Tråden for dumme spørsmål.

Det er jeg som er kompisen (og arbeidskolegaen) til Finn Berger. Er som han skriver, at jeg hiver i en pose 05 i bøtta. Rister godt og legger lokket på gjæringsdunken uten å tette det. Bruker ikke gjærlås. Nå er det bare gjæren jeg har oppi vørteren..ikke hele pakka ;-) Sikkert mange som har mange meninger og dehydrering etc, men med 05 er det etter min mening bare å helle rett oppi bøtta. Kan sikkert være greit med to pakker hvis OG er høyere enn 1060. Jeg har ofte bare brukt ei pakke ved høy OG, og har egentlig ikke kjent de store forskjellene i smak. 05 gjærer like raskt med en, som med to pakker.
Oppskrift på min gode IPA følger her:

7kg Pale malt
0,5 kg Caramel 120
0,5 kg Carared
Meskes ved 65 grader i ca 22 liter vann
Tapp av vørter, og hell oppi ca 17 liter vann, ca 82 grader (partiskylling). Tapp av etter 15 min.
Dette gir en OG på ca 1065 - 1070. Jeg har dårlig utbytte, så havner på ca 65.

20gr Mosaic - 60 min
20gr Citra - 60 min
30gr Mosaic - 20 min
20gr Citra - 20 min
30gr Mosaic - 5 min
20gr Citra - 5 min

Mosaic kan byttes med Cascade.

US-05 som gjæres i på ca 20 grader.

Hei. Har i min korte bryggekariere noen spørsmål som fersk brygger. Dette er min første post her på forumet, og lurer på om noen har erfaring med hvordan sedimentene til US-05 utarter seg ved lagring på flasker? Har nå stått på kald bod i to måneder og ser at det begynner å danne seg små "klumper" (rundt 1mm store) på overflaten mot flaskehalsen (kun mot glasset). Ølen er ikke tørrhumlet, satt på Coopers kit med humle-te. Smaker som den skal, med litt preg av gjær. Er dette tegn på infeksjon, eller har US05 tendens til å gjøre dette? Har vasket flasker med krystallsoda, brukte starsan under selve flaskingen.

Skikkelig dumt spørsmål:

Når er det "greit" å kalle en øl sin egen, og klaske på egen etikett med eget navn?

Selv om man bare følger en ferdig oppskrift tetter punkt og prikke?
Tjah. Jeg vet at mange har forsøkt å brygge identiske kloner før. Det hender man kommer nær, men det er veldig mange variabler. Personlig gjør jeg nesten alltid tilpasninger. Jeg brygget f.eks. en 7 Fjell Vinter der jeg byttet ut bitterhumlen, gjorde en minimal endring på humleskjemaet og brukte S-04 tørrgjær istedenfor WLP-007. Jeg kalte min "Winter is Coming" og laget egne etiketter.

Jeg synes det ville være mye verre å etterligne 7 Fjell-etikettene og kalle den "Vinter".

Ditt tilfelle vil jeg jo si vil bli en egen oppskrift, mer eller mindre. Men sant det du sier, vil jo være tilnærmet umulig å treffe akkurat det de selv lager. Og dersom det man lager ender opp med å smake mindre godt, selv om man fulgte oppskriften til beste evne, vil det jo være dårlig gjort ovenfor 7 fjell å klistre på dems etikett. Men dersom det blir veldig bra, er det også litt rart å ta hele æren selv, syntes jeg da. :)

Å ta hele æren er vel noe annet. Når jeg beskriver ølet, så innleder jeg alltid med å angi "inspirasjonskilde" dersom det faktisk er en øl jeg forsøker å etterligne og bruker en oppskrift på denne. Men det betyr ikke at dette er oppgitt på etiketten. Dersom jeg bommer vil jo heller ikke det akkurat være representativt.

Vis vedlegget Flere av mine flasker har små "flytere" øverst. Noen mer enn andre og noen ser helt bra ut. Kjenner ikke noe på smaken eller lukt, annet enn litt hint av gjær. Er dette US05 eller har jeg litt å ta igjen på renhold? Kullsyre har fint nivå. Det har stått i to måneder i kjellertemp til lagring.

Hmm... Jeg har aldri sett slikt i mine øl på flaske. Men jeg har sett flytende gjærpartikler i ølet før flasking.

Vis vedlegget 27978 Flere av mine flasker har små "flytere" øverst. Noen mer enn andre og noen ser helt bra ut. Kjenner ikke noe på smaken eller lukt, annet enn litt hint av gjær. Er dette US05 eller har jeg litt å ta igjen på renhold? Kullsyre har fint nivå. Det har stått i to måneder i kjellertemp til lagring.

Har egentlig ikke noe godt svar, men om du aner et hint av gjær i smaken, er det vel gjær som av en eller anne grunn har fanget opp noe kullsyre og flyttet seg til topps?

Men du sier at ølet er godt, og da hadde jeg tatt dette helt med ro, drukket ølet og vært lykkelig. Du har laget godt øl, og det er jo det som er målet:)! Og farlig er det uansett ikke.

Jeg har slitt med litt dårlig karbonering i det siste. Jeg stusser på dette, siden jeg har brukt mye den samme mengden sukker (ca 6,5gr per liter) hele veien. Spesielt de siste tre batchene har vært markant mindre karbonert. Jeg har noen mistenkte:

1) At gjær med generelt lav utgjæring også gir lavere karbonering med samme sukkermengde.
2) At øl med mer alkohol gjør det vanskeligere for gjæren å gjære karboneringssukkeret helt ut.
3) At øl som er gjæret på høyere temperatur har mindre CO2 ved endt hovedgjæring, og at total karbonering da blir lavere.
4) Cold crash/semi cold crash gir for lite restgjær i ølet for effektiv karbonering.
5) Øl gjæret på høy temperatur gir "bortskjemte" gjærceller som blir mindre aktive under karbonering, spesielt dersom karboneringstemperaturen er lik eller lavere ift. hovedgjæringen.

Jeg vet at nr 3 kan være en faktor, men er de andre reelle, eller bare spekulering i årsaker uten rot i virkeligheten?

2) At øl med mer alkohol gjør det vanskeligere for gjæren å gjære karboneringssukkeret helt ut.
Dette stemmer når du begynner å nærmere deg de høyere tall, kanskje 9 % og opp. Sterkeste jeg selv har brygget er 8,5 %, fikk ikke noe problem da.
3) At øl som er gjæret på høyere temperatur har mindre CO2 ved endt hovedgjæring, og at total karbonering da blir lavere.
Dette må du korrigere for ved å skrive inn høyeste gjæringstemp når du kalkulerer sukkermengden.

De andre er sjeldent et problem. 4) kan skje dersom du bruker en spesielt høyflokkuent gjær.

Et godt triks når det går sakt er å riste flaskene og sette dem varmt. Har du ikke oppnådd full karbonering ved romtemp på 3-4 uker, ville jeg forsøkt å sette de på 30 grader eller så.

Ang nr 4 hørte jeg en beersmith-episode ei stund tilbake med en gjær-fyr på, tror han jobbet i white labs (men tror ikke det var selveste mr. White altså). Han sa han aldri cc-et ales for å unngå problemer med karboneringen.

Sist redigert:
Tilbake
Topp