Tråden for dumme spørsmål.

PP plast tåler opp til 120C

Har du prøvd? Jeg mener at ei sånn bøtte blei noe deformert da jeg prøvde å bruke den som skyllevannstank en gang for lenge siden, i mine "unge" dager - som brygger, altså:). Starta med å helle kokende vann i den.

Men jeg er i og for seg enig - de burde tåle det. Og de tåler det kanskje på den måten at de ikke avgir stoffer de ikke skal avgi?
 
Hvis man antar at Bryggselv oppgir riktig produktinformasjon (PP plast) og at spesifikasjonen for PP plast som finnes er riktig så er 120C svaret
 
Skal flaske juleølet i helga. Normalt liker jeg å bruke CBC-1 i øl der jeg ikke er helt sikker på hvor mye punch det er igjen i gjæra. Denne har stått en måneds tid etter gjæring på 2 grader. Sånn sett hadde det kjentes trygt å bruke CBC-1, men så er det jo dette med at det er en killer-gjær. Ølet skal jo ha en god stund til etter karbonering på kjøl for lagering. Vil fraværet av min venn wlp833 være et problem for å få den ønskede smaksutviklinga, eller er den ferdig med jobben sin?
 
Skal flaske juleølet i helga. Normalt liker jeg å bruke CBC-1 i øl der jeg ikke er helt sikker på hvor mye punch det er igjen i gjæra. Denne har stått en måneds tid etter gjæring på 2 grader. Sånn sett hadde det kjentes trygt å bruke CBC-1, men så er det jo dette med at det er en killer-gjær. Ølet skal jo ha en god stund til etter karbonering på kjøl for lagering. Vil fraværet av min venn wlp833 være et problem for å få den ønskede smaksutviklinga, eller er den ferdig med jobben sin?
Interresant...
Hva skjer egentlig under lagering?
Mye som skjer er at tanniner, proteiner og annet felles ut og legger seg på bunnen.
Men om primærgjæren fortsetter å "rydde opp" og arbeide i ølet, se det vet ikke jeg.
Pitcher man brett når man flasker, så vil jo den helt klart endre på ølet under lagering.
Om wlp833 gjør noe videre når alt den klarer å spise er spist, si det.

følger... ;)
 
Har bare CBC-1 i huset, og er i eksternbryggeriet i distriktene.
Les denne: https://www.homebrewing.org/Lagering--Chapter-1-Common-Misconceptions_ep_58-1.html
Ser ut som lagering mest har med utfelling av uønskede elementer fra ølet. Og senke hastigheten på uønskede prosesser, som oksidering osv.
Jeg hadde gått for CBC-1, tror ikke primærgjæren gjør så mye mer.
Og så hadde jeg latt noen flasker gå uten ekstra gjær, bare for å kunne sammenligne (og eventuelt angre...)
 
Les denne: https://www.homebrewing.org/Lagering--Chapter-1-Common-Misconceptions_ep_58-1.html
Ser ut som lagering mest har med utfelling av uønskede elementer fra ølet. Og senke hastigheten på uønskede prosesser, som oksidering osv.
Jeg hadde gått for CBC-1, tror ikke primærgjæren gjør så mye mer.
Og så hadde jeg latt noen flasker gå uten ekstra gjær, bare for å kunne sammenligne (og eventuelt angre...)
Hehe, jeg leste den akkurat . Første som kom opp når jeg googla. :) Hvis litt mer research gir samme resultat blir det CBC-1.
 
Skal flaske juleølet i helga. Normalt liker jeg å bruke CBC-1 i øl der jeg ikke er helt sikker på hvor mye punch det er igjen i gjæra. Denne har stått en måneds tid etter gjæring på 2 grader. Sånn sett hadde det kjentes trygt å bruke CBC-1, men så er det jo dette med at det er en killer-gjær. Ølet skal jo ha en god stund til etter karbonering på kjøl for lagering. Vil fraværet av min venn wlp833 være et problem for å få den ønskede smaksutviklinga, eller er den ferdig med jobben sin?
Sliter fortsatt med å finne ut av det her. Noen kilder, inkludert wyeast, sier at gjæra spiller en rolle i lageringfasen, ved å rydde opp litt svovel og greier, andre synes å mene at det viktige er utviklingen av smak og bunnfelling som skjer uavhengig av gjæra. Dette ølet har jo både hatt diacetylpause og en god stund på 2 grader, så mye av gjæra burde jo være ferdig med en god del av jobben sin, men det er jo ikke så fristende å drepe min gode venn wlp833 om han hadde mer samfunnsnyttig arbeid fore. Samtidig er jeg redd for at det kan bli vanskelig å få igang en god gjæring etter så lang tid på kjøl, og etter en så tung oppgave som den gjæra har hatt. Ikke at juleølet er noe monster, men det er vel rundt 8 % alkohol, så litt jobb har det vært.
Fryktelig i tvil, og må bestemme meg snart.
Prøver å tagge @Finn Berger og @Miguel her i håp om at de kanskje har noe svar.
 
