Tråden for dumme spørsmål.

Ringnes Juleøl sterk. Står det på ene fatet på puben. Dette er den famøse juleølen til ringnes?

Har Ringnes en famøs juleøl? Om det er den dobbeltbukken på 9 % og du har den på tap i nabolaget er det bare å flytte inn på puben til over jul.

Det er vel den "vanlige" pol-juleølen deres, tror jeg. Den med blå etikett, om jeg ikke husker feil. Men jeg har heller ikke fått med meg at det er noe galt med den - eller med noe annet juleøl fra Ringnes.
 
Har kjøpt er bryggesett 25 L American IPA. Planen er å dele dette og brygge i to omganger, mest fordi det blir ganske fullt i en 30l kjele.
Er malten blandet godt fra kverningen, eller bør jeg passe på å blande dette skikkelig først?
 
Har kjøpt er bryggesett 25 L American IPA. Planen er å dele dette og brygge i to omganger, mest fordi det blir ganske fullt i en 30l kjele.
Er malten blandet godt fra kverningen, eller bør jeg passe på å blande dette skikkelig først?

Jeg ville ikke gått ut i fra at det er blandet.
 
Nei, der tar du ikke feil. Jeg tenkte på mest på selve meskingen. Jeg hadde også vært litt skeptisk til å fullt helt opp ja. Har du foamcontrol?
 
Nei, der tar du ikke feil. Jeg tenkte på mest på selve meskingen. Jeg hadde også vært litt skeptisk til å fullt helt opp ja. Har du foamcontrol?

Måtte google hva det var, og nei, det har jeg ikke dessverre. Tenker du det er en dårlig ide å brygge i to omganger da det sannsynligvis blir ujevn fordeling av malt? Dette må jo nesten brygges enten alt i ett, eller i to uansett.
 
Er sannelig ikke sikker jeg. Men det finnes langt mer ekspertise enn det jeg sitter på her inne, satser på at noen snart kommer til unnsetning!
 
Da sliter du mer med mesken enn kok mtp volum tror jeg.
Men mulig du har mulighet å skylle på et vis utenfor kjelen?

Hvor mange kg malt?

Nei vi har ikke mulighet til å skylle utenfor kjele. Vi har bestemt oss for å redusere kokevolum ved å redusere skyllevolum, det blir litt utenfor oppskrift men da vet vi hvertfall hva som avviker fra oppskrift. Høres det helt på trynet ut?

Det er 6,7 Kilo malt totalt.

Takk for svar her, helt utrolig å få så raskt konsultasjon en fredagskveld!
 
Sist redigert:
Fredagskveld er tiden for ølprat :)

Hvis du tar en titt her https://www.rackers.org/calcs.shtml så kan du beregne maks vannmengde. (can i mash it?)
6.7 kg malt og vann/malt forhold på 3.6 gir 28.6 liter i volum. Dette blir fullt men kan gå.
Dette vil si ca 24 liter vann til innmesking. Eller feks 23.5 for at det ikke skal bli for mye.
Har erfaring med at tynner mesk gir bedre utbytte, så med dette oppsettet bør du ha så mye meskevann som mulig i gryta.

Har du noe erfaring med hvor stor avdamping du har på oppsettet ditt?

Jeg ville gjettet 2-3 liter på 60min kok.
Malten vil ta opp ca 4 liter hvis du skviser litt.

Har du erfaring med utbyttet ditt? For å treffe på slike sett kan det være greit å gå ned litt på volumet hvis du har lavere effektivitet enn oppskriften.
Det er vel det du nå planlegger, men hvis effektivitet din er lavere vil du faktisk kunne treffe bra på oppskriften.

Hvis du har lagt inn oppskriften din i et bryggeprogram vil du kunne se hvilket volum du kan få til med din effektivitet.

Har selv av og til gått ned til feks 23 liter på slike sett.
Da trengs totalt 23 + 2.5(avdamping)+ 4(væske som blir igjen i malten)= 29.5 liter

Kokevolum blir da 25,5 liter og bør gå veldig fint i kjelen din.

