Tråden for dumme spørsmål.

Må vel lage en overgang til tappekranen. Slangen til øl ut er ganske tynn.

Mange slanger som sitter på heverter passer til iallefall 7mm nippler Hvis du har ball-lock med gjenger så kan du skaffe en 7mm nippel, og så det jeg pleier å gjøre, er å stappe andre enden av slangen ned i en vannkoker for å varme den opp, så går iallefall den delen på ei kran. Du slipper å tighte inn med f.eks slangeklemme, noen av stedene.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Du gir meg ikke svarene jeg ønsker, Finn. Men da tenker eg som så. De kan jo ikke vært helt tapt bak ei vogn, disse cellene, iom at de klarte å dra vørtern ned til 1012 ila en natt. Så om den får stå rolig, men ekstra vørter til å styrke seg på, til i kveld, så er de vel klart til kamp?

PS: Ja, syntes det var litt søt smak. Må huske at det ikke er noe bitterhet som balanserer ut sødmen.

Dette svaret kommer selvfølgelig litt seint:). Men det er ikke noen dum ide du har der. Vei ikke hva du har gjort, men hadde jeg rukket det, ville jeg sagt at du da skal bruke en vørter på 1.020.
 
Hvis du fyller det breddfult så får du ikke luft vel. Det kan godt være co2 som lager de boblene i skummet.
Litt klønete formulert. Mente vel egentlig at det er lurt å fylle helt opp med vann – og så starsan. Da får man ikke det sinnsyke skummet (luftbobler). Saniclean er egentlig best egnet til akkurat dette.
 
Hjelp! Brygger på Grainfather og får lav OG og høy FG. Noen som vet om det er noen egenskaper ved Grainfather som kan medføre dette?
 
@Sarge : Vet ikke hvordan effektiviteten på gf er da jeg ikke har det, men hvis du brygger ferdig sett og får lavere og en det som er beregnet i sette. må du enten gjøre noe med prosessen for å øke effektiviteten eller gå ned på mengde vann. Når det kommer til Fg så kan det være at du meske for høyt, har for lite gjær eller for lite oksygen i vørteren.
 
Brygget BIAB før og hadde aldri slike utfordringer. Veldig rart. Hadde forventet høyere OG, ikke lavere.
Jeg regner med at problemet er lav meskeeffektivitet. Men hva er den egentlig?

At du får dårligere utgjæring også, er snålt. Du er en alt for gammel rev til å kløne til gjæringsprosessen. Det kunne nesten virke som om det er noe galt med temperaturstyringa til GF'en? Sjekker du med håndholdt termometer?
 
Jeg regner med at problemet er lav meskeeffektivitet. Men hva er den egentlig?

At du får dårligere utgjæring også, er snålt. Du er en alt for gammel rev til å kløne til gjæringsprosessen. Det kunne nesten virke som om det er noe galt med temperaturstyringa til GF'en? Sjekker du med håndholdt termometer?
Måten GF er bygget på med rister på både over- og undersiden av maltet under mesking gjør de vanskelig å måle temperaturen i selve mesken. Jeg kunne nok måle temperaturen på væsken som sirkuleres.
Red X skal jo være basemalt, men har det dårligere bidrag enn annen malt? Mesket relativt høyt (69 grader på GF Connect).

Beregnet OG i oppskriften skulle være 1055. Fikk 1049. Beregnet FG i oppskrift er 1013, men har nå etter 11 dager kun 1017. Ingen tegn til aktiv gjæring i karet.
 
Sist redigert:
Måten GF er bygget på med rister på både over- og undersiden av maltet under mesking gjør de vanskelig å måle temperaturen i selve mesken. Jeg kunne nok måle temperaturen på væsken som sirkuleres.
Red X skal jo være basemalt, men har det dårligere bidrag enn annen malt? Mesket relativt høyt (69 grader på GF Connect).

Beregnet OG i oppskriften skulle være 1055. Fikk 1049. Beregnet FG i oppskrift er 1013, men har nå etter 11 dager kun 1017. Ingen tegn til aktiv gjæring i karet.

64% utgjæring etter mesking på 69 grader. hmm - hvilken gjær? Det trenger ikke å være helt off, det der - særlig ikke hvis temperaturen har touchet oppi 70.

Brukte du 100% Red X? Det skulle ikke være noe problem med det. Hvor lang mesketid hadde du?

Preboil SG og volum i forhold til beregnet er jo egentlig mer interessant å se på enn OG. Du har ikke de dataene?
 
