Tråden for dumme spørsmål.

Noen som vet om det finnes temp-prober som funker på multimeteret fra Clasi - og som tåler å bli slengt i mesken? Husker ikke modellnr. i farten, men det er en Uni-T til 249,-


Sent from my iPhone using Tapatalk

Søkte opp multimeteret på clas ohlson, og trykket "reservedeler". I følge bruksanvisningen trenger du følgende for å måle temperatur:

http://www.clasohlson.com/no/Multisokkel-til-temperaturgiver/51-1760

http://www.clasohlson.com/no/TRÅDGIVER-K/50-3589

Den proben ser ikke akkurat vanntett ut, men hvis du finner ut hva slags karakteristikk K-proben har, kan du nok fint bytte den mot en annen.
 
Ja, jeg har den originale. Den fulgte med. Men - som du sier - den er neppe særlig vanntett, og tåler ihvertfall ikke mesketemp, så jeg er sugen på en ny - helst med en kabel på 1 meter, eller noe.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hadde en relativt kraftig blowoff på tripelen min.
Tilsatte oksygen vha. luftpumpe (har ikke tilgang til ren O2), lagde en stor starter og overpitchet noe, men ikke mye. Aktiv gjæring etter 3-4 timer, blowoff etter 10. Dette medførte ganske stort tap av gjær.

Burde jeg tilsette mer underveis?
 
Hva er definisjonen på et Mikrobryggeri og et Nanobryggeri?
Har forståelse for at dette er en type "slangord" for hjemmebryggerier. men finnes det noen størrelse som definerer dem?
 
I USA har de en ogfisiell definisjon av et mikrobryggeri (brygger mindre enn så og så mye), men i Norge finnes det ikke noe slikt.
 
Hei.
Skal til å lage mitt første brygg om ikkje alt for lenge. Har eit spørsmål om gjærstarter som eg treng svar på.
Skal lage ein starter på ca 3 liter. Etter at gjærstarteren har stått i eit par dagar og eg er klar til å tømme denne i vørteren, skal eg då sile ut noko veske eller skal alt tømmast opp i vørteren?
 
Hei.
Etter at gjærstarteren har stått i eit par dagar og eg er klar til å tømme denne i vørteren, skal eg då sile ut noko veske eller skal alt tømmast opp i vørteren?
Etter noen dager bør du sette hele starteren i kjøleskap, slik at gjæren bunnfeller. Tøm ut så mye som mulig av "ølet" over gjæren, før gjæren helles i ølet. Smak på, så skjønner du hvorfor.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvorfor er ølet mitt nesten krystallklart når flaskene står i romtemperatur men skikkelig tåkete når flaskene har stått i kjøleskapet?
Sistnevnte er selvfølgelig problemet :)
 
Hvor mye sukker er det "trygt" å bruke til karbonering? Vet at 6g/l er vanlig, men hva er det meste man kan bruke om man ønsker mer futt?
 
Jeg har visst missforstått konseptet med chill haze.. Jeg trodde dette kun oppsto når man ikke får kjølt ned vørteren fort nok, og var storfornøyd når jeg så at ølet var blitt så klart. Hadde ingen anelse om at chill haze viser seg når ølet blir nedkjølt..
Jeg kjøler vørteren med spiralkjøler fra 100-20 grader på ca 40 minutter. Er dette alt for sakte?
Vil det være nok å bruke irish moss for å få slutt på problemet?
 
Jeg har visst missforstått konseptet med chill haze.. Jeg trodde dette kun oppsto når man ikke får kjølt ned vørteren fort nok, og var storfornøyd når jeg så at ølet var blitt så klart. Hadde ingen anelse om at chill haze viser seg når ølet blir nedkjølt..
Jeg kjøler vørteren med spiralkjøler fra 100-20 grader på ca 40 minutter. Er dette alt for sakte?
Vil det være nok å bruke irish moss for å få slutt på problemet?
Nei. Klarningsmidler vil ikke fjerne kjøletåke. For min del er kjøletåke intet problem, men det er mulig å fjerne det ved bruk av flere fat, gasstrykk (co2), og et filter på 1 micron eller finere.
 
Så med naturlig karbonering vil det være vanskelig å bli kvitt det? Må jeg øke effektiviteten på kjølingen, eller la vørteren stå noen timer etter kjøling før jeg tapper den over på gjæringskaret som nevnt i artikkelen du linket til?
Edit: som [Daniel] linket til*
 
Irish moss og Protafloc fjerner proteiner I vørteren, så dette hjelper for å forhindre chill haze I utgangspunktet. 40min er ikke spesielt rask avkjøling. Dersom du lar vørteren stå 1-2 timer etter avkjøling vil enda mer a proteinene utfelles/synke til bunnen før du overfører til gjæringskar. Kraftig rullende kok hjelper også. Et annet triks er bruk av gelatin som tilsettes ved cold crash. Ved lengre kaldlagring vil også ytterligere proteinener utfelles og legge seg I bunnen av flaskene. Anyway etter 5 min I glasset letter tåka og øllet er klart igjen....
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp