Tråden for dumme spørsmål.

Små (mindre) batcher er nøkkelen dersom lageret vokser fortere enn konsumet. Dersom konsum og produksjon er i balanse, så brygger du riktige batchstørrelser, men trenger fortsatt plass for modning og lagring. Dette kan være vanskelig i seg selv hvis du brygger øl som krever lang modning.

Rådene til msevland over er gode om du må prioritere.

Oss er to brødre som forsøker å brygge minst 2 ganger i måneden då 2x 50 liter og at lageret skal verte for fult er me ikkje plaga med. Greit med venner som tar unna. [emoji41]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Problemet er ikke antall venner :) Heller det at jeg kommer til å brygge ganske ofte på en BB60A, og beholde en del.flasker fra hver batch. Har mulighet til å lagre på ca 12 grader. Så da gjør jeg det. Og setter ca 150 flasker ipa og apa, som jeg sannsynligvis aldri kommer til å brygge igjen, i kjøleskap. Takk for svar!
 
Sist redigert:
Problemet er ikke antall venner :) Heller det at jeg kommer til å brygge ganske ofte på en BB60A, og beholde en del.flasker fra hver batch. Har mulighet til å lagre på ca 12 grader. Så da gjør jeg det. Og setter ca 150 flasker ipa og apa, som jeg sannsynligvis aldri kommer til å brygge igjen, i kjøleskap. Takk for svar!
Lagring på 12 grader høres ut som en meget god løsning, selv om 6-8 grader ville ha vært enda mer optimalt. Jeg er dessverre tvunget til å lagre noe av mine brygg på ca 18 grader, noe som kan føre til litt for kjapp modning på øl som ellers ville ha tålt mer av dette.
Noen er skeptisk til lagring/modning i kjøleskap, mest pga vibrasjoner. Vet ikke helt hvor troverdig dette er.
 
Brygger et APA kit fra youngs. Ekstrakt. Det står når SG er 1.010 skal jeg tilsette humle. Målte det idag men er fortsatt endel gjær på toppen av ølet. Skal jeg bare ta det helt med ro og vente noen dager?
 
Brygger et APA kit fra youngs. Ekstrakt. Det står når SG er 1.010 skal jeg tilsette humle. Målte det idag men er fortsatt endel gjær på toppen av ølet. Skal jeg bare ta det helt med ro og vente noen dager?
Hva sier settet om gjæringstid? Jeg pleier å tørrhumle når det er 6 dager igjen. It stort sett gjæres det meste ferdig på fjorten dager.
 
Hvis man har gjæret et (belgisk) øl på relativt høy temperatur (24-25 grader), er det da vanlig at karbonering tar lenger tid enn vanlig hvis den skjer på lavere temperatur (ca 21 grader)?

Grunnen til at jeg spør er at jeg etter 3-4 dager ofte har god karbonering, men i dette tilfellet var det svak karbonering etter 4 dager og gjæren ser ut til å bunnfalle lett på flaskene.
 
Hvis man har gjæret et (belgisk) øl på relativt høy temperatur (24-25 grader), er det da vanlig at karbonering tar lenger tid enn vanlig hvis den skjer på lavere temperatur (ca 21 grader)?
Er vel stor sjanse for at gjæren trekker dyna over hodet når temperaturen synker flere grader …?
 
Ja, men det samme skjer jo ved cold crash? Det er vel vanlig også ved flasking, og gjæren våkner vel til liv igjen når den får smaken av karboneringssukkeret. Eller?

Selv coldcrashet jeg ikke, men senket temp til garasjetemp (ca 13-14 grader) siste døgn før flasking.
 
Ja, men det samme skjer jo ved cold crash? Det er vel vanlig også ved flasking, og gjæren våkner vel til liv igjen når den får smaken av karboneringssukkeret. Eller?
Men cold-crashet du? Tror det er forskjell på å gå fra 24 til 4 til 21, enn å gå fra 24 til 21. Med CC tvinger du gjæren i dvale, og så vekker du den igjen.
 
Nei, gikk for en "semicoldcrash" til garasjetemp på ca 13-14 grader. Har ikke mulighet for annet. Noe karbonering har det jo blitt, men ikke nok til å forme annet enn et svært tynt skumlag.
 
Nei, gikk for en "semicoldcrash" til garasjetemp på ca 13-14 grader. Har ikke mulighet for annet. Noe karbonering har det jo blitt, men ikke nok til å forme annet enn et svært tynt skumlag.
Mye alkohol? Da tar det gjerne litt lengre tid.
 
Nei. Rundt 5%. Regner egentlig med at jeg bare er godt vant med karboneringshastigheten fra i sommer. Jeg får teste igjen når det nærmer seg 2 uker.
 
Tilbake
Topp