Tråden for dumme spørsmål.

Skjønner ærlig talt ikke helt jaget etter siste års humle. Jeg har smakt eldre humle som har smakt bedre enn "siste års". Hvis det har vært et dårlig år, så kan man faktisk få dårligere humle fra siste år enn forhenværende år. Hvis humla er uåpnet i sine original 5/10/20kg pakker så holder den seg veldig lenge. Men det vet jo som regel ikke en kunde.
 
Skulle gjerne ha brukt kjøleskapet mitt som kjøleskap samtidig som jeg bruker det til gjæring. Noe problem i å ha kjøleskapet stå på hele tiden med en sånn 50 watts varmekabel surra rundt dunken? Er ca 12 liter øl.

Edit: Kan bekrefte at det ikke var nok futt i den kabelen. Etter 30 minutt med kjøling og varme hadde temperaturen falt en grad.
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 50
Sist redigert:
Skulle gjerne ha brukt kjøleskapet mitt som kjøleskap samtidig som jeg bruker det til gjæring. Noe problem i å ha kjøleskapet stå på hele tiden med en sånn 50 watts varmekabel surra rundt dunken? Er ca 12 liter øl.

Edit: Kan bekrefte at det ikke var nok futt i den kabelen. Etter 30 minutt med kjøling og varme hadde temperaturen falt en grad.
Jeg legger et liggeunderlag løselig rundt bøtta ( og en bit under bunnen), da holder kabelen tempen i bøtta uten problemer, selv om tempen i kjøleskapet er 4-5 grader.
 
Gjærstarter igjen...

Skal brygge på fredag (kveld/natt).
Skal bruke wlp 810 California Lager.
OG: 1.052-57
Utløpsdato 26-12-2017
Har kjøpt 2 pakker.

Trenger eg å lage starter? Ifølge purepitch pakkene er svaret nei. To pakker er nok direkte.
Men i følge MrMalty trenger eg ca 315 milliarder (billions).

Hvem har rett?
Pakkene inneholder 70-100...?
 
Gjærstarter igjen...

Skal brygge på fredag (kveld/natt).
Skal bruke wlp 810 California Lager.
OG: 1.052-57
Utløpsdato 26-12-2017
Har kjøpt 2 pakker.

Trenger eg å lage starter? Ifølge purepitch pakkene er svaret nei. To pakker er nok direkte.
Men i følge MrMalty trenger eg ca 315 milliarder (billions).

Hvem har rett?
Pakkene inneholder 70-100...?
La oss si det er 70 mld celler igjen.. ,Du har to pakker..140 mld celler.. Følger du Mr. Malty har du alt for lite. Hvorfor ikke bare lage starter? ;)
 
Gjærstarter igjen...

Skal brygge på fredag (kveld/natt).
Skal bruke wlp 810 California Lager.
OG: 1.052-57
Utløpsdato 26-12-2017
Har kjøpt 2 pakker.

Trenger eg å lage starter? I følge purepitch pakkene er svaret nei. To pakker er nok direkte.
Men i følge MrMalty trenger eg ca 315 milliarder (billions).

Hvem har rett?
Pakkene inneholder 70-100...?

20 liter?

Enig med @Ølhund80, sett en starter. Underpitching gir dårlig øl. Og faktisk ville jeg uansett satt en starter, fordi gjæren fungerer bedre etter å ha vært gjennom en runde med ærlig arbeid.
 
Jeg er blitt sånn:

Tørrgjær: Kjør rehydrering!
Fersk gjær: Kjør starter!

Det er greit å gi gjæren gode arbeidsforhold og ikke minst en så flying start som mulig.
 
Jeg er blitt sånn:

Tørrgjær: Kjør rehydrering!
Fersk gjær: Kjør starter!

Det er greit å gi gjæren gode arbeidsforhold og ikke minst en så flying start som mulig.

Du kan forenkle det der, og slippe rehydreringa, for om du følger denne enkle regelen spiller det uansett ingen rolle: Kjør starter:).
 
Nja. Men det er så uendelig mye enklere å skaffe temperert vann og gjøre jobben på få minutter enn å skaffe vørter som skal gjære i dager. De lærde strides vel også om det er noen vits i å kjøre starter på tørrgjær. Den har visst mye av næringsstoffene den trenger med seg på lasset.
 
Nja. Men det er så uendelig mye enklere å skaffe temperert vann og gjøre jobben på få minutter enn å skaffe vørter som skal gjære i dager. De lærde strides vel også om det er noen vits i å kjøre starter på tørrgjær. Den har visst mye av næringsstoffene den trenger med seg på lasset.

Hør på siste Vestkast:). Kjetil Jikiun anbefaler sterkt å sette starter på tørrgjær. Den blir veldig mye bedre da, sier han.
 
Tilbake
Topp