Ok, har lest så mange "skrekk" historier med WLP530, så forberedet meg på det værste Venter til det har gått en uke, så tar jeg å måler SG.
Ja, skal måle SG før jeg gjør noe Det er de nye purepitch posene, var helt nye. Dunken står i et kjøleskap med føler teipet til dunken, satt den opp til 22 grader i dag.
Vis vedlegget 27929
Hvorfor vente med å måle SG
hvis den ikke har sunket til under 1.020 ville jeg tilsatt en aktiv starter nå
ifølge Mr. Malty hadde du trengt 3.5 pakker uten starter, hvis den var produsert idag
Så isoleringsteip er ikke nok altså Har vel sikkert noe isopor liggenes som jeg kan brukeDu bør ha noe isolerende rundt proben. Nå måler du også en del ambient-temperatur vil tro.
Så isoleringsteip er ikke nok altså Har vel sikkert noe isopor liggenes som jeg kan bruke
Og med mindre det er noe selvmekket plexiglass du har som hylle, lag deg en egen en av plank eller noe, før et helt gjæringskar dundrer gjennom! Du kommer til å lage en egen hylle før eller siden. Men du avgjør selv om du gjør det før 25 liter går i bakken, eller etter.
Hvilken gjær brukte du? Hva var temperaturen på vørter da du tilsatte gjæren? Hva var temperaturen på vannet du brukte da du rehydrerte? Hvor mye vann rehydrerte du i? Var gjæren relativt fersk og oppbevart riktig fram til bruk?
Det der virker ikke noe videre lovende. Bare 64% utgjæring - i beste fall. Og det er et lyst øl, også.. Kan du ha bomma med temperaturen når du rehydrerte gjæren? Jeg greide å ta livet av det meste av en pose en gang, og fikk dårlig gjæring.
Det er alegjær sjøl om det kalles lager, ikke sant? Så gjæringstemperaturen skulle i hvert fall ikke slå negativt ut for utgjæringen, snarere tvert i mot.
Du kan jo prøve å forsiktig røre opp gjæren for å få den i suspensjon igjen - men ellers vet jeg ikke. Mulig sukkertrikset kan virke; det har jeg aldri prøvd.
Tips: Kast gjærpakken som følger med, og kjøp en pose US-05.Kjøpte et st Peters IPA sett. Får håpe det går bedre med den da...
Ja tror det blir det jeg gjør neste gang. Funker US-05 st. Peters IPA?Tips: Kast gjærpakken som følger med, og kjøp en pose US-05.
Hvordan ser det ut? Er vørteren klar og gjæren falt til bunns eller er vørteren fortsatt tåkete (indikerer at gjæren fortsatt jobber litt)?
Jeg ville rørt forsiktig (uten å røre inn luft) med sterilt redskap for å få opp litt gjær fra bunnen og om mulig økt temperaturen 2 grader. Så ville jeg satt på lokket og ventet en uke til.
US-05 er en glimrende all-round alegjær. Funker fjell til IPA.Ja tror det blir det jeg gjør neste gang. Funker US-05 st. Peters IPA?
US-05 er en glimrende all-round alegjær. Funker fjell til IPA.