Tråden for dumme spørsmål.

Takker for svar Finn.
Det var noe slikt jeg var ute etter ja. 1 liter/1,1 liter pr kilo høres vesentlig bedre ut enn 1,6 liter. Skal teste dette ut fremover.

Jeg er helt enig at forholdet mellom den totale vannmengden og antall liter øl avhenger av langt flere parameter enn kun det som blir med maltet. Men jeg føler faktisk at jeg har bedre "erfaringstall" på disse parameterene. Dvs at det er enklere å måle for meg. Slik aner jeg det ser ut nå, disse tallene kan og vil selvfølgelig bli justert, da jeg nok ikke har fasiten enda!
- 2 liter igjen i hvert gjæringskar med kake og væske
- 5 liter igjen i Speidelen som ikke blir med i bøtta etter kok, da har jeg vippet spedelen noe men ikke spesielt "agressivt".
- 5,5 liter fordampning i timen på avkok.

Takker for svar Finn.
Det var noe slikt jeg var ute etter ja. 1 liter/1,1 liter pr kilo høres vesentlig bedre ut enn 1,6 liter. Skal teste dette ut fremover.

Jeg er helt enig at forholdet mellom den totale vannmengden og antall liter øl avhenger av langt flere parameter enn kun det som blir med maltet. Men jeg føler faktisk at jeg har bedre "erfaringstall" på disse parameterene. Dvs at det er enklere å måle for meg. Slik aner jeg det ser ut nå, disse tallene kan og vil selvfølgelig bli justert, da jeg nok ikke har fasiten enda!
- 2 liter igjen i hvert gjæringskar med kake og væske
- 5 liter igjen i Speidelen som ikke blir med i bøtta etter kok, da har jeg vippet spedelen noe men ikke spesielt "agressivt".
- 5,5 liter fordampning i timen på avkok.

Det som blir igjen etter kok, kan du jo få ut 2-3 liter rein vørter av. Bare hell det i en godt desinfisert beholder og la det stå til dagen etter. Så kan du dekantere, og bruke det du får enten i karet som står til gjæring, eller som startervørter. Eller du kan bruke det til karbonering - som "gyle" (eng) / "speise" (ty) - i stedet for sukker (men du trenger antaklig ikke alt til det). Jeg karbonerte det siste brygget mitt med gyle, og det ser veldig bra ut.

Du kan jo ta med alt avfallet fra kokingen direkte i gjæringskaret, også. Det skader ikke ølet, men jeg lar det være fordi det tar opp plass jeg trenger til øl:).

Sist redigert:
Skal brygge ca 24l Belgian strong ale på rundt 9.5% til helgen, vi har to pakker WLP530 purepitch som vi tenkte å pitche rett i.
Da kan det være lurt med Gjærnæring. Var på Ølgaarden, de sa de var tomme for gjærnæring. Da jeg spurte om de tablettene, så sa han det var syrningstabletter. Ikke det samme..

Men da kjøper jeg en slik pakke, er det en tablett i kok?

Stusset over dette selv, men tenkte at han viste hva han snakket om.. :)
Men skal jeg helle pulveret ut av tabletten i kok, siste 10min? Eller hele tabletten i kjela?

Bryggeland solgte tidligere poser til noenlunde ok pris.
Kunne ikke se den i nettbutikken nå men en annen (Yeast GF) som var rimelig.
-Har ikke kjennskap til denne.

Wln1000. vet ikke er like "god" som 3200. men jeg tviler. Selv om den gjør jobben den og. Men. har alltid sett bedre fermentering med 3200 enn 1000.

Du får kjøpt 3200 i ren pulverform og. Men da må du ha en latterlig nøyaktig vekt for dosering siden de pakkene er for 1000 l.

Tja, er det så utrolig nøye da?
Har lest at en teskje veier vel 1g. Forsøker derfor å med 1/4 skje pr std 20-25l bøtte.

Da er det veldig lette greier. 1 ts sukker veier 5 gram.

Hvis det er sånn at man trenger i underkant av 0,2 gram for 25 liter (http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=467536), skulle 10 gram rekke til 60 brygg. Da blir en 10 grams pakke til 110 kroner en ikke helt avskrekkende utgift. Men oppmålingen blir bortimot umulig.

