Tråden for dumme spørsmål.

Mitt forvirrede hode sier at du får 6 graders stigning det første døgnet.
Så går det vel ca fire timer på den siste graden.
 
Mitt forvirrede hode sier at du får 6 graders stigning det første døgeret.
Så går det vel ca fire timer på den siste graden.

Mitt regnestykke er: 1.5 / 6 = 0.25 grader pr time. 7 grader fordelt på 0.25 pr time = 7/0.25=28.

Det må være noe galt i hodet mitt, hvis man kan få støtte i form av bryggerutstyr for dyskalkuli så møter jeg opp ganske tidlig i den køen.
 
Har plenty nok med mitt eget så kommentar utover det får du ikke her.
Ett døgn + 4 timer = 28 timer
-Vi får finne noe annet å krangle om:)
 
@Chiefen, har du erfart at du får med for lite gjær uten å måtte ta fra bunn?
Selv forsøker jeg å få minst mulig med av den og karboneringen går greit likevel.
- E allt for gammale te å kappkjøra. Ongdommen får bala me slikt:)
 
Reknestykket ditt gir 28 timer. (Har ikke brukt kalkulator, så garanterer ikke noe)
Det jeg lurer mer på er om det i praksis blir brukt 27,5, 28 eller 28,5 timer :p
 
@Chiefen, har du erfart at du får med for lite gjær uten å måtte ta fra bunn?
Selv forsøker jeg å få minst mulig med av den og karboneringen går greit likevel.
- E allt for gammale te å kappkjøra. Ongdommen får bala me slikt:)
Det har jeg opplevd flere ganger ved CC, spesielt på sterke øl, 7% og opp, kompenserte med CBC1. Men er ikke bare posetivt å bruke den heller... selv om det nå ser ut som om den limer ok etter 1,5 måned.
Ang. kappkjøring... kylling
 
Reknestykket ditt gir 28 timer. (Har ikke brukt kalkulator, så garanterer ikke noe)
Det jeg lurer mer på er om det i praksis blir brukt 27,5, 28 eller 28,5 timer :p

Jeg runder opp til nærmeste grad fra pitch, og target er seff en hel grad ;) Kunne jo vært morsom og sagt at "det skal økes i x antall timer med y grader", og sett hvor det landet hen.

Men nei, for Hefene mine bruker jeg 1.25 -1.5 grader pr sjette time til å nå target temperatur. Det er bare noe jeg har kommet frem til at jeg vil drive med.
 
Ikkje mobb "Angry Birden" min.. men nice 1... Tenkte faktisk ikkje på den der... Sjukt Iriterande att ein Bøling skal få inn eit sånn stikk mot meg.... Måtte jo skje ette at eg har vunne alt mot adle bømlingane i snart 50 år..
 
@g0bben, og så må du få med gjær når du tapper over, bruker du cc så bunnfeller jo gjæren og det er lite gjær i vørteren har jeg forstått. Jeg dytter heverten ned i bunn, så jeg sikkrer meg att jeg får med litt gjær helt til å begynne med i omstikkingen, så løfter jeg den opp og tapper klar vørter
Har lest her noen plasser at ikke all gjæren bunnfeller, så man har nok til karbonering. Men jeg vel ikke. Har bare 8 brygg under beltet...
 
ville dytta heverten ned i ett lite sekund jeg... gjæren bunnfeller jo i flasken, skal du få kulsyre så får du jo bunnfall uansett. Går ikke å lage kulsyre uten gjær i flaske med bare sukker uten å få bunnfall... er det 2 mm eller 3 mm betyr jo ingenting
 
ville dytta heverten ned i ett lite sekund jeg... gjæren bunnfeller jo i flasken, skal du få kulsyre så får du jo bunnfall uansett. Går ikke å lage kulsyre uten gjær i flaske med bare sukker uten å få bunnfall... er det 2 mm eller 3 mm betyr jo ingenting
Kan jeg sette inn igjen dunken som jeg har satt ut for å få gjæren litt opp igjen eller har den limt seg til bunnen?
Evt tilsette litt karboneringsgjær når jeg stikker om?
 
Har lest her noen plasser at ikke all gjæren bunnfeller, så man har nok til karbonering. Men jeg vel ikke. Har bare 8 brygg under beltet...
Som regel er det nok gjær – også etter CC. Men om ølet er så sterkt at det har presset gjæren til grensen av alkoholforgiftning, kan det være en god idé å tilsette en egen karboneringsgjær.
 
Tilbake
Topp