Tråden for dumme spørsmål.

Prøver meg på fat for første gang nå. Og syntes trykket på CO2 tanken har falt veldig fort. Har en 4kg tank som det var 50 bar på på torsdag, nå er det nede på 35. Det er koblet til et 12 liters fat med ca 7 liter øl som står på 4 grader og 0,8 bar på regulatoren. Er det vanlig forbruk, eller kan jeg anta at jeg har en lekkasje? Har sjekka med å spraye med star san, og kan ikke se det boble noe sted.
 
Prøver meg på fat for første gang nå. Og syntes trykket på CO2 tanken har falt veldig fort. Har en 4kg tank som det var 50 bar på på torsdag, nå er det nede på 35. Det er koblet til et 12 liters fat med ca 7 liter øl som står på 4 grader og 0,8 bar på regulatoren. Er det vanlig forbruk, eller kan jeg anta at jeg har en lekkasje? Har sjekka med å spraye med star san, og kan ikke se det boble noe sted.

Hvis du har satt gassflaska kaldt så er det normalt. Manometeret viser bare trykk, og trykk faller ved kaldere temperatur. Du må veie flaska for å vite co2-ståa.
 
Nok et dumt spørsmål om utgjæring, men dette plager meg litt.
Jeg har brygget fem all grain-brygg i løpet av siste året, før det lagde jeg en god del ekstraktbrygg. Etter at jeg gikk over til all grain har jeg slitt med å få lav nok FG, og nå på siste brygget toppet det seg litt. Brygget var et Austmann Northie fra Brygg Selv. Målet var FG 1.015, men da brygget nådde 1.022 sa gjæringen takk for seg og dro sin kos. Mesken holdt 65 grader (skulle vært 68 grader i følge oppskriften) og gjæringen foregikk mellom 18 og 21 grader. Med en OG på 1.053 blir det 4,2% alkohol, noe jeg synes er litt lite. Det kommer sikkert til å smake godt, det har de andre bryggene også gjort, men det plager meg litt at ting ikke helt går som planlagt.

Jeg brukte nok (rehydrert) gjær.

Hva er det jeg har oversett?
 
Nok et dumt spørsmål om utgjæring, men dette plager meg litt.
Jeg har brygget fem all grain-brygg i løpet av siste året, før det lagde jeg en god del ekstraktbrygg. Etter at jeg gikk over til all grain har jeg slitt med å få lav nok FG, og nå på siste brygget toppet det seg litt. Brygget var et Austmann Northie fra Brygg Selv. Målet var FG 1.015, men da brygget nådde 1.022 sa gjæringen takk for seg og dro sin kos. Mesken holdt 65 grader (skulle vært 68 grader i følge oppskriften) og gjæringen foregikk mellom 18 og 21 grader. Med en OG på 1.053 blir det 4,2% alkohol, noe jeg synes er litt lite. Det kommer sikkert til å smake godt, det har de andre bryggene også gjort, men det plager meg litt at ting ikke helt går som planlagt.

Jeg brukte nok (rehydrert) gjær.

Hva er det jeg har oversett?

Mesker du lenge nok? Du kan jo sjekke om du har fått omdannet den oppløste stivelsen til sukker med en dråpe jodoppløsning (fås på åpoteket: En liten flaske Jod 2% liniment) - men det skal noe til om om du ikke har fått det.

Med tørrgjær burde det ikke være noe problem med oksygen, heller - i alle fall ikke med et øl med såpass normal OG, som det der. Og i og med at du har fått problemet etter at du gikk over til å brygge med malt, er det vel i meskingen du skal leite etter problemet.

Temperatur og tid er de klart viktigste faktorene. Men pH i mesken - og videre i prosessen - kan spille en rolle. Har du noen ide om den?
 
