Tråden for dumme spørsmål.

Ville rørt den ned. Siden du har hatt opp lokket og sluppet til oksygen vil humla oksidere hvis den ligger slik over tid. Etterhvert blir den brun, ufint.
 
Fikk jo beskjed her at det bare var å kjøre på.. I tillegg står det at jeg skulle ha i humla når jeg målte 1.010 som jeg målte dagen før jeg hadde i...
 
Spørs vel hvem man spør. Jeg er pertentlig på humla mi. Har gjort det der en gang og det ble liggende slik i sikkert fire fem dager, humla ble brun etterhvert. Hvordan det smakte husker jeg ikke.

Noen av humleoljene vil forsvinne når de blir utsatt for oksygen, men hvor mye som ryker spørs på humla. Er det humle med mye myrcene i seg så mister man en del av preget denne humla skal gi ved tørrhumling.
 
Jeg fikk ikke gjort meg ferdig i går med bryggedag fordi jeg hadde dårlig tid. Fikk pumpet 22 liter i hvert kar, men nå står det 10 liter portervørter igjen. Og en tappet bøtte med Wlp029 Kölsch-slurry. Should I?
 
Jeg fikk ikke gjort meg ferdig i går med bryggedag fordi jeg hadde dårlig tid. Fikk pumpet 22 liter i hvert kar, men nå står det 10 liter portervørter igjen. Og en tappet bøtte med Wlp029 Kölsch-slurry. Should I?
Tipper det kan fungere helt fint med porter på kölsch-gjær. Det er i alle fall mye bedre enn å dumpe vørter...
 
Jeg trenger mattehjelp:

Tilsvarer dette:
  • Use healthy pitching yeast slurry (starter) usually 0.5 – 0.7 l/hl, which equates to 15 to 20 billion yeast cells per litre. For e.g. the Wyeast Activator pack will provide a minimum of 100 billion cells per package. For an average 25 litre brew, this means 4 to 5 packs! For a warm schedule at 10° Celsius, the manufacturer claims one pack is enough.
1.48 millioner celler pr mililiter gitt en OG på 13.5 plato?
 
Jeg trenger mattehjelp:

Tilsvarer dette:
  • Use healthy pitching yeast slurry (starter) usually 0.5 – 0.7 l/hl, which equates to 15 to 20 billion yeast cells per litre. For e.g. the Wyeast Activator pack will provide a minimum of 100 billion cells per package. For an average 25 litre brew, this means 4 to 5 packs! For a warm schedule at 10° Celsius, the manufacturer claims one pack is enough.
1.48 millioner celler pr mililiter gitt en OG på 13.5 plato?
Ved litt kjapp regning får jeg samme tall som deg...
 
Er det egentlig noe problem å bare droppe tre gram sukker direkte nedi en halvliterflaske for karbonering? (Sett bort i fra problemstillingen med at man fort tilsetter fire gram i stedet for tre....)
 
nei, jeg gjør det når jeg karbonerer growlere så slipper jeg å kaste bort penger på så mange karboneringsdrops
 
Er det egentlig noe problem å bare droppe tre gram sukker direkte nedi en halvliterflaske for karbonering? (Sett bort i fra problemstillingen med at man fort tilsetter fire gram i stedet for tre....)

Infeksjonsfare? Jeg har i alle fall lest et innlegg fra en kar som opplevde det med sukkerbiter (ikke i stand til å vise til kilde, bare noe jeg husker). Men risikoen er sikkert veldig liten.
 
Kan man ikke fryse det i forkant? Sukkerbiter, løssukker. Er vel lite lurt å bruke sukker(biter) som har stått framme, og som katta og kidsa har vært og forsynt seg av. :rolleyes:

Frysing er vel ikke nok, så vidt jeg vet. Og det var sukkerbiter fra pakka det var snakk om.

Eter katta di sukkerbiter? Den lokale sjefen i grå pels ligger unna søtsakene:).
 
Frysing er vel ikke nok, så vidt jeg vet. Og det var sukkerbiter fra pakka det var snakk om.
Damnit! Så det er kun sukkerlake som duger? Har akkurat satt cider til karbonering med sukker rett i flaska for teste.
Eter katta di sukkerbiter? Den lokale sjefen i grå pels ligger unna søtsakene:).
Har nok ikke katt, da jeg er allergisk. Men jeg vet du har. ;)
 
Sist redigert:
Damnit! Så det er kun sukkerlake som duger? Har akkurat satt cider til karbonering med sukker rett i flaska for teste.

Har nok ikke katt, da jeg er allergisk. Men jeg vet du har. ;)

Auda, dømt til et liv uten katt; det er ille:(;).

Du kan sikkert ta det med ro; jeg tror risikoen for infeksjon i forbindelse med det sukkeret er veldig liten. Poenget mitt er vel mer at det er greit å la være å ta sjanser som det ikke er nødvendig å ta, så lenge det ikke medfører uforholdsmessig mye arbeid. Og det er jo faktisk mindre arbeid å lage sukkerlake enn å droppe en oppmålt mengde sukker ned i hver flaske:).
 
Og det er jo faktisk mindre arbeid å lage sukkerlake enn å droppe en oppmålt mengde sukker ned i hver flaske:).
Jo, men siden jeg ikke stikker om er det nok andre farer forbundet med sukkerlake; oksidering ved innrøring, og sikkert en smule infeksjonsfare også, selv om jeg alltid prøver å være ekstremt hygienisk. Å tilsette sukker med måleskje forekommer meg også som mer nøyaktig ift g/l – jeg er alltid usikker på om laken blir helt jevnt fordelt – selv om det er mer arbeid per se.
 
Tilbake
Topp