Tråden for dumme spørsmål.

Jeg har drukket øl i mange år, men det er bare nylig at jeg har begynt å gå mye. Derfor vil jeg gjerne smake på noen deilige spesielle øl, er det noen du kan anbefale?
 
Vil ikke kalle meg nybegynner, men føler at jeg aldri finner et klart svar på dette spørsmålet:

Jeg karbonerer et fat kaldt, la oss si ved 3 grader. På et tidspunkt nås likevekten og jeg kobler fra
gassen. Deretter setter jeg fatet i et rom som har 15 grader. Hvordan påvirker dette karboneringen?
Gass vil ut av varm løsning, men gassen i fatet over væsken ekspanderer jo også tilsvarende på
grunn av temperaturen. Altså tenker jeg at alt fortsatt er i relativ likevekt (dog ikke 100%). Hva
er riktig?
 
Beersmithspørsmål: Hvorfor beregner Beersmith at man koker inn flere gravitypoints ved høygravityøl en lavgravity? Eksempel: samme oppskrift med OG 1.050 har 10 poeng kokt inn på 90 minutter, mens med OG 1.080 beregnes det at det skal kokes inn 16 poeng. Det må vel være feil? Eller er det en innstilling jeg ikke har fått med meg?
 
Beersmithspørsmål: Hvorfor beregner Beersmith at man koker inn flere gravitypoints ved høygravityøl en lavgravity? Eksempel: samme oppskrift med OG 1.050 har 10 poeng kokt inn på 90 minutter, mens med OG 1.080 beregnes det at det skal kokes inn 16 poeng. Det må vel være feil? Eller er det en innstilling jeg ikke har fått med meg?
Hvis det koker bort samme volum, utgjør vel det flere gravitypoints dess høyere pre boil gravity.
 
Beersmithspørsmål: Hvorfor beregner Beersmith at man koker inn flere gravitypoints ved høygravityøl en lavgravity? Eksempel: samme oppskrift med OG 1.050 har 10 poeng kokt inn på 90 minutter, mens med OG 1.080 beregnes det at det skal kokes inn 16 poeng. Det må vel være feil? Eller er det en innstilling jeg ikke har fått med meg?

Forenklet formel og med tall som matcher dine:

[Liter avkoking] x [SG før kok] / [Volum etter kok] = SG økning

5 x 50 / 25 = 10
5 x 80 / 25 = 16
 
Forenklet formel og med tall som matcher dine:

[Liter avkoking] x [SG før kok] / [Volum etter kok] = SG økning

5 x 50 / 25 = 10
5 x 80 / 25 = 16
Konge. Problemet mitt er egentlig at jeg leter etter feil hele tiden. Hva er dette? Hvorfor? Kan da umulig stemme! Og sånn går nå dagene :)
 
Først av alt... må innrømme att nå på vinteren har jeg strengt tatt for mye fritid. 2 uker hjemme i månden når det blåser stikk og strå og regner både oppante og nedante kan føre til litt rare prosjekter i hyggerommet.
Når det er sagt har jeg fått for meg å prøve på noe som sikkert umulig kan lykkes, men prøves skal det.
Jeg fikk meg 8 rør med WLP500 som vart gått ut på dato for 2 -TO - år siden. Burde nok brukt hjertestarter og ikke gjærstarter på denne, men ga det ett forsøk. Alle rørene opp i en liten starter på kappe 1,5l med OG på 1.020. Snurra rundt litt på snurredåsen min i 15-16 timer. (Er jeg veldig posetiv kan jeg inbille meg att det var antydning til aktivitet... men langt fra hæla i taket)
Nå har den fått 5 timer på benken og ser da sånn ut.Vis vedlegget
Planen er nå og la den få ro til i morgen før jeg gir den en noe større starter med OG 1.036.
Er mitt prosjekt helt umulig? Jeg kommer til å gjenomføre det uansett, ser for meg att jeg blir den helt store helten i gjærverden om jeg skulle klare å redde livet til denne stakkaren...
Sånn Lege helt uten genser
 