Nok et dumt spørsmål om utgjæring, men dette plager meg litt.
Jeg har brygget fem all grain-brygg i løpet av siste året, før det lagde jeg en god del ekstraktbrygg. Etter at jeg gikk over til all grain har jeg slitt med å få lav nok FG, og nå på siste brygget toppet det seg litt. Brygget var et Austmann Northie fra Brygg Selv. Målet var FG 1.015, men da brygget nådde 1.022 sa gjæringen takk for seg og dro sin kos. Mesken holdt 65 grader (skulle vært 68 grader i følge oppskriften) og gjæringen foregikk mellom 18 og 21 grader. Med en OG på 1.053 blir det 4,2% alkohol, noe jeg synes er litt lite. Det kommer sikkert til å smake godt, det har de andre bryggene også gjort, men det plager meg litt at ting ikke helt går som planlagt.

Jeg brukte nok (rehydrert) gjær.

Hva er det jeg har oversett?
Du er ikke den første :)

https://forum.norbrygg.no/index.php?threads/33625/

Mye spesialmalt i den der ;)



Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Mesker du lenge nok? Du kan jo sjekke om du har fått omdannet den oppløste stivelsen til sukker med en dråpe jodoppløsning (fås på åpoteket: En liten flaske Jod 2% liniment) - men det skal noe til om om du ikke har fått det.

Med tørrgjær burde det ikke være noe problem med oksygen, heller - i alle fall ikke med et øl med såpass normal OG, som det der. Og i og med at du har fått problemet etter at du gikk over til å brygge med malt, er det vel i meskingen du skal leite etter problemet.

Temperatur og tid er de klart viktigste faktorene. Men pH i mesken - og videre i prosessen - kan spille en rolle. Har du noen ide om den?

PH i mesken har jeg ingn idé om. Hvordan funker det? Vet hvordan man måler pH, men ikke hvor høy den skal vær og hvordan man bærer seg åt om den ikke er ideell.
Men temp på gjæring lå mellom 18 og 21 grader, og jeg lot den stå de vanligeto ukene. Kanskje jeg burde latt den stå lengre?
Vørteren kokte i den spesifiserte timen.
 
PH i mesken har jeg ingn idé om. Hvordan funker det? Vet hvordan man måler pH, men ikke hvor høy den skal vær og hvordan man bærer seg åt om den ikke er ideell.
Men temp på gjæring lå mellom 18 og 21 grader, og jeg lot den stå de vanligeto ukene. Kanskje jeg burde latt den stå lengre?
Vørteren kokte i den spesifiserte timen.

Nå ser jeg at det var mye spesialmalt i den oppskriften. Jeg ville kanskje gitt den 90 minutter for sikkerhets skyld, men likevel; det burde gå greit med en time. Men en faktor som må trekkes inn, og som kan påvirke i negativ retning, er knusingsgraden. Jeg går ut fra at du får knust malten når du kjøper den, og da kan det hende den blir knust nokså grovt. Hvis de maler med mølla stilt inn på 1,5 mm, vil du nok trenge mer tid enn en time. Jeg ville i så fall bedt om finere knusing; 1,2 mm synes jeg er bra.

Er du sikker på at termometeret ditt er riktig? Ligger du et par grader for høyt, blir det fort dårligere utgjæring.

Ideell pH er 5,3-5,5 for lyse øl, og 5,4-5,6 for mørke (i følge Kai Troester), målt ved romtemperatur. Ligger du mellom 5,2 og 5,8 bør du kunne kjenne deg rolig. Det er generelt verre å havne over enn under, men havner du under 5,0 skal det begynne å gå ut over beta-amylasens aktivitet, og dermed vil du få dårligere utgjæring - og eventuelt også dårligere utbytte (lavere OG).

Har du normalt norsk vann (= overflatevann, ikke grunnvann) fra et vannverk, ligger du antakelig godt innafor. Med bare lys malt vil du ligge høyt, mens mye mørk malt vil gi deg lav pH. Med den oppskrifta der er det mye mulig at du havner under 5,2. Så det kan være en faktor når det gjelder dette ølet.

Et pH-meter er kjekt å ha. Men om du bare vil vite om du er sånn noenlunde i sonen, kan du vel klare deg med pH-strips, som du får i bryggeforretninger. Du trenger de som er mest fingradert i det området vi snakker om nå, ikke de som forteller deg om du har 4 eller 8. Dypp dem i vørter kjølt ned til romtempertur i 3 sekunder, og les av.
 
