1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Hvorfor velger du ikke å bruke Protafloc/Whirlfloc/Irish Moss, forresten?
    Det eneste "uvanlige" jeg har lest om prosessen så langt.

2. LarsUlv

LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det kan nok være. Bonusen er mer øl, prisen er kanskje at du får dette laget.

Det skal ganske mye til før det blir så mye CC at det ikke er nok gjær i ølet til å karbonere. Selv om det ser ut som det ikke er noe gjær, så er det det.
    Dersom gjæren er veldig sliten etter å ha gjæret ut et veldig sterkt øl, det har vært altfor lite gjær til å begynne med eller ølet har stått ukesvis på CC; kan det være at gjæren sliter med å karbonere ølet. Men da er løsningen å tilsette ny, frisk gjær til å karbonere, ikke ta med mer av den slitne gjæren.

3. Bryggarn

Bryggarn
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det har jeg vel forsåvidt ikke noe godt svar på, men ølet blir helt klart så jeg kan vel ikke si at jeg trenger det heller. Hadde dog vært kjekt hvis dette blir igjen i gjæringskaret.

4. Bryggarn

Bryggarn
    Expand Collapse
    Registrert bruker

I dette tilfelle snakker vi om en pils med og/fg = 1046/1008 og jeg pitchet litt større starter enn kalkulatoren sa at jeg trengte.

Så da prøver jeg ned mot 0 grader og litt flere døgn neste gang.

LarsUlv liker dette.
  5. Forvirret

Forvirret
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

To grader i to døgn, holdt ølet dette?
    Det tar kanskje noen dager å komme så langt med et kjøleskap selv om du stiller det på null.

6. Bryggarn

Bryggarn
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Bruker stc310 med proben mot gjæringskar isolert med en bit liggeunderlag hvor det er skjært ut spor i liggeunderlaget til proben. Skal være relativt representativt for temp i ølet. Regner da 2 døgn fra når proben viser rett temp.

7. Arnljot

Arnljot
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Herregud så sexy...

1Morten og Ekornskurken liker dette.
  8. LarsUlv

LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det høres jo ut som den gjæren har hatt det rimelig trivelig. Så den var nok i ganske god form etter å ha gjæret ut det ølet.

9. Jonas sigurdson

Jonas sigurdson
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg har drukket øl i mange år, men det er bare nylig at jeg har begynt å gå mye. Derfor vil jeg gjerne smake på noen deilige spesielle øl, er det noen du kan anbefale?

10. Oberstbräu

Oberstbräu
    Expand Collapse
    Fylkesstyre

Du får utvidet horisonten om du henger deg på denne:
    https://forum.norbrygg.no/index.php?threads/33628/

Jonas sigurdson liker dette.
  11. Old Era

Old Era
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vil ikke kalle meg nybegynner, men føler at jeg aldri finner et klart svar på dette spørsmålet:

Jeg karbonerer et fat kaldt, la oss si ved 3 grader. På et tidspunkt nås likevekten og jeg kobler fra
    gassen. Deretter setter jeg fatet i et rom som har 15 grader. Hvordan påvirker dette karboneringen?
    Gass vil ut av varm løsning, men gassen i fatet over væsken ekspanderer jo også tilsvarende på
    grunn av temperaturen. Altså tenker jeg at alt fortsatt er i relativ likevekt (dog ikke 100%). Hva
    er riktig?

12. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Du går et nytt høyere trykk.

13. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Og det nye trykket holder like mye CO2 i løsning som tidligere.

14. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Beersmithspørsmål: Hvorfor beregner Beersmith at man koker inn flere gravitypoints ved høygravityøl en lavgravity? Eksempel: samme oppskrift med OG 1.050 har 10 poeng kokt inn på 90 minutter, mens med OG 1.080 beregnes det at det skal kokes inn 16 poeng. Det må vel være feil? Eller er det en innstilling jeg ikke har fått med meg?

15. Oberstbräu

Oberstbräu
    Expand Collapse
    Fylkesstyre

Hvis det koker bort samme volum, utgjør vel det flere gravitypoints dess høyere pre boil gravity.

16. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

F**n jeg hater fysikk!! Og kjemi og matte. Ikke så rart, jeg er utdannet naturfaglærer.
    Takker uansett for svar på dagens lille frustrasjon :)

Oberstbräu liker dette.
  17. PetterL

PetterL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Forenklet formel og med tall som matcher dine:

[Liter avkoking] x [SG før kok] / [Volum etter kok] = SG økning

5 x 50 / 25 = 10
    5 x 80 / 25 = 16

18. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Konge. Problemet mitt er egentlig at jeg leter etter feil hele tiden. Hva er dette? Hvorfor? Kan da umulig stemme! Og sånn går nå dagene :)

19. Chiefen

Chiefen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Først av alt... må innrømme att nå på vinteren har jeg strengt tatt for mye fritid. 2 uker hjemme i månden når det blåser stikk og strå og regner både oppante og nedante kan føre til litt rare prosjekter i hyggerommet.
    Når det er sagt har jeg fått for meg å prøve på noe som sikkert umulig kan lykkes, men prøves skal det.
    Jeg fikk meg 8 rør med WLP500 som vart gått ut på dato for 2 -TO - år siden. Burde nok brukt hjertestarter og ikke gjærstarter på denne, men ga det ett forsøk. Alle rørene opp i en liten starter på kappe 1,5l med OG på 1.020. Snurra rundt litt på snurredåsen min i 15-16 timer. (Er jeg veldig posetiv kan jeg inbille meg att det var antydning til aktivitet... men langt fra hæla i taket)
    Nå har den fått 5 timer på benken og ser da sånn ut. IMG_20180131_163802.jpg
    Planen er nå og la den få ro til i morgen før jeg gir den en noe større starter med OG 1.036.
    Er mitt prosjekt helt umulig? Jeg kommer til å gjenomføre det uansett, ser for meg att jeg blir den helt store helten i gjærverden om jeg skulle klare å redde livet til denne stakkaren...
    Sånn Lege helt uten genser

Finn Berger og 1Morten liker dette.
  20. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har troen. Kjør på

Chiefen liker dette.

Del denne siden