Ville det være mulig å blande det i Supermoss (Karragenan), som er et svært fint pulver. Jeg bruker det, og det skal has i samtidig med gjærnæringen, så jeg blander alltid de to. (Jeg har brukt WLN 1000 så langt.) En trenger 5 gram Supermoss pr. 25 liters brygg, så en liten pose Cervomyces (som altså rekker til 60 brygg) skulle da kunne blandes med 300 gram Supermoss.

Hvis jeg kan stole på at dette blander seg jevnt, kan jeg bare måle opp 5 gram av blandingen til hvert brygg. Veldig enkelt.

Hvor lenge kan du ha utblandet Starsan? Fks i en sprayflaske eller en bøtte med lokk mellom hver brygging? Blandes det ny hver gang? Tenkte å sette i gang mitt andre brygg til helgen, men har blitt rimelig paranoid i forhold til rengjøring etter at mitt første brygg ble skikkelig dårlig (chech ferdig sett fra Europris, ble helt udrikkelig)...selv om jeg tror det kan ha vært pga plutselig for høy varme på badet. Har en 7 åring hjemme som forklarte at når det var kaldt så skrudde hun bare på varmen og skrudde hjulet på fullt.... (???)

Hvor lenge kan du ha utblandet Starsan? Fks i en sprayflaske eller en bøtte med lokk mellom hver brygging? Blandes det ny hver gang? Tenkte å sette i gang mitt andre brygg til helgen, men har blitt rimelig paranoid i forhold til rengjøring etter at mitt første brygg ble skikkelig dårlig (chech ferdig sett fra Europris, ble helt udrikkelig)...selv om jeg tror det kan ha vært pga plutselig for høy varme på badet. Har en 7 åring hjemme som forklarte at når det var kaldt så skrudde hun bare på varmen og skrudde hjulet på fullt.... (???)
Fusel ohoi! Høres ut adm temperaturen har nådd såpass høyt at gjæren produserte en god andel fuselalkoholer.

Noen har starsan utblandet i flere måneder. Noen kaster den når blandingen blir ugjennomsiktig. Jeg blander ny hver gang.

Da er det veldig lette greier. 1 ts sukker veier 5 gram.

Hvis det er sånn at man trenger i underkant av 0,2 gram for 25 liter (http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=467536), skulle 10 gram rekke til 60 brygg. Da blir en 10 grams pakke til 110 kroner en ikke helt avskrekkende utgift. Men oppmålingen blir bortimot umulig.

Ville det være mulig å blande det i Supermoss (Karragenan), som er et svært fint pulver. Jeg bruker det, og det skal has i samtidig med gjærnæringen, så jeg blander alltid de to. (Jeg har brukt WLN 1000 så langt.) En trenger 5 gram Supermoss pr. 25 liters brygg, så en liten pose Cervomyces (som altså rekker til 60 brygg) skulle da kunne blandes med 300 gram Supermoss.

Hvis jeg kan stole på at dette blander seg jevnt, kan jeg bare måle opp 5 gram av blandingen til hvert brygg. Veldig enkelt.

WLN1000 har kanskje en mer begrenset holdbarhet enn Supermoss? Tror de oppgir 9 mnd fra produksjon...

Edit: Ser du snakker om å blande servomyces i supermoss. Tror fortsatt dette med holdbarhet er en greie...

WLN1000 har kanskje en mer begrenset holdbarhet enn Supermoss? Tror de oppgir 9 mnd fra produksjon...

Edit: Ser du snakker om å blande servomyces i supermoss. Tror fortsatt dette med holdbarhet er en greie...

Auda - det var dumt. Sjøl jeg sliter litt med å brygge 60 brygg på 9 måneder (om jeg nå skulle få stoffet helt ferskt).

Auda - det var dumt. Sjøl jeg sliter litt med å brygge 60 brygg på 9 måneder (om jeg nå skulle få stoffet helt ferskt).

9 mnd er det de sier om WLN1000, tror også dette gjelder for næring fra wyeast. Jeg vet ingenting om dette faktisk stemmer, og hva som eventuelt skjer med næringa etterhvert som den blir gammal.

Fusel ohoi! Høres ut adm temperaturen har nådd såpass høyt at gjæren produserte en god andel fuselalkoholer.

Noen har starsan utblandet i flere måneder. Noen kaster den når blandingen blir ugjennomsiktig. Jeg blander ny hver gang.

Og noen bruker den opp så fort at problemet ikke oppstår:). Men jeg tror ikke det er noe problem å la den stå lenge. Det oppstår neppe infeksjoner i den, og den er vel aktiv så lenge ph'en er riktig?

Tilbake
Topp