Du mangler 6 liter vann hvis du mesker med 23.5 liter.
Har ikke erfaring med akkurat dette selv, men ville forsøkt å tilsette disse i gryta når du begynner å heise opp posen.(helst oppvarmet vann)
Eventuelt bare tilsette kokende vann i gryta etter at posen er heist opp.
Du må nok regne med litt mindre utbytte bare på grunn av at du ikke får fullt volum i mesken.
 
Enig, selv om produsentene driver med en god porsjon dobbeltkommunikasjon rundt dette. Dr. Clayton Cone (Lallemand), som var en autoritet på dette allerede før de fleste av oss var tørre bak ørene, skriver dette om rehydrering (og mengden levende celler pr. gram tørrgjær). Han har vel også skrevet – uten at jeg har kilde på det akkurat nå – at oksygen i kombinasjon med tørrgjær kan være en god idé om vørteren har høy gravity.
https://homebrewanswers.com/rehydrating-dry-yeast/

Testet å rehydrere gjæren i et brygg her ved å drysse gjæren oppi ståltanken da det va en 5-6liter oppi.. deretter la strålen med nedkjølt vørt fra motstromskjøleren som kommer 2m opp og treffer all gjæren. Slik blir all gjæren godt fuktig. Skrudde på 60sek med 02 og aktiviteten var igang samme kveld.
Tror det å hydrere er jo å gjøre gjæren kampklar. Tenkte at dette kunne være en grei løsning.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
PP plast tåler opp til 120C


Vet at de i Australia har startet med å ha kokende vørt på slike tanker stappfulle.. forseglet og la de naturlig kjøle ned til ønsket pitch temp. Kanskje noe man kunne teste her? Altså å kjøle ned en batch i en kald garasje eller i snøhaugen burde jo gå fortere enn i de kjøleskapene de bruker downunder ?

Dette ble resultatet grunnet uhørt dyrt vann og mager tilgang på det. . @Sarge .. sjekk på YouTube ligger flust av how to fra drevene aussies..


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Fredagskveld er tiden for ølprat :)

Hvis du tar en titt her https://www.rackers.org/calcs.shtml så kan du beregne maks vannmengde. (can i mash it?)
6.7 kg malt og vann/malt forhold på 3.6 gir 28.6 liter i volum. Dette blir fullt men kan gå.
Dette vil si ca 24 liter vann til innmesking. Eller feks 23.5 for at det ikke skal bli for mye.
Har erfaring med at tynner mesk gir bedre utbytte, så med dette oppsettet bør du ha så mye meskevann som mulig i gryta.

Har du noe erfaring med hvor stor avdamping du har på oppsettet ditt?

Jeg ville gjettet 2-3 liter på 60min kok.
Malten vil ta opp ca 4 liter hvis du skviser litt.

Har du erfaring med utbyttet ditt? For å treffe på slike sett kan det være greit å gå ned litt på volumet hvis du har lavere effektivitet enn oppskriften.
Det er vel det du nå planlegger, men hvis effektivitet din er lavere vil du faktisk kunne treffe bra på oppskriften.

Hvis du har lagt inn oppskriften din i et bryggeprogram vil du kunne se hvilket volum du kan få til med din effektivitet.

Har selv av og til gått ned til feks 23 liter på slike sett.
Da trengs totalt 23 + 2.5(avdamping)+ 4(væske som blir igjen i malten)= 29.5 liter

Kokevolum blir da 25,5 liter og bør gå veldig fint i kjelen din.

Du mangler 6 liter vann hvis du mesker med 23.5 liter.
Har ikke erfaring med akkurat dette selv, men ville forsøkt å tilsette disse i gryta når du begynner å heise opp posen.(helst oppvarmet vann)
Eventuelt bare tilsette kokende vann i gryta etter at posen er heist opp.
Du må nok regne med litt mindre utbytte bare på grunn av at du ikke får fullt volum i mesken.

Det ble litt live-posting her. Vi startet med 20 liter til mesking da det var dette som stod i oppskriften, vi har mesket ferdig og skylt på 78 grader med 15 liter. Det ser ut til at vi ligger på ca 26/27 liter.

Det er bare å krysse fingrene for at dette blir øl, og takke for veldig god hjelp!
 
Tilbake
Topp