Først av alt... må innrømme att nå på vinteren har jeg strengt tatt for mye fritid. 2 uker hjemme i månden når det blåser stikk og strå og regner både oppante og nedante kan føre til litt rare prosjekter i hyggerommet.
Når det er sagt har jeg fått for meg å prøve på noe som sikkert umulig kan lykkes, men prøves skal det.
Jeg fikk meg 8 rør med WLP500 som vart gått ut på dato for 2 -TO - år siden. Burde nok brukt hjertestarter og ikke gjærstarter på denne, men ga det ett forsøk. Alle rørene opp i en liten starter på kappe 1,5l med OG på 1.020. Snurra rundt litt på snurredåsen min i 15-16 timer. (Er jeg veldig posetiv kan jeg inbille meg att det var antydning til aktivitet... men langt fra hæla i taket)
Nå har den fått 5 timer på benken og ser da sånn ut.Vis vedlegget 35259
Planen er nå og la den få ro til i morgen før jeg gir den en noe større starter med OG 1.036.
Er mitt prosjekt helt umulig? Jeg kommer til å gjenomføre det uansett, ser for meg att jeg blir den helt store helten i gjærverden om jeg skulle klare å redde livet til denne stakkaren...
Sånn Lege helt uten genser

Jeg har troen. Kjør på[emoji1417]
 
Først av alt... må innrømme att nå på vinteren har jeg strengt tatt for mye fritid. 2 uker hjemme i månden når det blåser stikk og strå og regner både oppante og nedante kan føre til litt rare prosjekter i hyggerommet.
Når det er sagt har jeg fått for meg å prøve på noe som sikkert umulig kan lykkes, men prøves skal det.
Jeg fikk meg 8 rør med WLP500 som vart gått ut på dato for 2 -TO - år siden. Burde nok brukt hjertestarter og ikke gjærstarter på denne, men ga det ett forsøk. Alle rørene opp i en liten starter på kappe 1,5l med OG på 1.020. Snurra rundt litt på snurredåsen min i 15-16 timer. (Er jeg veldig posetiv kan jeg inbille meg att det var antydning til aktivitet... men langt fra hæla i taket)
Nå har den fått 5 timer på benken og ser da sånn ut.Vis vedlegget 35259
Planen er nå og la den få ro til i morgen før jeg gir den en noe større starter med OG 1.036.
Er mitt prosjekt helt umulig? Jeg kommer til å gjenomføre det uansett, ser for meg att jeg blir den helt store helten i gjærverden om jeg skulle klare å redde livet til denne stakkaren...
Sånn Lege helt uten genser

Bare la den gå. Det kan ta et par døgn. Jeg har hatt et par tilfeller av fryktelig treig oppstart nå - men det har blitt gjær av det, og det ser ut som om det blir brukbart øl, også.
 
Må skrive litt stille nå... WLP500 hviler. Den skal få en liten pause til i morgen. Lager en litt større starter på rundt 1.025 tenker jeg. Så får den seg en liten runde på snurreren i ett døgn, så litt hvile igjen før den får hovedretten (1.040 starter på 3l) Våkner den ikke da , etter en 3 retters starter... så får vi prøve med strømm :D
 
Må skrive litt stille nå... WLP500 hviler. Den skal få en liten pause til i morgen. Lager en litt større starter på rundt 1.025 tenker jeg. Så får den seg en liten runde på snurreren i ett døgn, så litt hvile igjen før den får hovedretten (1.040 starter på 3l) Våkner den ikke da , etter en 3 retters starter... så får vi prøve med strømm :D
Åssen er det med lyn og torden der vest nå vinterstid?
 
Må skrive litt stille nå... WLP500 hviler. Den skal få en liten pause til i morgen. Lager en litt større starter på rundt 1.025 tenker jeg. Så får den seg en liten runde på snurreren i ett døgn, så litt hvile igjen før den får hovedretten (1.040 starter på 3l) Våkner den ikke da , etter en 3 retters starter... så får vi prøve med strømm :D
En liten sjekk for å lette på spenninga er jo å måle SG i starteren etter at den har gått runden sin for å se om det er liv i gråtassene :)
 
En liten sjekk for å lette på spenninga er jo å måle SG i starteren etter at den har gått runden sin for å se om det er liv i gråtassene :)
Ja det burde jeg jo gjort. Får ta det i morgen, men ser egentlig ut for att det kan være liv. Den skal få sove nå. Da har jeg noe å glede meg til i morgen
 
En liten sjekk for å lette på spenninga er jo å måle SG i starteren etter at den har gått runden sin for å se om det er liv i gråtassene :)

Jeg gjorde det i min nød med de som ikke viste tegn til liv - og det var ikke skjedd noe som helst. Så da var det vel nesten mest latskap i kombinasjon med depresjon over den døde gjæren som gjorde at jeg bare lot den bli stående og snurre. Men det var lønnsom latskap:).
 
Tilbake
Topp