Tråden for dumme spørsmål.

Det ser jo ut på bildene som at det er en forskjell? Men siden du sier at det ikke er det så antar jeg at jeg ikke klarer å lese av bildene riktig. Ser ut som at 1.4mm er på 1.034, mens 0,9mm er iallefall to poeng høyere? På 0,9mm ser det ut som at du har mer overflatespenning, eller hva man skal kalle det. At vørteren stikker opp av glasset, hvis du skjønner.
Med de beste brillene vil jeg si at begge var innenfor 1036-37, med 0,9 kanskje er halvt poeng høyere.
 
Når man stepper opp en starter, er det da nødvendig å vaske kolben mellom hvært trinn?
Noen som bruker plastbøtter når man setter store startere?
Tror Bryggselvrøreren drar mye mer enn de 4,5 litrene jeg får plass til i kolben.
 
Når man stepper opp en starter, er det da nødvendig å vaske kolben mellom hvært trinn?
Noen som bruker plastbøtter når man setter store startere?
Tror Bryggselvrøreren drar mye mer enn de 4,5 litrene jeg får plass til i kolben.
Jeg setter kolben i kjøleskap for bunnfelling, dekanderer så mye jeg har samvittighet for, og tilsetter ny vørter:rolleyes:
Teller ikke nøyaktig antall beboere i ettertid men som regel blir resultatet i henhold til forventningen:)
 
Når man stepper opp en starter, er det da nødvendig å vaske kolben mellom hvært trinn?
Noen som bruker plastbøtter når man setter store startere?
Tror Bryggselvrøreren drar mye mer enn de 4,5 litrene jeg får plass til i kolben.

Jeg var inne på tanken, men egentlig for å slippe å bekymre meg om overskumming. Jeg lager 3-litersstartere, og sjøl om jeg bruker defoamer, hender det det blir søl. Så jeg testa med ei 10-liters gjæringsbøtte (bryggselvs), og det jeg fant ut, var at jeg må legge ei glassplate i bunnen, for plasen er så mjuk at magneten fort rufser opp bunnen. Dermed tør ikke jeg bruke bøtta. Men med glassplate, skulle det bli bra. Mindre friksjon, også.

Det skulle ikke være nødvendig å vaske. De bakteriekulturene du vasker vekk, heller du jo tilbake med gjæren:).
 
hehe - jeg også:). Jeg bare stussa litt, for du kommer ut med mer enn jeg gjør - inntil jeg skjønte at du har justert OG på startervørteren opp fra 1.036 til 1.040.
Hehe, ja jeg må sjekke alt mulig. 100 g DME i 1 liter gir 1.040 på hydrometeret mitt.
 
Sist redigert:
Hvilken ferskgjær bruker dere på amerikansk blond? Ser de kommerse eksemplene veksler på både belgiske og amerikanske varianter av gjær... Vurderte selv wlp 001 som et alternativ.
 
Spørsmål om lagring av øl:

Eg har nyleg flytta til ein liten loftleiligheit kor eg skal lagre ølet oppe på hemsen i stova. Finst det smarte måtar for å klare å halde dette ølet kaldt på utan å bruke kjøleskap/fryser (lågt under taket)? Har tilgang på straum.

For øvrig åpen for å bli fortalt at modningstemperatur er oppskrytt, men har så langt inntrykk av at det er ein del å hente der. Det er brygging til bryllaup som står for døra, mellom anna porter og pilsner.
 
Hvilken ferskgjær bruker dere på amerikansk blond? Ser de kommerse eksemplene veksler på både belgiske og amerikanske varianter av gjær... Vurderte selv wlp 001 som et alternativ.

Jeg har en stående nå på 12 grader med wlp029. Det skal visst funke bra, men det er første gangen jeg brygger en am blond, så jeg kan ikke bekrefte det ennå. wlp001 er vel et veldig trygt alternativ.
 
Spørsmål om lagring av øl:

Eg har nyleg flytta til ein liten loftleiligheit kor eg skal lagre ølet oppe på hemsen i stova. Finst det smarte måtar for å klare å halde dette ølet kaldt på utan å bruke kjøleskap/fryser (lågt under taket)? Har tilgang på straum.

For øvrig åpen for å bli fortalt at modningstemperatur er oppskrytt, men har så langt inntrykk av at det er ein del å hente der. Det er brygging til bryllaup som står for døra, mellom anna porter og pilsner.

Kjøp deg en partycooler. Der er det akkurat plass til en 30 litersbøtte type europris (uten kran).

Det er noen typer med elektronisk termostat. Det er ikke ideelt. Tror den som heter Asaklitt fra Clas på 45 liter fungerer greit på 10 grader, men det er vel verdt å sjekke markedet. Sleng et fleeceteppe over, og det er klart for gjæring av pils. https://images.clasohlson.com/medias/sys_master/9542685327390.pdf

Edit: Se nå du spør om lagring. OK, lagre ølet i Partycooleren da ;-)
 
Dette svaret kommer selvfølgelig litt seint:). Men det er ikke noen dum ide du har der. Vei ikke hva du har gjort, men hadde jeg rukket det, ville jeg sagt at du da skal bruke en vørter på 1.020.
Rask og livlig gjæring med 85 % AA, ble det. Tilsatte litt sterk vørter fra kok, så blandet med den eksisterende væsken ble det en svak vørter. Så dette gikk helt fint, ingen usmaker å merke ved flasking. I den grad man kan merke slikt i et humlekraftig øl.
 
Kjøp deg en partycooler. Der er det akkurat plass til en 30 litersbøtte type europris (uten kran).

Det er noen typer med elektronisk termostat. Det er ikke ideelt. Tror den som heter Asaklitt fra Clas på 45 liter fungerer greit på 10 grader, men det er vel verdt å sjekke markedet. Sleng et fleeceteppe over, og det er klart for gjæring av pils. https://images.clasohlson.com/medias/sys_master/9542685327390.pdf

Edit: Se nå du spør om lagring. OK, lagre ølet i Partycooleren da ;-)
Takk for svar! Det gjaldt lagring ja. :) Eg skal sjekke ut tipset ditt! Eg har ikkje tilgang på kjeller / kaldt rom, så tenkte eg skulle prøve å bli litt kreativ med hemsen.
 
Kjøp deg en partycooler. Der er det akkurat plass til en 30 litersbøtte type europris (uten kran).

Det er noen typer med elektronisk termostat. Det er ikke ideelt. Tror den som heter Asaklitt fra Clas på 45 liter fungerer greit på 10 grader, men det er vel verdt å sjekke markedet. Sleng et fleeceteppe over, og det er klart for gjæring av pils. https://images.clasohlson.com/medias/sys_master/9542685327390.pdf

Edit: Se nå du spør om lagring. OK, lagre ølet i Partycooleren da ;-)
Fiffig! Har ikke tenkt på den løsningen før, men veldig kjekk for både gjæring av lagerøl, cold crashing og til og med lagering hvis man klarer å stable flaskene fornuftig. Noen som har innvendige mål på denne? Skulle likt å vite om den rommer de litt lavere 15l-bøttene fra Bryggselv. De har diameter på 32,5 cm, men regner med at man trenger litt ekstra klaring for håndtaket også.
 
Tilbake
Topp