et valg man tar litt på linje med hevert vs kran, irish moss vs ikke klaring i kok, tørrhumling med eller uten pose osv?

Sikringskost for gjæren. Det aller viktigste som tilføres, er antakelig sink. Forøvrig inneholder malten det gjæren trenger, sånn stort sett. Så vidt jeg forstår. (Får du tak i Yeast av White og Zainasheff, er det et avsnitt om dette på s.72-75.)

Jeg bruker Whitelabs' produkt både i starter og i selve ølet, og jeg innbiller meg at det har vært med på å gi meg stabilere gjæringsprosesser. Jeg vet ikke om det er sånn - men jeg tar nok ikke sjansen på å prøve uten igjen:). Det er en ganske billig forsikring.

Kan noen forklare meg hvor mye vann som går bort/blir absorbert av malten? Altså etter mesking, løftes maltrøret ut av gryta og drypper godt av seg, mens vørteren forøvrig er på vei til kok. Hvor mye væske er det som blir med det brukte kornet?
Nå har jeg lest opp og ned her på forumet om dette og er egentlig bare mer i tvil.

Det varierer i dette forumet fra ca 0,6 liter til 1,6 liter pr kilo malt alt ettersom hvilken tråd jeg leser. Er det 1,6 liter vann pr kilo malt ender jeg opp med ca 20 liter væske som forsvinner ved å løfte bort maltrøret når jeg har benyttet 13 kg malt. Dette synes jeg høres mye ut!

Jeg ønsker å gjennomføre en bryggetest med min Speidel 50 uten skylling. Og i den forbindelse prøver jeg å regne meg baklengs hvor mye startvann jeg må ha for å ende opp med for eksempel 40 liter ferdig fatet øl. Foreløpig er jeg oppi over 75 liter.... det høres også mye ut..

Noen som kan hjelpe?

Hei!

Jeg og et par kamerater satte våre to første brygg på lørdag, men ser nå i etterkant at vi tabbet oss ut med å ikke riste gjæringsdunkene noe særlig. Det er litt trykk på dunkene nå, men plopper ikke jevnt, slik jeg leser at det gjør hos flere. Kan jeg ta å riste dunkene nå? Bør jeg la de stå? Eller er alt håp ute?

Er snakk om Bryggselv sin Amber Christmas og Weiss, dersom det har noe å si.

Hva slags teip funker bra til å feste tempprobe, samt isolasjon over denne, til gjæringskar?
Sportsteip funker ikke noe bra, detter av etter kort tid.
Plastteip fra Clas Ohlson funker litt bedre, men løsner også etterhvert.
Gorillateip er uaktuelt å bruke, det limet går aldri av. ALDRI.
Noen som veit om en teip som sitter, men som også går sånn noenlunde av etter bruk uten at masse lim sitter igjen?

Gaffa fra BT. Billig gaffa, ræva lim, holder med mindre du fyrer opp til over 35C. Ellers så er det morsomt at du sier at sportstape ikke fungerer. Jeg var litt snurt her om dagen siden dama hadde brukt opp gaffaen, og ba henne om å feste proben min med den "dritt-tapen" hun foreslo. Sitter som et skudd! Er vel forskjellige kvalitet på både tape og lim.

Gaffa fra BT. Billig gaffa, ræva lim, holder med mindre du fyrer opp til over 35C. Ellers så er det morsomt at du sier at sportstape ikke fungerer. Jeg var litt snurt her om dagen siden dama hadde brukt opp gaffaen, og ba henne om å feste proben min med den "dritt-tapen" hun foreslo. Sitter som et skudd! Er vel forskjellige kvalitet på både tape og lim.

"And lo, as the year begins, so is the Gaffa Tape delivered unto the TECHIES, who do revere and worship the Gaffa.
And, soon, does the Gaffa Tape leave the store, to be used by the TECHIES in pursuit of excellence in their techie activities, and also in various activites with fair TECHIE maidens.
And, the head TECHIES do soon become worried at the amount of Gaffa used, for while much use of Gaffa does surely lead to a higher plane of TECHIE existence, the year must be split in two: 6 months of plenty, following the delivery of Gaffa unto the TECHIES, and 6 months of famine, when the Gaffa must surely run out."

