Tråden for dumme spørsmål.

Hei. Sitter her å lurer på om jeg skal prøve meg på en 60 min IPA fra boken brygg ditt eget øl av Greg Hughes, men synes kanskje at humletilsetningene virker litt små siden det står i beskrivelsen at denne er for ekte humlehuer. Skal det ikke stå 70gr kanskje og ikke 7? Eller er det bare jeg som er dum og ikke kan noenting.
Legger til bilde av siden med oppskrift.

Takker

De har ikke listet opp at du ska ha fem gram av chinook, amarillo og cascade hvert femte minutt siste halvtimen, kun skrevet det i en setning midt på siden der [emoji1417]
 
Hei. Sitter her å lurer på om jeg skal prøve meg på en 60 min IPA fra boken brygg ditt eget øl av Greg Hughes, men synes kanskje at humletilsetningene virker litt små siden det står i beskrivelsen at denne er for ekte humlehuer. Skal det ikke stå 70gr kanskje og ikke 7? Eller er det bare jeg som er dum og ikke kan noenting.
Legger til bilde av siden med oppskrift.

Takker
Du skal jo tilsette 7 g humle mange ganger, så det stemmer nok. Men det er nok mer effektivt å tørrhumle om du ønsker maks utnyttelse av humlen. Veldig mye av aromaen kommer til å koke bort med dette regimet. En av de mer seriøse humlehuene jeg kjenner ville tilsatt bitterhumle til 60 IBU ved en time og tørrhumlet resten.
 
Du skal jo tilsette 7 g humle mange ganger, så det stemmer nok. Men det er nok mer effektivt å tørrhumle om du ønsker maks utnyttelse av humlen. Veldig mye av aromaen kommer til å koke bort med dette regimet. En av de mer seriøse humlehuene jeg kjenner ville tilsatt bitterhumle til 60 IBU ved en time og tørrhumlet resten.
Akkurat... Leste ikke riktig. Blir jo 21 gr per 5 min.
 
Kjøpte meg en sånn helt uten mål og mening.. Den kom uten noen som helst koblingskjema eller merking av kabler.. Det står det skal være 24v men strøm til magnetventil er, etter som jeg kan forstå 12v. Hva er inn strøm, mest sansynlig 24v.. er det noen som har denne og gidder skisere opp hvordan jeg skal koble denne, eventuelt har en link til ett koblingskjema? Og så har jeg 220v pumpe.... går det da å bruke feks en SSR som bryter til pumpa?
 
Jeg har en slik vannmengdemåler, og kommer til å følge tråden med argusøyne, for min er heller ikke koblet opp...
Prøvde meg med vann direkte fra vannkranen i vasken på bryggerommet, men det har jeg ikke fått til å fungere skikkelig. Virker som trykket er for stort til at jeg får det tett, og stoler på at det blir tett. Nå skal det sies at jeg benyttet silikonslange opp mot koblingen, og det ser ikke ut til å fungere spesielt bra. Virker som slangen eser ut når magnetventilen lukker igjen eter gitt mengde vann og det eser til det begynner å sprute vann. Pumpe er nok safere, da jeg tror vanntrykket blir mindre, men jeg hadde likt å få kaldt vann rett fra vasken gjennom denne måleren så rett i hermsen, med fornuftig mengdekontroll.

Så mye prøver og forskning der enda, for meg. Men jeg vil gjerne peke på denne tråden: https://forum.norbrygg.no/threads/vannmengdemaler.3869/ Her er der gode råd og tips @Chiefen. Som du ser har herr @E.Brekke mye kunnskap om dette.
 
Sist redigert:
Vi er nok minst tre duster som er like flinke til slikt.
Men ville brukt vanlig bryter og ikke ssr til pumpa.
Mitt beste råd er å rope på f eks @TorfinnS og @protto.
Jeg har bryter på pumpa pr. nå, men tingen er at pumpa må stoppe når mengde vann er oppnåd, ellers er jeg redd pumpa ryker. Grunnen til at jeg foreslo SSR er at der har du lavvolt til styring og kan ha 220v på andre siden. (og pumpa stopper automatisk)
 
Selve panelet må ha 24VDC (rød-svart) strømforsyning for å virke. Utgangen for magnetventilen er 12VDC (gul-gul). For å styre ei 230v pumpe ville jeg brukt et relé med 12VDC styrestrøm beregnet for 230V.
 
Jeg skal flaske en engelsk golden ale i kveld, men er usikker på mengde sukker for karbonering. Kan det passe med 6g/L?
@Finn Berger ?

Kanskje litt seint svar, men 6 gram skulle være greit. Dette ølet skal være ganske godt karbonert i forhold til engelsk ale forøvrig, siden det skulle konkurrere med pils ("lager" på engelsk). (Jeg er ikke så glad i mye kullsyre, og hadde antakelig lagt meg på 5, men det er meg.)
 
Tilbake
Topp