Tråden for dumme spørsmål.

Humleball ja. Hvis man bruker mer enn 15g i en sånn en (er plass til nærmere 40g) så kan man omtrent heller la humla ligge i posen.
 
Takk for svar. Fordeler og ulemper ser jeg.
Brukte ikke humlepose sist Miguel.
Når jeg tenker etter så ble karet satt natten over i et litt varmere rom før tapping på flaske. Mulig temperaturøkningen fikk ting til å røre på seg. Ølet ble forøvrig godt.
 
Er ganske sikker på at temperaturøkningen førte til at det ble uklart igjen.
Vil helst ikke ha bøtta stående mer enn en times tid i romtemperatur før det tappes til flaskebøtta.
-Har aldri savnet humlepose til tørrhumla på det som får cc.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Hvis du tilsetter 29 gram til 1 liter vann så vil ikke SG bli 1,029. Dette fordi volumet også øker litt. Vekta vil jo da være 1029 gram. Volumet han kanskje økt til 1016 ml. 1029 dividert på 1016 blir 1,012. Altså blir SG da 1,012 kg/l.


Hei - takk, jeg forstod det til slutt. Volumendring ved tilsetting og senere det at det dannes alkohol som er lettere enn vann, gjorde at jeg fikk en lavere FG enn jeg hadde forventet. Ganske elementært, egentlig.
 
Hvis refraktometeret har ligget kaldt (la oss si mellom 5 og 10 grader), vil det da måle nøyaktig? Jeg regner med at det må kalibreres med rent vann på nytt hvis dette er tilfelle, men er det alt som skal til?
 
Hvis du har ATC så må du bare vente til vørteren har temperert seg til samme temperatur som refraktometeret. Ellers måler du for lavt. Men kalibrering på forhånd er ikke dumt.
 
Hmm... det står ATC på det, faktisk. Leste også salgsbeskrivelsen, og der står det at den har ATC, men kun i temperaturområdet 10-30 grader.
 
Da skal det jo ha ATC. Det er jo ikke akkurat et bevis i gullramme overrukket av selveste ordføreren, men hva annet skal man gå ut i fra?

Bare ta noen målinger og sammenlign med hydrometeret så finner du fort ut av det. Men, jo kaldere refraktometeret er og det møter varm vørter så la det ligge litt før du kikker i okularet. Og, ikke noe luftbobler, og ta tre målinger.
 
Jeg har et par dumme spørsmål å komme med jeg også. Jeg brygget en gang, og når jeg skulle brygge to uker senere så stakk jeg om og plasket den nye vørteren rett i gjæren som var igjen fra forrige gang. Dette har jeg gjort to ganger uten problem. Hvor mange ganger kan man gjøre dette? Bør vel få vasket gjæringskaret skikkelig snart kanskje.

Skal brygge til søndag å vurderer å plaske i en gang til, men er litt usikker på om jeg heller bør vaske gjæren i morgen og bruke den til søndag. Kan jeg sette karet i kjelleren i dag for at grumset skal få lagt seg, og stikke om i morgen kveld? Eller bør jeg vente til i morgen ettermiddag med å bære den ned, og stikke om på kvelden. Er ca 10 grader i kjelleren nå tenker jeg.
 
Da er det min tur til å komme med et dumt spørsmål!

Jeg har nesten akkurat startet å brygge, og synes det er veldig gøy.
Ser derfor at jeg kommer til å få et ganske greit lager med øl fremover.
Så det jeg da lurer på er følgende.

Når jeg har flasket og det er ferdig karbonert. Hva er da smartest å gjøre om jeg skal lagre det en stund.
1 Bare la det stå i samme romtemp som det har karbonert i. For så å settte det i kjøleskap før det skal drikkes.
2 Sette det i kjøleskap etter at det er ferdig karbonert, og la det stå kaldt "bestandig".
3 Sette det i kjøleskap noen dager etter karbonering for så å ta det ut og lagre det i romtemp.

Mange snakker jo også om at øl blir bedre når det får stå litt. (Gi det litt tid) Mener man da i kjøleskap eller i romtemp?

Problemet mitt er at jeg fort vil komme opp i et lager på flere hundre øl, og ikke har nok plass i kjøleskap.
Men jeg vil jo brygge mer :)
 
Problemet mitt er at jeg fort vil komme opp i et lager på flere hundre øl, og ikke har nok plass i kjøleskap.
Men jeg vil jo brygge mer :)
Du må få deg flere venner, drikke mer eller brygge mindre batcher. Å brygge mindre / skjeldnere er jo ikke aktuelt.
Må du prioritere, lagrer du alle IPA kaldt. Har du plass, lagrer du de lyse kaldt. De mørke er de siste som går i kjøleskapet, selv om alle øl modnes best kjølig. Settes de kaldt, stopper modningen opp.
Det finnes mange unntak fra dette, men som et enkelt svar på et 'dumt spørsmål' :)
[Edit] viktig å skille mellom modning og lagring. Du ønsker at enkelte øltyper skal modnes - ofte mørke. Du ønsker ikke at en IPA skal modnes for da mister den fort sin ferske humlesmak. Når ølet er på sitt beste, kan de 'låses' på smak ved å sette dem på 2 ?C...
 
Sist redigert:
Små (mindre) batcher er nøkkelen dersom lageret vokser fortere enn konsumet. Dersom konsum og produksjon er i balanse, så brygger du riktige batchstørrelser, men trenger fortsatt plass for modning og lagring. Dette kan være vanskelig i seg selv hvis du brygger øl som krever lang modning.

Rådene til msevland over er gode om du må prioritere.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp