Tråden for dumme spørsmål.

Sist jeg fatet en batch registrerte jeg at stigerører la seg litt til siden for den lille fordypningen i midten av bunnen da jeg strammet ventilen.
Gjorde et lite forsøk på å få røret til å treffe, men ga fort opp.
Har dette noe å si for flowen ut, eller noe annet? Er det et triks som har gått meg hus forbi? Eller RDWHAHB?
 
Sist jeg fatet en batch registrerte jeg at stigerører la seg litt til siden for den lille fordypningen i midten av bunnen da jeg strammet ventilen.
Gjorde et lite forsøk på å få røret til å treffe, men ga fort opp.
Har dette noe å si for flowen ut, eller noe annet? Er det et triks som har gått meg hus forbi? Eller RDWHAHB?
RDWHAHB.
Et problem jeg ikke bryr meg med lengre. Fatet blir tomt uansett:)
 
Hvis det ikke sitter rett på andre forsøk så gir jeg beng og så blir det værende der det havner. Det har vel egentlig veldig lite å si tror jeg. Kanskje man suger opp "litt" gjær hver gang man tapper, fra den pytten, enn at man tar mesteparten i ett jafs hvis stigerører treffer nedi pytten.
 
En liten sjekk for å lette på spenninga er jo å måle SG i starteren etter at den har gått runden sin for å se om det er liv i gråtassene :)
Sjekka idag, tja.. kan være håp, gått ned 2 poeng om jeg er runder opp... fikk rett 2 av en 3 retters. den virker hakket mer fornøyd nå.... ser små bobler jevnt om ikke mye.
Har sittet våke på sykesengen til stakkaren, snakka litt rolig med den.. faktisk innom p2 på radioen for å gi den litt rolig muzak... får tro det hjelper...
Måtte ha meg en tørste slukker på slutten av vakta... godt det bare ble en, eller kunne det fort bli sovende vaktVis vedlegget
!0 prosent, karbonert med cbc1, smaker som butikkøl på styrke... fryktelig falige greier... neste skal jeg ha varseltrekant på.. nei, skal ha sånn dødningeskalle som er på de helt sterke sakene leger skriver ut..
Sa natta natta til gjæren, dytta en pute opp rundt kolben og slukka lyset... Hadde på ett lite lys da, så det ikke skulle bli for traumatisk
 
Sjekka idag, tja.. kan være håp, gått ned 2 poeng om jeg er runder opp... fikk rett 2 av en 3 retters. den virker hakket mer fornøyd nå.... ser små bobler jevnt om ikke mye.
Har sittet våke på sykesengen til stakkaren, snakka litt rolig med den.. faktisk innom p2 på radioen for å gi den litt rolig muzak... får tro det hjelper...
Måtte ha meg en tørste slukker på slutten av vakta... godt det bare ble en, eller kunne det fort bli sovende vaktVis vedlegget 35271
!0 prosent, karbonert med cbc1, smaker som butikkøl på styrke... fryktelig falige greier... neste skal jeg ha varseltrekant på.. nei, skal ha sånn dødningeskalle som er på de helt sterke sakene leger skriver ut..
Sa natta natta til gjæren, dytta en pute opp rundt kolben og slukka lyset... Hadde på ett lite lys da, så det ikke skulle bli for traumatisk

Du skjemmer'n bort. Hvordan skal stakkar'n klare seg når han blir helt ut i den store verden for å lage ordentlig øl? Du kan jo ikke sitte og holde'n i hånda i tre uker. Tenker at han får angst og flokkulerer direkte første natta han er aleine. Legger seg på bånn og nekter å komme opp igjen. Hvoretter du blir deprimert og sjølmedisinerer deg med store mengder 10% baltic - og flokkulerer stygt og ender på sjukehus.

Familietragedie:(.
 
Tenkte å fyre opp en APA med Equinox (Eukanot, om du vil) og Simcoe, Har en 100g pakke med Equinox fra 2014 som er oppbevart i fryser og i vakumpakke fra BryggSelv. Burde jeg være betenkt?
 
Takk, da satser jeg på å la det stå til. Tenker 2:1:1 Equinox, Simcoe, Columbus. Har nyere Equinox, men greit å bruke det eldste først. Bekymret var vel feil ord, forresten.
 