Vel, jeg svarer jo stort sett meg sjøl her, men da får man jo også svar man liker. :)
Det blei CBC-1. Oppsummeringa var at gjæra antakelig var ferdig med sin del av arbeidet nå. Vi får se. Burde ihvertfall være sikra kullsyre, da.
Men når jeg hadde fått flaska alt sammen, 80 flasker krystallklar, mørk ravfarga maltfylde, var det en flaske igjen. Jeg fylte den like greit med gjær, korka den og satte den i kjøleskapet. Nå veit jeg jo at gjær som har utført strevsomt arbeid fortjener evig hvile, men denne er så god. Hva er tankene om å gi den en av @Finn Berger sine vekkerur og nye oppgaver?
 
Vel, jeg svarer jo stort sett meg sjøl her, men da får man jo også svar man liker. :)
Det blei CBC-1. Oppsummeringa var at gjæra antakelig var ferdig med sin del av arbeidet nå. Vi får se. Burde ihvertfall være sikra kullsyre, da.
Men når jeg hadde fått flaska alt sammen, 80 flasker krystallklar, mørk ravfarga maltfylde, var det en flaske igjen. Jeg fylte den like greit med gjær, korka den og satte den i kjøleskapet. Nå veit jeg jo at gjær som har utført strevsomt arbeid fortjener evig hvile, men denne er så god. Hva er tankene om å gi den en av @Finn Berger sine vekkerur og nye oppgaver?

Det enkle svaret er vel at det er en dårlig idé, hvis man nå skal ta autoritetene på alvor. Du vil ha fått en andel mutanter i gjæren din, og dermed en gjær som gjør en dårligere jobb. (Det går en god del ugunstige mutasjoner på hver som er gunstig.) Dårligere utgjæring er vel det du eventuelt risikerer.

Men du kan jo prøve:).
 
Har aldri brukt CBC-1 før men har planer om å gi det en sjanse i North Korean Porteren, Atomic good, må jo få en liten kickstart siden jeg håper den blir på 10 ish %. Nå har ikke den lokale bryggesjappa sånn gjær så da lurer jeg på om noen vet om den bryggselv underavdelingen på Kongsberg hat sånt vidundermiddel eller må jeg bestille på nett? eventuelt om noen har en pose å avse.. kan få en drøss med tørrgjær i bytte
 
Det enkle svaret er vel at det er en dårlig idé, hvis man nå skal ta autoritetene på alvor. Du vil ha fått en andel mutanter i gjæren din, og dermed en gjær som gjør en dårligere jobb. (Det går en god del ugunstige mutasjoner på hver som er gunstig.) Dårligere utgjæring er vel det du eventuelt risikerer.

Men du kan jo prøve:).
Mutanter? dårlig utgjæring? er det meg so, bør gå over til farris eller er det Finn? gjelder ikke dette flaske karbonering?
 
Mutanter? dårlig utgjæring? er det meg so, bør gå over til farris eller er det Finn? gjelder ikke dette flaske karbonering?

Nei, du må nok ty til svagdrycka framover. Gjæren reagerer på stress med å få tvilsomt avkom, og det å jobbe fram all den alkoholen er stressende for den. Masse humle liker den heller ikke, visst.

Grensa går vel sånn omtrent ved 6%, tror jeg. Så har du en gjær som du har blitt glad i, så ta av litt til framtidige startere før du setter den til å gjøre tunge jobber. For sliterne er det bare å spa ned - selvfølgelig ledsaget av en kynisk liten tale om takknemlighet for selvoppofrende innsats for samfunnet.
 
Nei, du må nok ty til svagdrycka framover. Gjæren reagerer på stress med å få tvilsomt avkom, og det å jobbe fram all den alkoholen er stressende for den. Masse humle liker den heller ikke, visst.

Grensa går vel sånn omtrent ved 6%, tror jeg. Så har du en gjær som du har blitt glad i, så ta av litt til framtidige startere før du setter den til å gjøre tunge jobber. For sliterne er det bare å spa ned - selvfølgelig ledsaget av en kynisk liten tale om takknemlighet for selvoppofrende innsats for samfunnet.
Det er jo det svaret jeg egentlig hadde gitt meg sjøl. Og selv om prisen på gjær er en stor andel av den totale prisen på et brygg er det dyrere å få en mislykka batch øl. Tviler på at jeg tør å repitche denne. Synd jeg ikke holdt igjen noe, men jeg ville ha et fullt arbeidslag til denne oppgaven. Virker som det ga gode resultater, da. Så får jeg heller bære den hundrelappen til ny gjær og spraymalt.

Tror forøvrig @Chiefen fortsatt tenker på CBC-1, ikke sliten wlp833.
 
Det er jo det svaret jeg egentlig hadde gitt meg sjøl. Og selv om prisen på gjær er en stor andel av den totale prisen på et brygg er det dyrere å få en mislykka batch øl. Tviler på at jeg tør å repitche denne. Synd jeg ikke holdt igjen noe, men jeg ville ha et fullt arbeidslag til denne oppgaven. Virker som det ga gode resultater, da. Så får jeg heller bære den hundrelappen til ny gjær og spraymalt.

Tror forøvrig @Chiefen fortsatt tenker på CBC-1, ikke sliten wlp833.

hehe - ja, ser jo det nå:).
 
Ringnes Juleøl sterk. Står det på ene fatet på puben. Dette er den famøse juleølen til ringnes?
 
Sist redigert:
Tørrhumling med blader/blomst. Tilfører det ekstra mye oksygen i forhold til pellets? Mtp større overflate.
Er det da "dummere"?
 
Tilbake
Topp