Tråden for dumme spørsmål.

Nytt dumt spørsmål:
Kjøpte meg en frostvakt i dag, til gjæringsskapet. Skummet, av en eller annen grunn, gjennom bruksanvisningen nettopp, og der står det at den må monteres vertikalt, med en min. avstand på 6cm til bunn, og 30 til "tak" - eller noe sånn.
Spørsmålet mitt: hvor viktig er dette?
Ser f.eks. på dette bildet (som jeg fant via Google - sikkert noen her inne sitt): http://brygg.familien-borg.no/wp-content/uploads/2014/05/IMG_20140522_184553.jpg - Er det noe reell fare forbundet med en slik "montering"? For denne varianten er jo helt klart det enkleste alternativet...
 
Nytt dumt spørsmål:
Kjøpte meg en frostvakt i dag, til gjæringsskapet. Skummet, av en eller annen grunn, gjennom bruksanvisningen nettopp, og der står det at den må monteres vertikalt, med en min. avstand på 6cm til bunn, og 30 til "tak" - eller noe sånn.
Spørsmålet mitt: hvor viktig er dette?
Ser f.eks. på dette bildet (som jeg fant via Google - sikkert noen her inne sitt): http://brygg.familien-borg.no/wp-content/uploads/2014/05/IMG_20140522_184553.jpg - Er det noe reell fare forbundet med en slik "montering"? For denne varianten er jo helt klart det enkleste alternativet...
Jeg har lagt min varmekilde likedan som på det bildet, men jeg har lagt under to fliser fra oppussingen av badet for at den ikke skal ligge "direkte" på kjøleskapsgulvet. Det funker bra
 
Nytt dumt spørsmål:
Kjøpte meg en frostvakt i dag, til gjæringsskapet. Skummet, av en eller annen grunn, gjennom bruksanvisningen nettopp, og der står det at den må monteres vertikalt, med en min. avstand på 6cm til bunn, og 30 til "tak" - eller noe sånn.
Spørsmålet mitt: hvor viktig er dette?
Ser f.eks. på dette bildet (som jeg fant via Google - sikkert noen her inne sitt): http://brygg.familien-borg.no/wp-content/uploads/2014/05/IMG_20140522_184553.jpg - Er det noe reell fare forbundet med en slik "montering"? For denne varianten er jo helt klart det enkleste alternativet...
Jeg hadde sovet godt om natta dersom jeg la den slik som vist på bunn av kjøleskapet. Det er ikke så veldig mye effekt i en slik frostvakt.
 
Glimrende. Da trosser jeg anbefalingen i papirene og kjører på - cowboy style! Hehe. Takk for svar!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Og varmen stiger opp. Den boksen skal bli rimelig varm for at det skal gå galt. Forslaget med fliser under er uansett godt.
 
Nærmer seg flasking av det første brygget mitt nå. Har planer om å tilsette gelatin for å få IPA´en litt klarere. Tilsetter man gelatinen før eller etter cold crash?
Det kan bli litt lite gjær igjen til karboneringen, så du må kankje regne med litt ekstra tid til karboneringen....Gjæra bunfeller uansett på flaska og gjør øllet klarere. Må bare være litt forsiktigere når man sjenker og ikke helle siste skvetten over I glasset:)
 
Jeg titter på flaskekonkurransen nå og er litt nysgjerrig på moderne porter, jeg har nemlig en stående som hadde vært helt fantastisk å stille med. Det er bare et problem, den er litt høyere i alkoholprosent enn hva stilen sier. Min er 7,3%, mens nrbl-linjene sier opptil 6, 2%. Hvor nøye er det?
 
Glemte vekk en liten batch i kjellern, så gjærlåsen tørka jo selvfølgelig ut.. Men smakte på det og kunne ikke kjenne noen spesielle usmaker! Bare kjøre på å flaske det?
Noen som har hatt lignende infeksjon? Og hvordan gikk det eventuelt?
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 136
Dummet meg ut og pitchet gjæren på 21 grader. Er klar over at det er litt krise. Bøter det på skaden at jeg raskt fikk det i gjæringskapet og ned på kontrollert temperatur på 19 grader.
 
Flasket nettopp, men tror det var litt starsanrester i flaskene (ikke mye, men ikke bare skum). Kan dette være problematisk?
 
Flasket nettopp, men tror det var litt starsanrester i flaskene (ikke mye, men ikke bare skum). Kan dette være problematisk?
Lite sannsynlig. Jeg har i alle fall ikke hatt noen problemer med det samme. Så lenge det er små mengder og ikke urgammel gjenbrukt StarSan går det fint.
 
Dummet meg ut og pitchet gjæren på 21 grader. Er klar over at det er litt krise. Bøter det på skaden at jeg raskt fikk det i gjæringskapet og ned på kontrollert temperatur på 19 grader.
Det går nok bra. Du får litt økt lagtime kanskje, men det blir nok øl av det :)
 
Vi skal gå i gang med flasking igjen i morgen og bruker sukker til karbonsiering.
Burde man røre sukkerlaken inn i øllet?

Sist gang (første gang) slet vi med at ujevnt kullsyre nivå i flaskene - noen har mye, andre har nesten ingenting. Da la vi riktig mengde sukkerlake i bunn av ett nytt kar også tappet vi fra gjæringskaret over i det nye gjæringskaret før vi tappet over på flasker igjen, uten å røre.
 
Vi skal gå i gang med flasking igjen i morgen og bruker sukker til karbonsiering.
Burde man røre sukkerlaken inn i øllet?

Sist gang (første gang) slet vi med at ujevnt kullsyre nivå i flaskene - noen har mye, andre har nesten ingenting. Da la vi riktig mengde sukkerlake i bunn av ett nytt kar også tappet vi fra gjæringskaret over i det nye gjæringskaret før vi tappet over på flasker igjen, uten å røre.
Man kan røre forsiktig, uten splæsj og sprut. Selv merker jeg ikke forskjell om jeg rører eller ikke. Men sikkert lurt, om man gjør det varsomt.
 
Vi setter ca 50 liter av gangen, så kanskje det har litt med størrelsen på volumet? Da prøver vi forsiktig røring i morgen :) Takk for kjøpt svar! :D
 
Vi setter ca 50 liter av gangen, så kanskje det har litt med størrelsen på volumet? Da prøver vi forsiktig røring i morgen :) Takk for kjøpt svar! :D
Vent gjerne med å tilsette laken til dere har fått noen liter I karet, så "klistrer den seg ikke I bunnen..
 
Fylte opp måleren til hydrometeret før jeg knuste det igår. Har nå kjøpt nytt, men vil det ha noe å si om jeg bruker den prøven jeg tok for å måle FG?
 
Hvordan ser man om det er aktivitet i gjærstarteren? Satte en gjærstarter i går kveld, men i dag ser jeg ingen tegn på aktivitet?
 
Noen som vet om det finnes temp-prober som funker på multimeteret fra Clasi - og som tåler å bli slengt i mesken? Husker ikke modellnr. i farten, men det er en Uni-T til 249,-


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp