Tråden for dumme spørsmål.

Det ble litt live-posting her. Vi startet med 20 liter til mesking da det var dette som stod i oppskriften, vi har mesket ferdig og skylt på 78 grader med 15 liter. Det ser ut til at vi ligger på ca 26/27 liter.

Det er bare å krysse fingrene for at dette blir øl, og takke for veldig god hjelp!
Øl blir det uansett :)

Regner med dere har 26/27 liter etter kok da? 35 liter skal være for mye vann for denne maltmengden ved BIAB.

Hvordan skylte dere og har dere målt OG?
 
Øl blir det uansett :)

Regner med dere har 26/27 liter etter kok da? 35 liter skal være for mye vann for denne maltmengden ved BIAB.

Hvordan skylte dere og har dere målt OG?

Det ser ut til at vi lå på 26/27 liter nå, før koking. Har økt temperaturen og venter på at det skal koke.
Vi målte gravity nå 1.021 nå, er vi i rute?

Vi skylte ved å holde posen over kjelen, og heller 5 liter vann over posen tre ganger.
 
Det ser ut til at vi lå på 26/27 liter nå, før koking. Har økt temperaturen og venter på at det skal koke.
Vi målte gravity nå 1.021 nå, er vi i rute?

Vi skylte ved å holde posen over kjelen, og heller 5 liter vann over posen tre ganger.
Det er en fin mengde dere har til kok, men får ikke det til å stemme med den mengden vann dere totalt har brukt :confused:

1.021 virker lavt. Hvordan måler dere? Er dette varmt? Hvilken OG skal dere ha i følge oppskriften?
 
Ja det var vamt, vi tok prøven mens vi ventet på oppkok. Vi fikk kok på det nå, og skal koke i 90 min.
Er ikke OG sånn før vi setter til gjæring?
 
Ja det var vamt, vi tok prøven mens vi ventet på oppkok. Vi fikk kok på det nå, og skal koke i 90 min.
Er ikke OG sånn før vi setter til gjæring?
OG er før gjæring ja.
Dere måler vel Boil gravity nå, BG.

Måler dere med oechslemeter så må dere korrigere for at prøven er varm. Det finnes kalkulatorer som korrigere dette, eller så må dere avkjøle til 20C for å få korrekt måling.
1.021 på 70C er feks ca 1.040
 
OG er før gjæring ja.
Dere måler vel Boil gravity nå, BG.

Måler dere med oechslemeter så må dere korrigere for at prøven er varm. Det finnes kalkulatorer som korrigere dette, eller så må dere avkjøle til 20C for å få korrekt måling.
1.021 på 70C er feks ca 1.040

Det stemmer, vi målte med oechslemeter, og temperaturen var på sikkert 85 grader.
Skal finne en kalkulator vi kan bruke, da kan det jo være vi ikke var så langt unna!
Takk igjen.
 
Å måle fra toppen av karet før kok blir ikke alltid riktig, vent til det har kokt i noen minutter slik at vørteren er homogen og mål igjen. :)
 
oiii her var det noen som var på tærne og brygga... slapp av, drit i målingene på første brygg... finn ut hvordan utstyret virker.. ja mål gjerne, men alt dere måler er mest sansynlig feil... brygg ferdig, gjær ut og test ølet... ble ikke så ille detta.. nestegang...tro meg det blir bedre og mye mer layed back... dette finner dere ut av
 
Slutter meg til Chiefen der, tetthet før kok (pre-boil SG) har strengt tatt bare akademisk interesse. Får dere for høy tetthet etter kok er det bare å ha i litt vann.
Blir det for lavt sukkerinnhold etter kok - kok litt til. Hvor viktig er det å treffe oppgitt OG i oppskriften? Ikke veldig.
Slingringsmonn på +/- 0,002 er vel innafor for de fleste hjemmebryggere.
Som Chiefen sier - dere må gjøre noen brygg før dere kan regne med å treffe ønsket OG hver gang.
 
Tja, det er jo ganske greit å treffe både OG og volum, bitterhet og humleprofil. Man kommer jo alltid dit etter noen brygg. La oss si at man skal ha en OG på 1.050. Avkoket er 3L/t. Man treffer 1.045 OG. 5 poeng for lavt. Man startet kok med 30L. 50*30/27= 5.5. Man koker altså på seg 5.5 poeng pr time. Dvs 0,9167 poeng pr minutt. Skal man da treffe OG må man koke i 50 minutter til. 10 minutters-humla gikk i ved ti minutter. I praksis vil det si to bittertilsetninger og ingen smakstilsetninger...


Hvis man vet preboil OG og vil treffe OG så kan man koke lengre og forskyve humletilsetningene. F.eks. Jeg synes det er flere gode grunner til å måle preboil. Må man koke lengre, kortere, toppe opp med vann, ta ut vørter og fylle på med vann etc.. for å treffe målet sitt så godt som mulig. Har reddet inn mange brygg på å måle preboil volum. Lavere OG gir lavere esterprofil, lavere OG i kok gir økt effektivitet av bittertilsetningene, og omvendt. Det er mange bekker små som til sammen gjør at et øl blir fint, eller off.
 
Dette var bare ment som en hjelp til å treffe på volum og OG. Har man ikke mye erfaring kan det jo være greit med noen innspill på hvordan man skal gå frem og hva man må tenke på.
Å treffe på BG er etter min mening et greit utgangspunkt for å treffe på oppskriften man har. Kjenner man avdampingen sin så vil man treffe OG og man slipper å justere på noe vis. Som nevnt her slipper man også å justere humlen sin.
Ingen ønsker vel å koke i to timer hvis man slipper unna med en?

God kontroll på oppmåling av vann og egen erfaring med hva malten tar opp så vil man etterhvert treffe bra på BG.
Da blir ølet langt på vei slik man har planlagt i oppskrift.
Et avvik på et par poeng er selvsagt ikke avgjørende her.
 
Det var veldig lærerikt det her, skjønner nå man kan måle OG før koking og deretter gjøre tilpasninger for å treffe korrekt. Skal lese litt mer rundt preboil.
Vi endte med en OG på 1.060, burde vært 1.063 og 1.067. Antar dette er fordi vi mesket med litt for lite vann, og derfor trakk ut for lite sukker fra malten.
 
Det var veldig lærerikt det her, skjønner nå man kan måle OG før koking og deretter gjøre tilpasninger for å treffe korrekt. Skal lese litt mer rundt preboil.
Vi endte med en OG på 1.060, burde vært 1.063 og 1.067. Antar dette er fordi vi mesket med litt for lite vann, og derfor trakk ut for lite sukker fra malten.
Synes dere traff ganske bra jeg.
Hvis dere traff med sluttvolumet på 25 liter har dere en effektivitet på ca 70%.
Er oppskriften gitt ut fra efffektivitet på 80%?

Anbefaler at dere benytter et oppskriftverktøy slik at dere kan beregne effektiviteten deres for dette brygget.

Da kan dere justere bryggevolumet ned slik at dere treffer bedre neste gang. Feks gå ned til 22 liter med effektivitet på 70% ville gitt en OG på ca 1.067.
 
Synes dere traff ganske bra jeg.
Hvis dere traff med sluttvolumet på 25 liter har dere en effektivitet på ca 70%.
Er oppskriften gitt ut fra efffektivitet på 80%?

Anbefaler at dere benytter et oppskriftverktøy slik at dere kan beregne effektiviteten deres for dette brygget.

Da kan dere justere bryggevolumet ned slik at dere treffer bedre neste gang. Feks gå ned til 22 liter med effektivitet på 70% ville gitt en OG på ca 1.067.

Oppskriften sier 75% utbytte, ser ut som vi har ca 22liter til gjæring nå. Så vi kunne fått mesket med litt mer, slik du foreslå tidligere.
 
Sist redigert:
20l på 6,7kg skal holde det. Hadde dere brukt mer vann til skylling ville dere fått ut mer sukker.
Litt mer sukker totalt hadde det trolig også blitt med mer vann i mesken, men resultatet ville gjerne blitt at volumet øket og gravity gikk ned.
Istedenfor å øke koktiden kan dere bruke litt spraymalt til å heve gravity. Kan være like greit det. Hvis det ikke det er plass til mer vann og korn i kjelen.
 
Hei!
Har et spørsmål angående spraymalt som klumper seg når jeg tilsetter det i gjøringskaret. Jeg fikk opp de største klumpene med åren, men en del små klumper var igjen, vil gjæren løse disse opp, eller ikke? Trenger jeg være bekymret for det?
 
Hei!
Har et spørsmål angående spraymalt som klumper seg når jeg tilsetter det i gjøringskaret. Jeg fikk opp de største klumpene med åren, men en del små klumper var igjen, vil gjæren løse disse opp, eller ikke? Trenger jeg være bekymret for det?

Nå har jeg ingen erfaring med spraymalt men jeg kan tenke meg den er beregnet for koking før tilsetting i f.eks. gjæringskar? Tenker da både på infeksjonsfare og for enklere fordeling i væsken.
 
Tilbake
Topp