Hjelp! Brygger på Grainfather og får lav OG og høy FG. Noen som vet om det er noen egenskaper ved Grainfather som kan medføre dette?
Veldig merkelig. Har ca 55 brygg på Grainfather, og generelt ligger den veldig høyt på effektivitet. Med kun basemalt og medium OG ligger den på 90-94 %. Men med full maltkurv og mye spesialmalt synker effektiviteten fort. Tror det er vanlig på andre systemer også. Når det gjelder høy FG, er jo det knyttet til dårig utgjæring – og slik sett ikke til bryggeren. Temperaturstyringen med Connect er best i klassen, så jeg kan ikke skjønne at du mesker veldig mye høyere enn antatt, heller.

Jeg er ”plaget” med akkurat det motsatte av deg: Høy effektivitet og høy utgjæring,
 
Ja, 100% RedX. Det er en SMaSH. Jeg skjønner virkelig ikke lav OG. Mesking 60 min på 69 grader og 10 min utmesk på 77 grader. Skylling med vann på 78 grader tok rundt 10 minutter. Det er en liten batch med bare 3kg malt og micro pipework ble brukt. Koketid 60 minutter.
 
Ja, 100% RedX. Det er en SMaSH. Jeg skjønner virkelig ikke lav OG. Mesking 60 min på 69 grader og 10 min utmesk på 77 grader. Skylling med vann på 78 grader tok rundt 10 minutter. Det er en liten batch med bare 3kg malt og micro pipework ble brukt. Koketid 60 minutter.

Men har du opplevd dette flere ganger med GF'en?

Jo mindre batch, jo mer utsatt for temp-svingninger. Har vondt for å se andre forklaringer. (Det betyr jo ikke at det ikke kan finnes noen:p.)
 
Ja, 100% RedX. Det er en SMaSH. Jeg skjønner virkelig ikke lav OG. Mesking 60 min på 69 grader og 10 min utmesk på 77 grader. Skylling med vann på 78 grader tok rundt 10 minutter. Det er en liten batch med bare 3kg malt og micro pipework ble brukt. Koketid 60 minutter.
Har hørt at micro pipeworks skulle gi lavere effektivitet, men har ikke merket noe til det på de batchene med MP jeg har kjørt.
 
Det gir ikke mening at micro pipeworks i seg selv skulle gi lavere effektivitet. Det er jo bare et kortere rør slik at man får overflow-"dingsen" helt ned til rista ved små maltbaser. Da impliserer man samtidig at man får lavere effektivitet fra små batcher enn store.
 
Eneste som gir mening her når det gjelder FG er temperatur. Det kan være forskjeller mellom de gamle termometerne jeg brukte i BIAB (med føler i selve mesken) og i Grainfather (som måler i thermowell langt ned, på undersiden av maltkurven).

Men det rareste er lav OG. Mistenker egentlig bryggevareleverandøren. De hadde trøbbel med knusingsgrad på forrige batch (som fikk veldig lav OG), og nå sa de at alt var på stell... mulig jeg må kjøpe egen kvern. :p
 
Det gir ikke mening at micro pipeworks i seg selv skulle gi lavere effektivitet. Det er jo bare et kortere rør slik at man får overflow-"dingsen" helt ned til rista ved små maltbaser. Da impliserer man samtidig at man får lavere effektivitet fra små batcher enn store.
Enig, og det er min erfaring at det ikke er tilfelle. Men jeg leser meg alltid grundig opp ved innkjøp av nye dingser, og det ble nevnt på diverse fora. Skulle være knyttet til at skyllingen går i raskeste laget, siden det er lite malt i beholderen.
 
Eneste som gir mening her når det gjelder FG er temperatur. Det kan være forskjeller mellom de gamle termometerne jeg brukte i BIAB (med føler i selve mesken) og i Grainfather (som måler i thermowell langt ned, på undersiden av maltkurven).

Men det rareste er lav OG. Mistenker egentlig bryggevareleverandøren. De hadde trøbbel med knusingsgrad på forrige batch (som fikk veldig lav OG), og nå sa de at alt var på stell... mulig jeg må kjøpe egen kvern. :p
Tror ikke temperaturavvik er noe problem på GF, men malingsgrad kan ha stor betydning. De fleste som maler selv bruker 1,2 mm åpning – det er perfekt størrelse.
 
Sist redigert:
Eneste som gir mening her når det gjelder FG er temperatur. Det kan være forskjeller mellom de gamle termometerne jeg brukte i BIAB (med føler i selve mesken) og i Grainfather (som måler i thermowell langt ned, på undersiden av maltkurven).

Men det rareste er lav OG. Mistenker egentlig bryggevareleverandøren. De hadde trøbbel med knusingsgrad på forrige batch (som fikk veldig lav OG), og nå sa de at alt var på stell... mulig jeg må kjøpe egen kvern. :p

Egen kvern = frihet:)

Knusingsgrad har visst ikke så mye å si for utbyttet som vi gjerne tror - så lenge du ikke får hele korn gjennom, da. Men hvis det var kvernet grovt, kan 60 minutter være litt kort tid.
 
Tilbake
Topp