Hei igjen. Tilsatte humlen igår og slik ser det ut idag. I mine øyne ser det helt jævlig ut.... hva med dere?Vis vedlegget
Tipper det kan fungere helt fint med porter på kölsch-gjær. Det er i alle fall mye bedre enn å dumpe vørter...Jeg fikk ikke gjort meg ferdig i går med bryggedag fordi jeg hadde dårlig tid. Fikk pumpet 22 liter i hvert kar, men nå står det 10 liter portervørter igjen. Og en tappet bøtte med Wlp029 Kölsch-slurry. Should I?
Aj lajk de vej ju tink.Tipper det kan fungere helt fint med porter på kölsch-gjær. Det er i alle fall mye bedre enn å dumpe vørter...
Ved litt kjapp regning får jeg samme tall som deg...Jeg trenger mattehjelp:
Tilsvarer dette:
1.48 millioner celler pr mililiter gitt en OG på 13.5 plato?
- Use healthy pitching yeast slurry (starter) usually 0.5 0.7 l/hl, which equates to 15 to 20 billion yeast cells per litre. For e.g. the Wyeast Activator pack will provide a minimum of 100 billion cells per package. For an average 25 litre brew, this means 4 to 5 packs! For a warm schedule at 10° Celsius, the manufacturer claims one pack is enough.
Er det egentlig noe problem å bare droppe tre gram sukker direkte nedi en halvliterflaske for karbonering? (Sett bort i fra problemstillingen med at man fort tilsetter fire gram i stedet for tre....)
Kan man ikke fryse det i forkant? Sukkerbiter, løssukker. Er vel lite lurt å bruke sukker(biter) som har stått framme, og som katta og kidsa har vært og forsynt seg av.Infeksjonsfare? Jeg har i alle fall lest et innlegg fra en kar som opplevde det med sukkerbiter.
Kan man ikke fryse det i forkant? Sukkerbiter, løssukker. Er vel lite lurt å bruke sukker(biter) som har stått framme, og som katta og kidsa har vært og forsynt seg av.
Damnit! Så det er kun sukkerlake som duger? Har akkurat satt cider til karbonering med sukker rett i flaska for teste.Frysing er vel ikke nok, så vidt jeg vet. Og det var sukkerbiter fra pakka det var snakk om.
Har nok ikke katt, da jeg er allergisk. Men jeg vet du har.Eter katta di sukkerbiter? Den lokale sjefen i grå pels ligger unna søtsakene.
Damnit! Så det er kun sukkerlake som duger? Har akkurat satt cider til karbonering med sukker rett i flaska for teste.
Har nok ikke katt, da jeg er allergisk. Men jeg vet du har.
Jo, men siden jeg ikke stikker om er det nok andre farer forbundet med sukkerlake; oksidering ved innrøring, og sikkert en smule infeksjonsfare også, selv om jeg alltid prøver å være ekstremt hygienisk. Å tilsette sukker med måleskje forekommer meg også som mer nøyaktig ift g/l jeg er alltid usikker på om laken blir helt jevnt fordelt selv om det er mer arbeid per se.Og det er jo faktisk mindre arbeid å lage sukkerlake enn å droppe en oppmålt mengde sukker ned i hver flaske.