En liten update på min "Mission Inposible", redde en døen fremtidig venn. Nemlig 8 rør med WLP500.
Jeg så litt mørkt på dette på torsdag etter første starter, den fikk jo en ny på 1.032. Lot den stå og småkose seg på røreren, noen ganger synest jeg att det var litt bobler å se... andre ganger var det helt stille. Jeg skal dra på jobb imorgen og måtte ta en avgjørelse om jeg skulle trekke pluggen og si "Jaja, jeg gjorde jo alt jeg kunne for stakkaren" eller om jeg skulle sette den i fosterhjemm. Det siste ville nok bli veldig traumatisk for stakkaren.
Det ble til att jeg målte FG, og tror du ikke luringen har spist og kost seg når jeg ikke har sett på da... tatt den ned til 1.008
Slo av det meste av vørten og har da en god 1,5 cm gjær i bunnen av ett norges glass. Satte den i kjøleskapet og får forsette nødhjelpen om 2 uker.
Hvor bør veien videre gå? Bør jeg gi den en ny starter med engang jeg kommer hjem igjen (om 2 uker) eller skal jeg la den vile til jeg skal bruke den for så å lage en normalstarter?
 
Flaskekarboneringstrøbbel.

Brygg 1 og 2 er fint karbonert, men 3-6 er flate som sykkeldekk om våren. Jeg bruker vanlig sukker, koker lake, 6-7g/l. har ikke pleid å røre etter jeg har tilsatt lake, satser på diffusjon/virvel skal blande laken. Før flasking har jeg pleid å sette gjæringskarret ut i garasjen som en slags CC i 2-4 dager som holder 4-8 grader. alt etter utetemp. har ingen overkarbonert/flaskebomber(som jeg har funnet). Har jeg tatt livet av gjæret som skal karbonere? hva annet kan være galt evt hva bør jeg passe på neste gang jeg skal flaske. Jeg har satt ut en IPA til CC i garasjen nå, har det noe for seg å ta det inn for å få i gang gjæren igjen?
 
Jeg har laget en NØ Porter klone, som til min store forskrekkelse ikke hadde gjæret nok ned. Forstår ikke dette. Nå 2 uker etter gjæringsstart ligger jeg på 1.024, og skulle ha vært på 1.016. Har gjæret under trykk på 18 grader, benyttet en starter som stod litt lenge med WLP007. Den vekket jeg til live med vørterøl. Har nå økt tempen til 21 grader. Har fortsatt litt trykk på... Håper og tror jeg kan få den lenger ned, uten mer gjærtilsetninger. Hva tror ekspertisen?
 
Jeg har laget en NØ Porter klone, som til min store forskrekkelse ikke hadde gjæret nok ned. Forstår ikke dette. Nå 2 uker etter gjæringsstart ligger jeg på 1.024, og skulle ha vært på 1.016. Har gjæret under trykk på 18 grader, benyttet en starter som stod litt lenge med WLP007. Den vekket jeg til live med vørterøl. Har nå økt tempen til 21 grader. Har fortsatt litt trykk på... Håper og tror jeg kan få den lenger ned, uten mer gjærtilsetninger. Hva tror ekspertisen?

Hvorfor gjæret du under trykk på 18 grader med wlp007?

Hva var trykket? For stort trykk kan hemme gjæren. De britiske gjærstammene er vel ikke spes vante til trykk iallefall, kanskje det hemmet den? Men kan forsåvidt være alt annet enn trykk og.

Jeg har litt småvarierende erfaringer med 007 på lavere OG, har ofte fått lav utgjæring med lav og, og grei/forventet på høy OG. Forstå det den som kan.
 
Hvorfor gjæret du under trykk på 18 grader med wlp007?

Hva var trykket? For stort trykk kan hemme gjæren. De britiske gjærstammene er vel ikke spes vante til trykk iallefall, kanskje det hemmet den? Men kan forsåvidt være alt annet enn trykk og.

Jeg har litt småvarierende erfaringer med 007 på lavere OG, har ofte fått lav utgjæring med lav og, og grei/forventet på høy OG. Forstå det den som kan.
Jeg gjærer under trykk fordi Fermentasaurusen gir meg mulighet til det. Ikke tilsatt trykk, kun det som gjæren selv produserer. Hvor mye er vel rundt om 0,5 bar vil jeg anslå, til tider over og til tider under. Har jo en spunding ventil som er fryktelig vanskelig å stille skikkelig.
 
