Tråden for dumme spørsmål.

Hvor lenge etter brygging før du flasket? Sånne sett er ikke akkurat det det smaker mest krem av, men at det var helt forferdelig tyder på noe ikke er helt i henhold iallefall.
Jeg flasket når brygget hadde vært på 1006 i 3 dager. Forstår ikke hva som kan ha skjedd. Kan det ha vært temperatur? Kan ha hoppet litt siden brygget sto på badet (ikke direkte på gulvet) Eller ... Jeg fylte over på ny gjæringsdunk med sukkerlaken ( den var på 20c) med hevert som jeg hadde helt i bunnen av karet for å unngå oksidasjon. Jeg kastet ca 3 liter for å ikke få med ekle rester...

Smaken er helt rar, begynner som det siste i en øl flaske som har stått en stund og slutter med en rar gin/dårlig smak, bitter.

Den er klar of fin. Mangler litt kullsyre men det er vel pga den ikke har fått karbonert seg ferdig.

Hva tror du? (dere) nå har jeg ca 19 liter stående til karbonering, under sengen der det er mørkt. Vil den bli bedre tror du/dere når den har stått en stund til? Eller er det bare å kaste?
 
Jeg flasket når brygget hadde vært på 1006 i 3 dager.
Hvor lenge lot du den stå totalt?

Stormgjæring kan være over på et par dager, så den kan fort oppnå SG på 1.006. Hvis du f.eks lot den stå bare 5–6 dager totalt, kan det være mange usmaker som gjæren ikke har fått rydde opp i. Min første tanke er acetaldehyd. Ristet du godt på gjærdunken etter at du tilsatte gjær? Det er lurt å la ølet stå i minst to uker; den første til primærgjæring, den andre til sekundærgjæring hvor gjæren får «rydde rommet sitt» etter festen den har hatt.
 
I dag tok jeg ut vasket gjær fra kjøleskapet for å bruke det i et nytt brygg. Gjæren hadde stått kjølig i ca. 2 måneder, og det så unektelig spesielt ut. Har jeg en infeksjon her, eller er det bare å kjøre på?
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 87
Når kald gjær settes varmt, frigjøres CO2 fra gjæren som derfor flyter i stykker til overflaten, for deretter å synke igjen. Dette skaper en litt pussig farge på vørteren som var krystallklar når den kom ut.
Ikke dermed sagt at den ikke er infisert, men på utseende troen jeg ikke det. Lukt på den, og lukt igjen etter at starteren har gjort seg ferdig...
Veldig fin farge på selve gjæren :)
 
Hvor lenge lot du den stå totalt?

Stormgjæring kan være over på et par dager, så den kan fort oppnå SG på 1.006. Hvis du f.eks lot den stå bare 5–6 dager totalt, kan det være mange usmaker som gjæren ikke har fått rydde opp i. Min første tanke er acetaldehyd. Ristet du godt på gjærdunken etter at du tilsatte gjær? Det er lurt å la ølet stå i minst to uker; den første til primærgjæring, den andre til sekundærgjæring hvor gjæren får «rydde rommet sitt» etter festen den har hatt.
Jeg lot den stå til "plopping" hadde stoppet + 3 dager til. FG var lik alle dagene. Trodde den var ferdig. Så det kan ha vært for tidlig flasking?
 
Var ca 1 1/2 uke.
Det er i minste laget. La det få minst 2 uker (3 eller mer, hvis vi snakker pils). Ikke heng deg for mye opp i plopping og stabil FG, iallfall ikke før 14-ish dager har passert. Det finnes gjær som er ferdig gjæret (les: stabil FG) i løpet av 2–3 dager, men trenger tid til å balansere ølet og fjerne biprodukter fra gjæringen. Se https://byo.com/mead/item/635-fermentation-time-line – spesielt sise fase: «Stationary Phase of Yeast Growth: Three to 10 Days»

Det er nok helt normalt å være litt utålmodig i starten av bryggekarrieren (been there, done that!), men etterhvert øver man inn litt mer zen-tålmodighet, da man ser at det gir bedre resultat til slutt. ;)

Nå vet jeg ikke hvilken gjær som følger med i Europris-settene, men «gjengs» anbefalning er vel å kaste den medfølgende, og heller gå for en «ordentlig», f.eks US-05 – den er både nybegynneres og erfarne bryggeres venn!
 