"And lo, as the year begins, so is the Gaffa Tape delivered unto the TECHIES, who do revere and worship the Gaffa.
And, soon, does the Gaffa Tape leave the store, to be used by the TECHIES in pursuit of excellence in their techie activities, and also in various activites with fair TECHIE maidens.
And, the head TECHIES do soon become worried at the amount of Gaffa used, for while much use of Gaffa does surely lead to a higher plane of TECHIE existence, the year must be split in two: 6 months of plenty, following the delivery of Gaffa unto the TECHIES, and 6 months of famine, when the Gaffa must surely run out."

"There is no such thing as a shortage of Gaffa. If there is an earthly place with a lack of gaffa, there will shortly be an equal abundance of it, as no show can go on without Gaffa."

Sist redigert:
Jeg bruker lange strimler av en blå maskeringstape. Føleren sitter under en liten firkant av skumplast som tapes fast.

Kan noen forklare meg hvor mye vann som går bort/blir absorbert av malten? Altså etter mesking, løftes maltrøret ut av gryta og drypper godt av seg, mens vørteren forøvrig er på vei til kok. Hvor mye væske er det som blir med det brukte kornet?
Nå har jeg lest opp og ned her på forumet om dette og er egentlig bare mer i tvil.

Det varierer i dette forumet fra ca 0,6 liter til 1,6 liter pr kilo malt alt ettersom hvilken tråd jeg leser. Er det 1,6 liter vann pr kilo malt ender jeg opp med ca 20 liter væske som forsvinner ved å løfte bort maltrøret når jeg har benyttet 13 kg malt. Dette synes jeg høres mye ut!

Jeg ønsker å gjennomføre en bryggetest med min Speidel 50 uten skylling. Og i den forbindelse prøver jeg å regne meg baklengs hvor mye startvann jeg må ha for å ende opp med for eksempel 40 liter ferdig fatet øl. Foreløpig er jeg oppi over 75 liter.... det høres også mye ut..

Noen som kan hjelpe?

Jeg regner 1 liter pr kilo + en fast mengde som jeg setter til 3 liter. Erfaringsmessig stemmer dette rimelig godt, skjønt jeg mistenker at jeg burde justere opp til 1,1 liter. (Det kan jeg jo enkelt finne ut ved å veie posen til slutt:).) Uansett: "Totalt væsketap pr. liter" vil bli noe mindre etter hvert som maltmengden øker.

Jeg mesker i en 36 literskjele, tapper i bøtter, og koker i en BB60. Jeg bruker en biabpose i meskekjelen, og heiser opp posen og lar en del væske renne av , men driver det ikke veldig langt. Så heller jeg opp det som da er igjen i kjelen - gjerne rundt 2 liter - og lar grumset bunnfelle seg før jeg heller det opp i kokekjelen. Jeg lar også vørteren stå en liten stund i bøttene, og hiver bunnfallet. Jeg tar altså vare på så mye som overhodet mulig uten å ta med bunnfall.

Skal en kommme ned i et tap på 0,6 liter pr. kilo, må en presse vann ut av masken, vil jeg tro. Jeg kan i alle fall ikke skjønne at det er mulig å få så mye væske til å renne av ved hjelp av tyngdekraften alene innenfor rimelig tid. Og da vil en, så vidt jeg forstår, også få med seg godt med tanniner.

Forholdet mellom den totale vannmengden og antall liter øl du får ut til slutt, vil jo avhenge noe av hvor lenge du koker og hvor mye trub du hiver ut. Det siste brygget mitt er relativt typisk for min prosess; av 42,5 liter vann og 4,5 kg malt får jeg ut rundt 25 liter øl på ca. 4%. (Brygger du med mer malt for å få et sterkere øl, blir selvfølgelig mer væske igjen i masken.)

Sist redigert:
Tilbake
Topp