Tråden for dumme spørsmål.

Jo jo, men jeg mener om man bruker samme mengde totalt
bare at man har alt i meskevannet
Det kan jo ha noe for seg å "holde igjen" noe av saltene til skyllevannet dersom det kan hjelpe til å hjelpe med å hindre at pH stiger for mye under skylling. Dersom det er OK for kjemien under mesking å vente med litt av saltene til skyllingen, så er jo det også et poeng.

Men å fordele saltene mellom meskevann og skyllevann kun "fordi", det her vel ikke noe for seg.

Jeg har alt av salter i meskenvannet.
Skyllevannet blir kun justert med melkesyre for å sikre at pH ikke blir for høy under skylling.
 
Apropos Irish Red Ale: Det er en artikkel om det i nyeste utgave av Zymergy, medlemsbladet til den amerikanske hjemmebryggerforeningen.
 
Det er uvlys som er ikke bra for øl,så ikke la gjærkaret stå i sola.Det med å dekke til er ikke dumt,jeg bruker et kjøleskap når jeg har øl til det gjærer men det er for å styre tem på ølet og da er det mørkt i skapet
Ja, men det er jo noen som bruker lyspære til å holde varmen i kjøleskapet...
Da fortsetter jeg å dekke til.
Takk
 

Ser ut fra bildet som om stigningen er større enn 0,75. Men bilder lyver noen ganger. MF8,0 er det nermeste jeg finner med tanke på målene dine. Om det er noe fabrikkert kan det være «business gjenger» som ikke stemmer med standard.
Finner heller ingen tomme/rørgjenger som matcher målene dine, så blir litt gjetning her.

Med en gjengetolk kan du måle stigningen og finne om det er 60 eller 55 graders gjenger, samt nøyaktig stigning.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Gjengeverktoysett/Gjengetolker-2-stk-2000016879/



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ser ut fra bildet som om stigningen er større enn 0,75. Men bilder lyver noen ganger. MF8,0 er det nermeste jeg finner med tanke på målene dine. Om det er noe fabrikkert kan det være «business gjenger» som ikke stemmer med standard.
Finner heller ingen tomme/rørgjenger som matcher målene dine, så blir litt gjetning her.

Med en gjengetolk kan du måle stigningen og finne om det er 60 eller 55 graders gjenger, samt nøyaktig stigning.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Gjengeverktoysett/Gjengetolker-2-stk-2000016879/



Sent from my iPhone using Tapatalk
Gjetter på at det er helt ustandard. Fra en klassisk, italiensk sak. Og fittings i MF8.0 finner jeg ikke noe sted, så da får jeg koble inn Reodor Felgen.

Takk for info! :)
 
Den 30.12.17 satte jeg en flott 3 liters starter med WLP 007, hadde den på rører i ca 12 timer, så lot jeg den gjære ut av røreren, deretter hahr den blitt oppbevart i kjøleskap. Så kom livet i veien, og jeg fikk ikke brygget. Denne helgen derimot skal det brygges. Er det da bare å dekantere og benytte starteren? Eller bør jeg gjøre noen triks med den først?
 
Den 30.12.17 satte jeg en flott 3 liters starter med WLP 007, hadde den på rører i ca 12 timer, så lot jeg den gjære ut av røreren, deretter hahr den blitt oppbevart i kjøleskap. Så kom livet i veien, og jeg fikk ikke brygget. Denne helgen derimot skal det brygges. Er det da bare å dekantere og benytte starteren? Eller bør jeg gjøre noen triks med den først?
Jeg hadde brukt den som den står. Men du kan jo dekantere og la den kjøre seg litt på en halvliter vørter så er du sikker på at den er våken.
 
Den 30.12.17 satte jeg en flott 3 liters starter med WLP 007, hadde den på rører i ca 12 timer, så lot jeg den gjære ut av røreren, deretter hahr den blitt oppbevart i kjøleskap. Så kom livet i veien, og jeg fikk ikke brygget. Denne helgen derimot skal det brygges. Er det da bare å dekantere og benytte starteren? Eller bør jeg gjøre noen triks med den først?
Jeg fikk tips av @Finn Berger om å vekke opp en tilsvarende batch i en starter med og 1020 og litt gjærnæring. Det funka fint.
 
Jeg hadde brukt den som den står. Men du kan jo dekantere og la den kjøre seg litt på en halvliter vørter så er du sikker på at den er våken.
Tenkte å dekantere, så gi den en boks vørterøl ved bryggedagens start som den kunne meske seg med (ikke på røreren) mens jeg mesket og kokte hovedbrygget. Det er jo en porter som skal brygges så vørterølfargen kommer sikkert bare godt med.
 
Tenkte å dekantere, så gi den en boks vørterøl ved bryggedagens start som den kunne meske seg med (ikke på røreren) mens jeg mesket og kokte hovedbrygget. Det er jo en porter som skal brygges så vørterølfargen kommer sikkert bare godt med.

Høres jo riktig greit ut:). Veit ikke helt hva SG på vørterøl er - mulig det er lurt å tynne den ut litt? SG på 1.02X skal vist være det ultimate for gjærens velbefinnende.

Gjæren din er jo ellers temmelig fersk fremdeles. Så sjøl om 14 dager er grensa om en skal være nøye, så tror jeg ikke det er noen stor skandale å bruke den som den er.
 
Sist redigert:
Gjæren din er jo ellers temmelig fersk fremdeles. Så sjøl om 14 dager er grensa om en skal være nøye, så tror jeg ikke det er noen stor skandale å bruke den som den er.

Og 007 er en råtass. I serien "Jeg har brygget med gammel gjær" brukte jeg slurry fra sommeren 2016 til å dyrke opp nok til en stjørdalsøl med OG 1.072 av denne i desember. Gjorde flott arbeid :)
 
Tenkte å dekantere, så gi den en boks vørterøl ved bryggedagens start som den kunne meske seg med (ikke på røreren) mens jeg mesket og kokte hovedbrygget. Det er jo en porter som skal brygges så vørterølfargen kommer sikkert bare godt med.
Regner med at du fjerner kullsyren før du tilsetter uten å ha den på røreren. Men det viste du sikkert :)
 
Regner med at du fjerner kullsyren før du tilsetter uten å ha den på røreren. Men det viste du sikkert :)
Visste ikke at jeg måtte det, men selve vørterølet kan jo få seg en runde på røreren før det tilsettes gjæren.

Fra Finn:
Høres jo riktig greit ut:). Veit ikke helt hva SG på vørterøl er - mulig det er lurt å tynne den ut litt? SG på 1.02X skal vist være det ultimate for gjærens velbefinnende.

Tror det har en SG på 1.040, så litt i det kvasseste laget er den vel. Kanskje jeg skal tynne den ut...
 
Hvorfor bør kullsyren fjernes?
Det jeg har lært er at gjær i utganspunktet ikke liker kullsyre. Det er et "avfallsprodukt" for gjæren. Men det er ikke et problem på magnetrører da denne pisker den ut av vørteren rimelig kjapt. Kilde: Akkurat nå bare hodet mitt ;)
 
Tilbake
Topp