Jeg setter kolben i kjøleskap for bunnfelling, dekanderer så mye jeg har samvittighet for, og tilsetter ny vørterNår man stepper opp en starter, er det da nødvendig å vaske kolben mellom hvært trinn?
Noen som bruker plastbøtter når man setter store startere?
Tror Bryggselvrøreren drar mye mer enn de 4,5 litrene jeg får plass til i kolben.
Når man stepper opp en starter, er det da nødvendig å vaske kolben mellom hvært trinn?
Noen som bruker plastbøtter når man setter store startere?
Tror Bryggselvrøreren drar mye mer enn de 4,5 litrene jeg får plass til i kolben.
Vanskelig å telle, lett å beregne. Hver liter 1.040-vørter gir 160 mrd celler.Jeg setter kolben i kjøleskap for bunnfelling, dekanderer så mye jeg har samvittighet for, og tilsetter ny vørter
Teller ikke nøyaktig antall beboere i ettertid men som regel blir resultatet i henhold til forventningen![]()
Alltid.Brukt Braukaiser?
Alltid.
Hehe, ja jeg må sjekke alt mulig. 100 g DME i 1 liter gir 1.040 på hydrometeret mitt.hehe - jeg også. Jeg bare stussa litt, for du kommer ut med mer enn jeg gjør - inntil jeg skjønte at du har justert OG på startervørteren opp fra 1.036 til 1.040.
Hvilken ferskgjær bruker dere på amerikansk blond? Ser de kommerse eksemplene veksler på både belgiske og amerikanske varianter av gjær... Vurderte selv wlp 001 som et alternativ.
Hvor lenge koker du DME en da? Og er det vits å beregne fordamping på dette?Hehe, ja jeg må sjekke alt mulig. 100 g DME i 1 liter gir 1.040 på hydrometeret mitt.
Har sluttet å koke. Setter erlenmeyerkolben med vørter oppi en kjele med kokende vann og varmer opp til 80-ish grader i et kvarter. Senker en magnetpinne og setter på folie. Blir minimalt med avdampning.Hvor lenge koker du DME en da? Og er det vits å beregne fordamping på dette?
Spørsmål om lagring av øl:
Eg har nyleg flytta til ein liten loftleiligheit kor eg skal lagre ølet oppe på hemsen i stova. Finst det smarte måtar for å klare å halde dette ølet kaldt på utan å bruke kjøleskap/fryser (lågt under taket)? Har tilgang på straum.
For øvrig åpen for å bli fortalt at modningstemperatur er oppskrytt, men har så langt inntrykk av at det er ein del å hente der. Det er brygging til bryllaup som står for døra, mellom anna porter og pilsner.
Rask og livlig gjæring med 85 % AA, ble det. Tilsatte litt sterk vørter fra kok, så blandet med den eksisterende væsken ble det en svak vørter. Så dette gikk helt fint, ingen usmaker å merke ved flasking. I den grad man kan merke slikt i et humlekraftig øl.Dette svaret kommer selvfølgelig litt seint. Men det er ikke noen dum ide du har der. Vei ikke hva du har gjort, men hadde jeg rukket det, ville jeg sagt at du da skal bruke en vørter på 1.020.
Takk for svar! Det gjaldt lagring ja.Kjøp deg en partycooler. Der er det akkurat plass til en 30 litersbøtte type europris (uten kran).
Det er noen typer med elektronisk termostat. Det er ikke ideelt. Tror den som heter Asaklitt fra Clas på 45 liter fungerer greit på 10 grader, men det er vel verdt å sjekke markedet. Sleng et fleeceteppe over, og det er klart for gjæring av pils. https://images.clasohlson.com/medias/sys_master/9542685327390.pdf
Edit: Se nå du spør om lagring. OK, lagre ølet i Partycooleren da ;-)
Fiffig! Har ikke tenkt på den løsningen før, men veldig kjekk for både gjæring av lagerøl, cold crashing og til og med lagering hvis man klarer å stable flaskene fornuftig. Noen som har innvendige mål på denne? Skulle likt å vite om den rommer de litt lavere 15l-bøttene fra Bryggselv. De har diameter på 32,5 cm, men regner med at man trenger litt ekstra klaring for håndtaket også.Kjøp deg en partycooler. Der er det akkurat plass til en 30 litersbøtte type europris (uten kran).
Det er noen typer med elektronisk termostat. Det er ikke ideelt. Tror den som heter Asaklitt fra Clas på 45 liter fungerer greit på 10 grader, men det er vel verdt å sjekke markedet. Sleng et fleeceteppe over, og det er klart for gjæring av pils. https://images.clasohlson.com/medias/sys_master/9542685327390.pdf
Edit: Se nå du spør om lagring. OK, lagre ølet i Partycooleren da ;-)
Tror faktisk de rommer 30-literne til BS også, men har ikke førstehånds kunnskap om det. 15-literne går helt sikkert nedi.Fiffig! Har ikke tenkt på den løsningen før, men veldig kjekk for både gjæring av lagerøl, cold crashing og til og med lagering hvis man klarer å stable flaskene fornuftig. Noen som har innvendige mål på denne? Skulle likt å vite om den rommer de litt lavere 15l-bøttene fra Bryggselv. De har diameter på 32,5 cm, men regner med at man trenger litt ekstra klaring for håndtaket også.