Tråden for dumme spørsmål.

Hei. Her er et litt dumt spørsmål: Når man skal måle sg i prosessen, spesielt på slutten av mesking og koking da brygget er varmt, hva er raskere måte å kjøle det ned til 20 grader? Syns det tar overraskende lang tid selv om jeg setter røret i kaldt vann og rører rundt. Blir alltids øl, men kunne tenkt meg å bli flinkere på å kontrollere sg målingene underveis. OG etter nedkjøling ender som regel innafor :)

Jeg bruker en slik som jeg setter i litt kaldt vann fra vasken, det blir kjølig på et par minutt. Kan også brukes til å måle ting med...
 
Det ordet «kateter» for et merkelig ord! Nå forbinder jeg det med noe helt annet enn en «lærerpult».

Det betyr egentlig lærerens stol. Det ligger i ordet at læreren har en opphøyet posisjon. Derfor har det også fått betydningen "biskopens sete". Paven sitter jo på St.Peters stol - Peter var den første biskop i Roma, eller så sier de nå - og når han uttaler seg derfra - "ex cathedra" - garanterer Den hellige ånd for sannheten i det han sier; han er altså ufeilbarlig. Han kan prate mye tull ellers, men ikke fra kateteret.

Samme med oss lærere:p.
 
Så man drenerer foreksempel en urinblære gjennom lærerens stol! Alt man lærer!

vel, kanskje ikke akkurat:). Man senker seg ned på en stol, og et kateter "senkes ned" i kroppen. Det er den felles opprinnelsen til de to i dag nokså ulike betydningene.

edit: Eventuelt som @ØyvindO sier:).

I alle fall så har dette ingenting med inkontinente lærere å gjøre:p.
 
Vel... "lærerpult" er vel noe man ikke ønsker å være heller. :p

Sorry... skylder på at det er fredag.

Tror ikke det er flere enslige blant lærere enn i befolkningen forøvrig. Lyset i Mitt Liv er forøvrig også lærer.

Jeg får vel også unnskylde meg med fredag:p.
 
Tror ikke det er flere enslige blant lærere enn i befolkningen forøvrig. Lyset i Mitt Liv er forøvrig også lærer.

Jeg får vel også unnskylde meg med fredag:p.
Uhm... når jeg tenker meg om er vel også min bedre halvdel lærer. Hun er bare ikke lærer overfor meg... Men altså. Joda. Fredda. ;)
 
Har 7-8 pakker med tørrgjær, kan jeg ta de i en matboks å fryse de ned for bedre holdbarhet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har dumma meg ut, og trenger råd:

Jeg har brygga en Milkstout men blingsa litt på oppskrift, og hadde oppi for mye røstet malt. 0,6kg i stedet for 0,2kg
Ølet har gjæra en uke OG1058, nå er SG 1026. Hydrometer prøven smaker veldig brent/tanniner/beskt.
Noe jeg kan gjøre for å redde stumpene nå?

Tilsette Lactose i ett oppkok?
vaniljestang?
Annet?
Gode råd mottas med takk
 
Jeg har dumma meg ut, og trenger råd:

Jeg har brygga en Milkstout men blingsa litt på oppskrift, og hadde oppi for mye røstet malt. 0,6kg i stedet for 0,2kg
Ølet har gjæra en uke OG1058, nå er SG 1026. Hydrometer prøven smaker veldig brent/tanniner/beskt.
Noe jeg kan gjøre for å redde stumpene nå?

Tilsette Lactose i ett oppkok?
vaniljestang?
Annet?
Gode råd mottas med takk

Hva slags røstet malt?
 
Førstegangsbrygger her, dunken har stått siden onsdag, men ikke sett ett plopp i gjæringslåsen, mistenker at det kommer ut andre plasser. Lukter strekt IPA en plass ved lokket. Kan noen se av bildet at det gjærer, har gjært, skal/vil gjære? Til onsdag er det tørrhomle så får ta nytt bilde da. Er bare så steggelig nysgjerrig siden det er første brygg. Det er en ABC Hop sanatorium det er snakk om som har stått på ca 15-16 grader.
[emoji16]
6263eb5960f47a09d51031ac08d32187.jpg
 
Sist redigert:
CRISP ROASTED BARLEY
1250-1450 EBC / 450-550 Lovibond
Varenr: 103181 hos Bryggselv

Strengt tatt ikke malt;) - men det spiller ikke så stor rolle.

Jeg ville vel ikke være veldig bekymret. Hvis vi snakker om en 25 liters batch, er det en ganske grei mengde - hvis du ikke har en masse kraftig røstet malt, også, da, i tllegg.
 
Førstegangsbrygger her, dunken har stått siden onsdag, men ikke sett ett plopp i gjæringslåsen, mistenker at det kommer ut andre plasser. Lukter strekt IPA en plass ved lokket. Kan noen se av bildet at det gjærer, har gjært, skal/vil gjære? Til onsdag er det tørrhomle så får ta nytt bilde da. Er bare så steggelig nysgjerrig siden det er første brygg [emoji16]
6263eb5960f47a09d51031ac08d32187.jpg

Ser ut som gjærskum det der - hvilket betyr at det gjærer. Men den sikreste måten å finne ut av det på, er å ta en hydrometerprøve.
 
Strengt tatt ikke malt;) - men det spiller ikke så stor rolle.

Jeg ville vel ikke være veldig bekymret. Hvis vi snakker om en 25 liters batch, er det en ganske grei mengde - hvis du ikke har en masse kraftig røstet malt, også, da, i tllegg.

ja det er 25 liter. er bare Maris otter og litt sjokolade der i tillegg. Jeg sikta på litt myk munnfølelse og fikk litt hetta når jeg smakte det nå.
Har laget denne før og da var det ett godt øl. Nå har jeg fått noe helt annet og lurer fælt på hvor dette ender....
 
ja det er 25 liter. er bare Maris otter og litt sjokolade der i tillegg. Jeg sikta på litt myk munnfølelse og fikk litt hetta når jeg smakte det nå.
Har laget denne før og da var det ett godt øl. Nå har jeg fått noe helt annet og lurer fælt på hvor dette ender....

Hvis det kan være noen trøst, så bruker Zainasheff 450 gram til 19 liter i en oatmel stout (med lactose). Og det ølet vant han premier med.
 
Tilbake
Topp