Tråden for dumme spørsmål.

Hør på siste Vestkast:). Kjetil Jikiun anbefaler sterkt å sette starter på tørrgjær. Den blir veldig mye bedre da, sier han.
Sånn jeg har forstått det er tørrgjær klart pakka med næringsstoffer og kan pitches rett i uten O2? Gjør selv dette og er fornøyd med resultatet.
 
Og han siterer jo Chris White på det. Jeg ville tatt det som ekstrem god fisk! :D

Tja, mannen burde jo ha greie på det. Uten at jeg er villig til å godta noe som helst bare fordi én autoritet sier det. Jeg blir mer og mer skeptisk.

Men det stemmer med egne erfaringer, dvs. den generelle erfaringa at en starter gjør den nye gjæren din mye bedre.
 
Det ble vel også sagt at den tørre skulle rehydreres.
Hvis ikke måtte den arbeide som en skrukkete gammel man.
Ikke ulikt undertegnede:)
 
Sånn jeg har forstått det er tørrgjær klart pakka med næringsstoffer og kan pitches rett i uten O2? Gjør selv dette og er fornøyd med resultatet.

Jeg tror vi ofte gjør den erfaringa der med 05, og antakelig fordi vi gjerne bruker den til humlesterke øl, der esterprofilen fra gjæren ikke er så viktig. Jikiun mente at vi hadde mye å vinne på å bruke oksygen til tørrgjær, også.

Jeg er som sagt ikke uten videre villig til å akseptere noe som helst bare fordi det kommer fra Chris White, og akkurat 05 har jeg ingen skrupler med å hive rett i dunken når jeg brygger en apa. Men det stemmer jo ellers med egne erfaringer at førstegenerasjonsgjær ikke gir det beste resultatet.

Jeg mener at Jikiun sa at tørrgjæren ikke formerer seg hvis den ikke får oksygen. Det er åpenbart tull.
 
Er nok litt opp og ned det for min del.
Hveteølet som vi laget temmelig likt går nok i sluket.
Kom over noe Hersbrucker og Magnum i fryseren.
Mittelfruh ble skiftet ut og alfaen glemt. Før oppskriften skulle korrigeres etter ferdig kok.
40-50IBU på denne er nok ikke heeelt iht stil :)
Men ny 380 snurrer nå, "so da e von i henjande snøre"
 
Er det et must å plassere gjæringskaret i et våtrom under gjæringen? Har to bad, men det ene er for lite og det andre er for varmt (ikke justerbart, lang historie.)
 
Ja hvorfor ikke? Har gjæret i våtrom med bøtta i en stamp med (rennende) vann :)

Tror jeg leter opp brillene. Svarte visst ikke på spørsmålet
 
Nei, våtrom er ikke noe must. Men dersom du har kran kan det lekke, og har du heftig stormgjæring så kan det "gjære over". Tips for gjæring i vanlig oppholdsrom: Sett gjæringskaret i en ren, tett, solid og svart søppelsekk. Billig og beskytter rommet.
 
Kjøle vørter uten vann? Går det an?

Jeg brygger mest om sommeren, og grunnen er paradoksalt at det er for kaldt om vinteren til å kjøle. Jeg bruker nemlig hageslangen til spiralkjøler/motstrømskjøler, og den krana fryser om vinteren, og jeg kan heller ikke dumpe kjølevannet ute (brygger i garasje uten sluk) siden det vil skape issvuller på steder hvor folk ferdes.

Om jeg ikke finner noen løsning på dette, så blir det årets siste brygging i morgen, og sannsynligvis ikke noe igjen før våren kommer. I fjor forsøkte jeg å luftkjøle ute i vinterkulda, og det tok timer. Ølet (ekstraktbasert Cream Ale) ble OK, men det er ikke noe jeg vil anbefale.

Noen som har tips?
 
Kan du sette gjæringskaret (med varm vørter) i et kaldt vannbad? Gjerne nedkjølt med frosne brusflasker eller lignende. Luft er en elendig varmeleder, derfor det ikke fungerte så godt i fjor. En stor kum, badekar eller lignende er tipp topp.
 
Til orientering: Både Fermentis (US-05) og Mangrove Jack anbefaler rehydrering av tørrgjær. Synes det er uheldig å anbefale å gå mot produsentens rettningslinjer, de vil bare gi deg godt øl
 
Pumpe kaldt vann fra et kar? Da må du vel ta vannet fra en annen kran i utgangspunktet og bære det dit du vil ha det, så kan du ha noen frosne flasker oppi som @Holmentoppen nevner for å kjøle returvannet(samme kar). Tror det er gjennomførbart...
Eller,
Hageslangemunnstykke på en innekran så ta kjølevann fra den via lang hageslange og ut. Kan ha samme lengde på hageslange i andre enden slik at returvannet går tilbake i vasken du tar fra?
 
Sist redigert:
Til orientering: Både Fermentis (US-05) og Mangrove Jack anbefaler rehydrering av tørrgjær. Synes det er uheldig å anbefale å gå mot produsentens rettningslinjer, de vil bare gi deg godt øl
Enig, selv om produsentene driver med en god porsjon dobbeltkommunikasjon rundt dette. Dr. Clayton Cone (Lallemand), som var en autoritet på dette allerede før de fleste av oss var tørre bak ørene, skriver dette om rehydrering (og mengden levende celler pr. gram tørrgjær). Han har vel også skrevet – uten at jeg har kilde på det akkurat nå – at oksygen i kombinasjon med tørrgjær kan være en god idé om vørteren har høy gravity.
https://homebrewanswers.com/rehydrating-dry-yeast/
 
Kan du sette gjæringskaret (med varm vørter) i et kaldt vannbad? Gjerne nedkjølt med frosne brusflasker eller lignende. Luft er en elendig varmeleder, derfor det ikke fungerte så godt i fjor. En stor kum, badekar eller lignende er tipp topp.
Dette var slik jeg kjølte tidligere. Utfordringen er mye den samme, nemlig at jeg ikke har sluk. Vannet i karet blir varmt og må byttes. Men du er kanskje inne på noe, likevel. Jeg har aldri kjølt i gjæringskaret før (kjølte i BIAB-kjele), men ved å overføre til to mindre gjæringskar kan de bli enkle å bære til f.eks. badet og kjøles i badekar. Med to gjæringskar blir det jo også større overflate per liter.

Takk for tipset. Bare et kort spørsmål: Tåler bryggselv-bøttene kokende vørter?
 
Dette var slik jeg kjølte tidligere. Utfordringen er mye den samme, nemlig at jeg ikke har sluk. Vannet i karet blir varmt og må byttes. Men du er kanskje inne på noe, likevel. Jeg har aldri kjølt i gjæringskaret før (kjølte i BIAB-kjele), men ved å overføre til to mindre gjæringskar kan de bli enkle å bære til f.eks. badet og kjøles i badekar. Med to gjæringskar blir det jo også større overflate per liter.

Takk for tipset. Bare et kort spørsmål: Tåler bryggselv-bøttene kokende vørter?
Det er videoer av folk som koker (med varmelementer skrudd inn i sidene) i slike bøtter, så det går nok veldig bra. Er bøtta laget av Polypropylen (PP) tåler den 120 grader.
 
Sist redigert:
Enig, selv om produsentene driver med en god porsjon dobbeltkommunikasjon rundt dette. Dr. Clayton Cone (Lallemand), som var en autoritet på dette allerede før de fleste av oss var tørre bak ørene, skriver dette om rehydrering (og mengden levende celler pr. gram tørrgjær). Han har vel også skrevet – uten at jeg har kilde på det akkurat nå – at oksygen i kombinasjon med tørrgjær kan være en god idé om vørteren har høy gravity.
https://homebrewanswers.com/rehydrating-dry-yeast/
Presis, han støtter jo bare dette med å rehydrere
 
Dette var slik jeg kjølte tidligere. Utfordringen er mye den samme, nemlig at jeg ikke har sluk. Vannet i karet blir varmt og må byttes. Men du er kanskje inne på noe, likevel. Jeg har aldri kjølt i gjæringskaret før (kjølte i BIAB-kjele), men ved å overføre til to mindre gjæringskar kan de bli enkle å bære til f.eks. badet og kjøles i badekar. Med to gjæringskar blir det jo også større overflate per liter.

Takk for tipset. Bare et kort spørsmål: Tåler bryggselv-bøttene kokende vørter?

De sier nei, men det kan nok være for at du ikke skal komme å klage til de når du søler 20 liter kokende vørter over beina dine. Tror jeg ville vært veldig forsiktig med å bære bøtta med så varm vørter, plastikken blir fort seigere.

Hva med å gjøre istand is for å ha i vannbadet ettersom det varmes opp?
 
Tilbake
Topp