Tråden for dumme spørsmål.

Hvorfor vente med å måle SG
hvis den ikke har sunket til under 1.020 ville jeg tilsatt en aktiv starter
ifølge Mr. Malty hadde du trengt 3.5 pakker uten starter, hvis den var produsert idag

Ok, har lest så mange "skrekk" historier med WLP530, så forberedet meg på det værste :) Venter til det har gått en uke, så tar jeg å måler SG.

Ja, skal måle SG før jeg gjør noe :) Det er de nye purepitch posene, var helt nye. Dunken står i et kjøleskap med føler teipet til dunken, satt den opp til 22 grader i dag.

Vis vedlegget 27929

Du bør ha noe isolerende rundt proben. Nå måler du også en del ambient-temperatur vil tro.

Hvorfor vente med å måle SG
hvis den ikke har sunket til under 1.020 ville jeg tilsatt en aktiv starter
ifølge Mr. Malty hadde du trengt 3.5 pakker uten starter, hvis den var produsert idag

Burde den ha krypet under 1.020 allerede etter 4 dager? Hmm, tenker jeg måler SG i morgen isåfall.
Men om jeg ikke får tak i WLP530, kan jeg strø en pakke US-05 som erstatning?

Så isoleringsteip er ikke nok altså :D Har vel sikkert noe isopor liggenes som jeg kan bruke :)

Iallefall hvis jeg har en løs probe så plukker den opp ambient-tempen med en gang jeg åpner kjøleskapsdøra. Med noe isolering så går det litt tregere. Da tipper jeg det mest plastikken i bøtta som leder.

Hvis du har isopor så grav ut en lite område som proben kan ligge i, og en tynn kanal til kabelen, da har du isolert det greit mot ambient.

Ja, skal få laget noe tryggere etterhvert ;) Nå er det en hylle av plexiglass og en glasshylle oppå der igjen. Så det bør holde.. i hope. :)

Hei. Jeg har et dumt spørsmål. Satte i forrige uke mitt andre brygg. Det første ble helt feil så jeg hadde store håp om at denne ihvertfall ble drikkenes. Er et geordie lager sett jeg fikk med startsettet. Brukte 1 kilo bedre øl fra Europris pluss 200sukker. Endte opp med en OG på 1046. Den har stått på ca 20-22 grader hele tiden inne på badet, ikke direkte på gulv varme. Jeg startet gjæren før jeg heiv den oppi, den sto i ca halvtime.
Spørsmålet er:
Gjæringen har nesten stoppet helt opp, plopper vel ca 1 gang i minuttet. Har målt med hydrometer i 3 dager nå. Den står på ca 1016-1018. Går det an å tilsette mer sukker for å få ned FG mer ? Eller noen andre triks? Synes alk. Ble litt lav? Er det bare jeg som har for lite tålmodighet?
Takker for svar

Sist redigert:
Det der virker ikke noe videre lovende. Bare 64% utgjæring - i beste fall. Og det er et lyst øl, også.. Kan du ha bomma med temperaturen når du rehydrerte gjæren? Jeg greide å ta livet av det meste av en pose en gang, og fikk dårlig gjæring.

Det er alegjær sjøl om det kalles lager, ikke sant? Så gjæringstemperaturen skulle i hvert fall ikke slå negativt ut for utgjæringen, snarere tvert i mot.

Du kan jo prøve å forsiktig røre opp gjæren for å få den i suspensjon igjen - men ellers vet jeg ikke. Mulig sukkertrikset kan virke; det har jeg aldri prøvd.

Hvilken gjær brukte du? Hva var temperaturen på vørter da du tilsatte gjæren? Hva var temperaturen på vannet du brukte da du rehydrerte? Hvor mye vann rehydrerte du i? Var gjæren relativt fersk og oppbevart riktig fram til bruk?

