Tråden for dumme spørsmål.

Ja han virker som en veldig avslappet og muligens bedagelig, men kunnskapsfull og nøyaktig person når det kommer til brygging. Hadde han hostet et program om hvordan bake boller ville jeg hørt på det og. Det hadde vært veldig in character for ham.
 
Ang. dette med Red X-brygget mitt på Grainfather og avvik ift forventet OG og FG. Kan noe av det følgende forklare noe av dette:
  • Den nøyaktige temperaturstyringen ved 69 grader i Grainfather kan ha gitt mer ugjærbare sukkerarter enn ved brygging av samme oppskrift på BIAB med manuell temperaturstyring med termometer fordi avvikene i BIAB-bryggingen har vært innom en bredere temperaturrange. Dermed høyere FG enn forventet? Løsning: Enten lavere temperatur eller flere temperatursteg.
  • Bryggeprogrammet mitt (beercalc.org) har innebygget databaser med malttyper og egenskaper. Jeg ser at Red X malt har fått oppgitt ganske høy yield der (83%). Kan det være feil? Noen som vet om hvordan yield er på Red X malt? Jeg prøvde å lese noe ut av spesifikasjonene for maltet, men ser ikke oppgitt noen yield. Kan evt. feil her ha gitt for lav OG?
Ellers er jo mesketiden kombinert med mulig ganske grov knusing allerede identifisert som en mulig feilkilde til lav OG.
Høy FG er rart, men etter å ha inspisert noen bryggelogger fra BIAB, så ser jeg at mesketemp har variert med flere grader i samme meskesteg, så her har jeg nok tidligere hatt en range av temperaturer der GF treffer mer presist og med mindre avvik.
 
Yielden er iallefall for høy. Weyermann oppgir 79%. Men ser ikke ut til at man kan få analyse for spesifikke batcher.
 
Tenkte å flakse idag. Har prøvd å gjære I gjæringskar med kran slik at eg slipper å stikke om til eget kar for flasking. Mest pga å se om eg merker noe til mindre oksygen, ingen tørrhumle.
Men så, flaskingen da. Hva gjør folk?
Ser sukkerbit er populært, men 2g pr 0.5 liter er vel lite?
Flakser en amerikansk brown ale.
Har sprøyte eg kan måle opp med så eg får 5g/l, men hvordan regner man da ut mengden? Altså i sukkerlake.
Hilsen en som strøk i matte :confused:
 
Tenkte å flakse idag. Har prøvd å gjære I gjæringskar med kran slik at eg slipper å stikke om til eget kar for flasking. Mest pga å se om eg merker noe til mindre oksygen, ingen tørrhumle.
Men så, flaskingen da. Hva gjør folk?
Ser sukkerbit er populært, men 2g pr 0.5 liter er vel lite?
Flakser en amerikansk brown ale.
Har sprøyte eg kan måle opp med så eg får 5g/l, men hvordan regner man da ut mengden? Altså i sukkerlake.
Hilsen en som strøk i matte :confused:
Du får vel satse på flaksen, da. :p

Evt, hvis du veit hvor mye sukker du brukte kan du jo dele antall g på antall ml du har igjen, og så se hvor mange g pr ml. Da bør det være greit å se hvor mange ml du trenger pr flaske. Høres tungvint ut, da. 2g/0,5l er 4g/l. Det er ganske nært 5g/l. Veit ikke om jeg hadde giddi alt det ekstraarbeidet for den forskjellen.
 
Tenkte å flakse idag. Har prøvd å gjære I gjæringskar med kran slik at eg slipper å stikke om til eget kar for flasking. Mest pga å se om eg merker noe til mindre oksygen, ingen tørrhumle.
Men så, flaskingen da. Hva gjør folk?
Ser sukkerbit er populært, men 2g pr 0.5 liter er vel lite?
Flakser en amerikansk brown ale.
Har sprøyte eg kan måle opp med så eg får 5g/l, men hvordan regner man da ut mengden? Altså i sukkerlake.
Hilsen en som strøk i matte :confused:

Du tenker deg å bruke sprøyta til å dosere med, antar jeg.

La oss si du har 18 liter som skal tappes på halvlitersflasker. Det blir 36 flasker. Men så er det lurt å ha litt å gå på, så vi lager opp nok sukkerlake til 20 liter.

5 gram per liter blir da 100 gram sukker.

En grei mengde sukkerlake å måle opp i sprøyta er kanskje 5 ml? (Jeg har aldri gjort dette:).) Sukkerlaken skal fordeles på 40 flasker, så da må det være 40 X 5ml = 200 ml (2 dl).

Så det du gjør, er å lage 2 dl sukkerlake som har tatt opp i seg 100 gram sukker. For å treffe nøyaktig, lager du først laken av 1,5 dl, og kjøler ned. Så sper du med nok kokt og nedkjølt vann til du får 2 dl.

Så er det bare å gå i gang med flaskinga. Siden du har 20 ml å gå på, behøver du ikke å bekymre deg for at det ikke skal bli nok sukkerlake til den siste flaska.
 
Men ikke mattelærer:p.

Takk skal du ha. Må innrømme at slike spørsmål alltid trigger lysten til å sitte bak kateteret igjen:).
Skjønner det begynner å bli lenge sia, finn. Sist jeg så en lærer sitte, eller et kateter, var da jeg gikk på videregående i forrige årtusen. :D
 
Hei. Her er et litt dumt spørsmål: Når man skal måle sg i prosessen, spesielt på slutten av mesking og koking da brygget er varmt, hva er raskere måte å kjøle det ned til 20 grader? Syns det tar overraskende lang tid selv om jeg setter røret i kaldt vann og rører rundt. Blir alltids øl, men kunne tenkt meg å bli flinkere på å kontrollere sg målingene underveis. OG etter nedkjøling ender som regel innafor :)
 
Hei. Her er et litt dumt spørsmål: Når man skal måle sg i prosessen, spesielt på slutten av mesking og koking da brygget er varmt, hva er raskere måte å kjøle det ned til 20 grader? Syns det tar overraskende lang tid selv om jeg setter røret i kaldt vann og rører rundt. Blir alltids øl, men kunne tenkt meg å bli flinkere på å kontrollere sg målingene underveis. OG etter nedkjøling ender som regel innafor :)
Helle det i en litt stor gryte i kaldt vann i vasken funker bra. Mye overflate og metall som leder bort varmen er en god kombinasjon.
 
Tilbake
Topp