Det er i minste laget. La det få minst 2 uker (3 eller mer, hvis vi snakker pils). Ikke heng deg for mye opp i plopping og stabil FG, iallfall ikke før 14-ish dager har passert. Det finnes gjær som er ferdig gjæret (les: stabil FG) i løpet av 2–3 dager, men trenger tid til å balansere ølet og fjerne biprodukter fra gjæringen. Se https://byo.com/mead/item/635-fermentation-time-line – spesielt sise fase: «Stationary Phase of Yeast Growth: Three to 10 Days»

Det er nok helt normalt å være litt utålmodig i starten av bryggekarrieren (been there, done that!), men etterhvert øver man inn litt mer zen-tålmodighet, da man ser at det gir bedre resultat til slutt. ;)

Nå vet jeg ikke hvilken gjær som følger med i Europris-settene, men «gjengs» anbefalning er vel å kaste den medfølgende, og heller gå for en «ordentlig», f.eks US-05 – den er både nybegynneres og erfarne bryggeres venn!
Tusen takk for svar! ble litt skuffet, men tar det med meg til neste gang. Da blir det nok til at jeg gjør noe jeg aldri har gjort før. Kaste 19 liter øl i do skal la den stå en uke eller to til men kommer nok til å kaste hvis den ikke blir bedre. Smaker ikke godt....
 
Tusen takk for svar! ble litt skuffet, men tar det med meg til neste gang. Da blir det nok til at jeg gjør noe jeg aldri har gjort før. Kaste 19 liter øl i do skal la den stå en uke eller to til men kommer nok til å kaste hvis den ikke blir bedre. Smaker ikke godt....
La den stå et par mnd før du evt kaster den. Den blir vel neppe dårligere.
 
La den stå et par mnd før du evt kaster den. Den blir vel neppe dårligere.
Nei det var det da rare greier. Skulle jo bare lage et lett nybegynner sett var så nøye trodde jeg. Ja ja, får la det stå. Kan jo være det blir øl til slutt, selv om jeg er ganske sikker på at lagring ikke er problemet her. Hadde jo ikke forventet så veldig mye med et sånn sett... Har en til box med lager som jeg finn med Europris nybegynner settet. Prøver lykken med den og får håpe på litt bedre med den andre.
 
Skal sette mine to første batcher til helgen sammen med en kompis. Det blir en Porter og en Pale Ale. Vi har leid en Speidel 20 nå for å teste ut og få innblikk i prosessene. Finner ikke noen svar på hvor mye vi må røre under bryggingen. Kan noen gi meg svar på det?

Utstyr vi trenger lurer jeg også på. Tenkte å kjøpe inn dette:
3 stk gjæringskar( to til gjæring og en til stikking av ølet senere), hydrometer, hevert med tappestang, sleiv (i tre?), humlepose, flaskeskyller, flaskebørste, flasketre, StarSan og PBW(trenger jeg dette når jeg har StarSan?) Er det noe annet jeg må ha/bør ha?

Krokmaskin,korker og flasker kommer om et par uker.
Takker for svar og gleder meg til å komme igang med en ny hobby.
 
Sist redigert:
Termometer ser jeg ikke på lista.
Type "gult av glass" fra f eks Bryggselv fungerer.
-Speidelen måler vel temperatur men du kan få bruk for det f eks når du rehydrerer tørrgjær.
Og en inne-ute temperaturmåler eller noe lignende er greit å bruke for å følge med gjæringstemperaturen.
 
Nei det var det da rare greier. Skulle jo bare lage et lett nybegynner sett var så nøye trodde jeg. Ja ja, får la det stå. Kan jo være det blir øl til slutt, selv om jeg er ganske sikker på at lagring ikke er problemet her. Hadde jo ikke forventet så veldig mye med et sånn sett... Har en til box med lager som jeg finn med Europris nybegynner settet. Prøver lykken med den og får håpe på litt bedre med den andre.

Er det en Pils/lager du gjærer på 20 grader? Er ikke det for høy temperatur?
 
Tilbake
Topp