Jeg gjærer under trykk fordi Fermentasaurusen gir meg mulighet til det. Ikke tilsatt trykk, kun det som gjæren selv produserer. Hvor mye er vel rundt om 0,5 bar vil jeg anslå, til tider over og til tider under. Har jo en spunding ventil som er fryktelig vanskelig å stille skikkelig.

Men men. Kun fordi fermentasaurusen gir deg mulighet til det? Hva ville skjedd hvis du fikk styrepinnen til en F35 mellom beina, sprengt halve oslo fordi du kunne? Gjør ting med hensikt :)

0.5 er ikke veldig høyt, men kanskje høyt nok for en britisk? Og trykket var ikke der fra starten av, så vil tro at det kanskje ikke er det.

007 og trykk på 18 grader gir iallefall ikke meg noe mening.

Men uansett. Litt lame med så høy SG, men hvis det smaker godt så...?
 
Hmm hva er det som blir merkelig her da @Miguel, trykk eller 18 grader? Kanskje begge?
Hovedårsaken min for trykk er for å holde oksygenet ute.

Smaker godt gjør den:)
 
@g0bben, tviler på at du har tatt livet av gjæren med cc.
Har gjort cc med mange bøtter uten at det har vært noe problem.
Og hvis det er det så vil bokken jeg flasket for noen dager siden bli rimelig flat.
Den fikk to-tre uker cc på 1 til 2C.
Ujevn karbonering pga manglende røring/for tykk lake? Korkene/maskinen?
Det er vel det første som kan være mest sannsynlig.
 
@g0bben, tviler på at du har tatt livet av gjæren med cc.
Har gjort cc med mange bøtter uten at det har vært noe problem.
Og hvis det er det så vil bokken jeg flasket for noen dager siden bli rimelig flat.
Den fikk to-tre uker cc på 1 til 2C.
Ujevn karbonering pga manglende røring/for tykk lake? Korkene/maskinen?
Det er vel det første som kan være mest sannsynlig.

Takk for svar.
hvis det hadde vært ujevn lake så hadde jeg vel hatt noen flaskebomber? Korkemaskinen er fra brygg selv, den til ca 500kr, brukt ca 12 brygg. Korkene er fra ølbrygging.no. de bør vel være ok?
 
Hmm hva er det som blir merkelig her da @Miguel, trykk eller 18 grader? Kanskje begge?
Hovedårsaken min for trykk er for å holde oksygenet ute.

Smaker godt gjør den:)

Trykk hemmer celleveksten. Det går tregere. Celleveksten, kort fortalt gir estere (estere blir dannet når fettsyrer og alkohol drar på fest sammen, med et enzym som katalysator, enzymet blir dannet når cellene deler seg, så jo større cellevekst jo mer estere). Man bruker som regel 007 fordi man vil ha esterne den gir. Når man bruker trykk kan man gjære ved høyere temperatur og hemme celleveksten, altså esterproduskjonen. Høyere temperatur fremmer cellevekst og gjæring, Det jeg tenker er at du har gjæret 007 innenfor den lavere enden av temperaturen, og hemmet esterproduksjonen ytterligere med trykket,

Så jeg tenker at du kunne bruk 05 f.eks, for å sette det på spissen. Det hadde selvsagt ikke blitt helt likt men, esterproduksjon fra 007 vil du få som du ikke får fra 05.
 
@g0bben, og så må du få med gjær når du tapper over, bruker du cc så bunnfeller jo gjæren og det er lite gjær i vørteren har jeg forstått. Jeg dytter heverten ned i bunn, så jeg sikkrer meg att jeg får med litt gjær helt til å begynne med i omstikkingen, så løfter jeg den opp og tapper klar vørter
 
Dette er flaut å spørre om, men jeg må..

Er 7 grader mellom pitch-temp og gjæringstemp. Jeg skal øke med 1.5 grader pr 6. time. Hvor lang tid skal jeg bruke på økningen?

28 timer?
 
Tilbake
Topp