Jeg lot den stå til "plopping" hadde stoppet + 3 dager til. FG var lik alle dagene. Trodde den var ferdig. Så det kan ha vært for tidlig flasking?Hvor lenge lot du den stå totalt?
Stormgjæring kan være over på et par dager, så den kan fort oppnå SG på 1.006. Hvis du f.eks lot den stå bare 56 dager totalt, kan det være mange usmaker som gjæren ikke har fått rydde opp i. Min første tanke er acetaldehyd. Ristet du godt på gjærdunken etter at du tilsatte gjær? Det er lurt å la ølet stå i minst to uker; den første til primærgjæring, den andre til sekundærgjæring hvor gjæren får «rydde rommet sitt» etter festen den har hatt.
Hvor lenge lot du den stå totalt i antall dager?Jeg lot den stå til "plopping" hadde stoppet + 3 dager til.
Var ca 1 1/2 uke.Hvor lenge lot du den stå totalt i antall dager?
Det er i minste laget. La det få minst 2 uker (3 eller mer, hvis vi snakker pils). Ikke heng deg for mye opp i plopping og stabil FG, iallfall ikke før 14-ish dager har passert. Det finnes gjær som er ferdig gjæret (les: stabil FG) i løpet av 23 dager, men trenger tid til å balansere ølet og fjerne biprodukter fra gjæringen. Se https://byo.com/mead/item/635-fermentation-time-line spesielt sise fase: «Stationary Phase of Yeast Growth: Three to 10 Days»Var ca 1 1/2 uke.
Tusen takk for svar! ble litt skuffet, men tar det med meg til neste gang. Da blir det nok til at jeg gjør noe jeg aldri har gjort før. Kaste 19 liter øl i do skal la den stå en uke eller to til men kommer nok til å kaste hvis den ikke blir bedre. Smaker ikke godt....Det er i minste laget. La det få minst 2 uker (3 eller mer, hvis vi snakker pils). Ikke heng deg for mye opp i plopping og stabil FG, iallfall ikke før 14-ish dager har passert. Det finnes gjær som er ferdig gjæret (les: stabil FG) i løpet av 23 dager, men trenger tid til å balansere ølet og fjerne biprodukter fra gjæringen. Se https://byo.com/mead/item/635-fermentation-time-line spesielt sise fase: «Stationary Phase of Yeast Growth: Three to 10 Days»
Det er nok helt normalt å være litt utålmodig i starten av bryggekarrieren (been there, done that!), men etterhvert øver man inn litt mer zen-tålmodighet, da man ser at det gir bedre resultat til slutt.
Nå vet jeg ikke hvilken gjær som følger med i Europris-settene, men «gjengs» anbefalning er vel å kaste den medfølgende, og heller gå for en «ordentlig», f.eks US-05 den er både nybegynneres og erfarne bryggeres venn!
La den stå et par mnd før du evt kaster den. Den blir vel neppe dårligere.Tusen takk for svar! ble litt skuffet, men tar det med meg til neste gang. Da blir det nok til at jeg gjør noe jeg aldri har gjort før. Kaste 19 liter øl i do skal la den stå en uke eller to til men kommer nok til å kaste hvis den ikke blir bedre. Smaker ikke godt....
Nei det var det da rare greier. Skulle jo bare lage et lett nybegynner sett var så nøye trodde jeg. Ja ja, får la det stå. Kan jo være det blir øl til slutt, selv om jeg er ganske sikker på at lagring ikke er problemet her. Hadde jo ikke forventet så veldig mye med et sånn sett... Har en til box med lager som jeg finn med Europris nybegynner settet. Prøver lykken med den og får håpe på litt bedre med den andre.La den stå et par mnd før du evt kaster den. Den blir vel neppe dårligere.
StarSan og PBW(trenger jeg dette når jeg har StarSan?)
Nei det var det da rare greier. Skulle jo bare lage et lett nybegynner sett var så nøye trodde jeg. Ja ja, får la det stå. Kan jo være det blir øl til slutt, selv om jeg er ganske sikker på at lagring ikke er problemet her. Hadde jo ikke forventet så veldig mye med et sånn sett... Har en til box med lager som jeg finn med Europris nybegynner settet. Prøver lykken med den og får håpe på litt bedre med den andre.
Gjorde det som sto på pakken.Er det en Pils/lager du gjærer på 20 grader? Er ikke det for høy temperatur?
Gjorde det som sto på pakken.