Hvilken gjær brukte du? Hva var temperaturen på vørter da du tilsatte gjæren? Hva var temperaturen på vannet du brukte da du rehydrerte? Hvor mye vann rehydrerte du i? Var gjæren relativt fersk og oppbevart riktig fram til bruk?

Jeg brukte gjæren som kom med geordie lager settet. Vannet gjæren gikk oppi var 20 grader, i et lite glass. Hvordan gjæren var oppbevart på Europris vet jeg egentlig ikke.

Er det noe jeg kan gjøre for å få futt i den igjen? Tilsette mer sukker? Røre i den ? Noen tips?

Det der virker ikke noe videre lovende. Bare 64% utgjæring - i beste fall. Og det er et lyst øl, også.. Kan du ha bomma med temperaturen når du rehydrerte gjæren? Jeg greide å ta livet av det meste av en pose en gang, og fikk dårlig gjæring.

Det er alegjær sjøl om det kalles lager, ikke sant? Så gjæringstemperaturen skulle i hvert fall ikke slå negativt ut for utgjæringen, snarere tvert i mot.

Du kan jo prøve å forsiktig røre opp gjæren for å få den i suspensjon igjen - men ellers vet jeg ikke. Mulig sukkertrikset kan virke; det har jeg aldri prøvd.

Ja det var en overgjær som kom med pakken. Bruste som bare det før jeg jeg hev den oppi. Ok, så du mener at det kan være litt mer gjær i live nederst i bøtten? Sukkertrikset som du kaller det er noe jeg tror jeg leste et sted for en stund siden, men har ikke lyst til å lage sukkervann heller(???). Tror jeg ender opp med å prøve en blanding av disse, bevege forsiktig i det på bunnen også hiver jeg ca 100 gr sukker i lake oppi. Så får vi se om en uke.

Kjøpte et st Peters IPA sett. Får håpe det går bedre med den da...

Sist redigert:
Hvordan ser det ut? Er vørteren klar og gjæren falt til bunns eller er vørteren fortsatt tåkete (indikerer at gjæren fortsatt jobber litt)?

Jeg ville rørt forsiktig (uten å røre inn luft) med sterilt redskap for å få opp litt gjær fra bunnen og om mulig økt temperaturen 2 grader. Så ville jeg satt på lokket og ventet en uke til.

Hvordan ser det ut? Er vørteren klar og gjæren falt til bunns eller er vørteren fortsatt tåkete (indikerer at gjæren fortsatt jobber litt)?

Jeg ville rørt forsiktig (uten å røre inn luft) med sterilt redskap for å få opp litt gjær fra bunnen og om mulig økt temperaturen 2 grader. Så ville jeg satt på lokket og ventet en uke til.

Den ser sånn ut. Kanskje ikke så lett å se på bildet, er klar i måleglasset. Tok tipset ditt og rørte litt i den. Da skummet det opp litt med en gang og det plopper lett i gjærlåsen nå.

Vedlegg

• 0 bytes · Sett: 42
Begynner å bli litt redd, er dette gjærrester eller er det bare å kaste hele batchen?
Stått 1 uke nå.

Vedlegg

• 0 bytes · Sett: 87
US-05 er en glimrende all-round alegjær. Funker fjell til IPA.

Sorry, Stian, men: Objection!
- til første del:). Bruker du den til engelske øl, blir det ikke engelske øl, siden den gir et veldig reint resultat, dvs. uten merkbare estere (bortsett fra et anstrøk av fersken når du gjærer den lavt, i følge mange). Men til alt som skal ha rein smak, som amerikansk IPA, er den standard. (WLP001 og Wyeast 1056 er ferskgjær-versjoner av den samme.) Du kan bruke den til hybridøl, også, dvs. øltyper i grenselandet mellom undergjæret og overgjæret.

Siden jeg er i gang: Du kan godt lage en amerikansk IPA med engelsk gjær, også (eks.: Vestkyst fra Kinn med wyeast 1318). Jeg synes det er bedre, men mange er sikkert uenige.

Tilbake
Topp