Er det vanlig å legge volumet av en gjærstarter til vørtervolumet i gjæringskaret og så betrakte det ekstra volumet som en fortynning?

Spørsmålet dukket opp da jeg brygget en Imperial Stout for en måned tilbake og ikke fikk dekantert så mye som jeg ville. Hadde 8 liter 1.094sg vørter i gjæringskaret, og omlag 0.5 liter starter ble tilsatt. Hvis vi tenker ren fortynning
senker dette sg til 1.088, men klart, starteren er ikke rent vann.
 
Starteren vil jo også inneholde sukkerarter og/eller alkohol, så ren fortynning som med vann er det jo ikke snakk om.
 
Er det vanlig å legge volumet av en gjærstarter til vørtervolumet i gjæringskaret og så betrakte det ekstra volumet som en fortynning?

Spørsmålet dukket opp da jeg brygget en Imperial Stout for en måned tilbake og ikke fikk dekantert så mye som jeg ville. Hadde 8 liter 1.094sg vørter i gjæringskaret, og omlag 0.5 liter starter ble tilsatt. Hvis vi tenker ren fortynning
senker dette sg til 1.088, men klart, starteren er ikke rent vann.

Jeg tror du kan bortimot halvere effekten. Det er antakelig vanskelig å beregne effekten nøyaktig, siden du får mye høyere utgjæringsgrad i startren enn i ølet.

Virker det rimelig?
 
Jeg tror du kan bortimot halvere effekten. Det er antakelig vanskelig å beregne effekten nøyaktig, siden du får mye høyere utgjæringsgrad i startren enn i ølet.

Virker det rimelig?

Ja. I et 20 liters brygg ville jeg ikke ha ofret en tanke på det, men stoltheten fikk seg en knekk da OG eventuelt ville komme under 1.090.
 
I den nye utgaven av How to Brew, s.281-285, behandler Palmer denne problematikken, og refererer et eksperiment han utførte for å teste hypotesen om sammenheng mellom kverningsgrad og utbytte. Det han til sin overraskelse fant, var at det var liten eller ingen forskjell. Forklaringen på de forskjellene hjemmebryggere opplever, er først og fremst tidsfaktoren. Du trenger lengre tid med grovere kverning.

Det er veletablert at det er ca. 1% forskjell under laboratorieforhold, dvs. de forholdene malteriene tester malten under. Men vi brygger ikke under laboratorieforhold, og eksperimentet til Palmer testet "hjemmekverning" mot malterienes metode.

Tidsfaktoren er altså viktig. Om du kjører ettstegs infusjon en time, blir forskjellen antakelig merkbar. Kommer du opp i samlet mesketid på et par timer, skal det bli veldig liten forskjell.

Men Palmer mener at det antakelig er forhold ved skyllingen som skaper større forskjeller - uten at jeg helt skjønte resonnementet hans der.

Vel, dette er hva Palmer sier. Og gjennomsnttlige sannheter har kanskje kortere levetid innenfor bryggeverdenen enn de 17-18 år Dr. Stockmann ga dem:p.
Jeg testet dette i kveld. Palmer har helt rett – det er ingen forskjell på utbytte ved ulike kverningsgrader, Må si jeg lærte noe nytt der ;)

Vis vedlegget
 
Jeg testet dette i kveld. Palmer har helt rett – det er ingen forskjell på utbytte ved ulike kverningsgrader, Må si jeg lærte noe nytt der ;)

Vis vedlegget 33928

Det ser jo ut på bildene som at det er en forskjell? Men siden du sier at det ikke er det så antar jeg at jeg ikke klarer å lese av bildene riktig. Ser ut som at 1.4mm er på 1.034, mens 0,9mm er iallefall to poeng høyere? På 0,9mm ser det ut som at du har mer overflatespenning, eller hva man skal kalle det. At vørteren stikker opp av glasset, hvis du skjønner.
 
Tilbake
Topp