1Morten
Norbrygg-medlem
Ja, men når jeg "skyller", tømmer jeg først vørteren, eller tilsetter jeg varmere vann for å øke temp?
Det kan du gjøre. Jeg kjører fly sparge, og da trenger man ikke det.
Ja, men når jeg "skyller", tømmer jeg først vørteren, eller tilsetter jeg varmere vann for å øke temp?
Hvor ofte er det vanlig å kjøpe inn nytt hydrometer? Ser at mitt viser 1.002 - 1.003 i rent vann på 20C.
Får bare svinge innom bryggselv over påske. Er en del år siden jeg kjøpte det og jeg vet at jeg sjekket at det var riktig kalibrert den gangen.Normalt hver gang du har knust et. De har jo ikke så mange bevegelige deler, så mekanisk slitasje er sjelden noen grunn. Men hvis du har et med bevegelig måleskala, er det vel bare å bite i det sure gresset og skaffe et nytt. (Men ikke på Europris!!!!!)
Får bare svinge innom bryggselv over påske. Er en del år siden jeg kjøpte det og jeg vet at jeg sjekket at det var riktig kalibrert den gangen.
Det betyr med andre ord at stouten min som lå på litt over 1.010 egentlig var på rundt 1.008. Samtidig betyr det også at OG var feil. Irriterende greier.
Det er som de sier: Ignorance is blissEr ikke sikker på om jeg tør å sjekke mitt.
Det er som de sier: Ignorance is bliss
Er ikke sikker på om jeg tør å sjekke mitt.
Er det noe gæli med Europris sine da?Normalt hver gang du har knust et. De har jo ikke så mange bevegelige deler, så mekanisk slitasje er sjelden noen grunn. Men hvis du har et med bevegelig måleskala, er det vel bare å bite i det sure gresset og skaffe et nytt. (Men ikke på Europris!!!!!)
Er det noe gæli med Europris sine da?
Jeg har aldri lest den... men kan ikke si at jeg har merket noe stor feil på avlesning. Viser enda 0 i vann. Skal prøve og sammenligne med et annet jeg har en dag med en øl.Ja - de viser feil. I alle fall gjorde det jeg kjøpte der, det. Og så sto det usannsynlig mye sludder i bruksanvisningen.
Jeg har aldri lest den... men kan ikke si at jeg har merket noe stor feil på avlesning. Viser enda 0 i vann. Skal prøve og sammenligne med et annet jeg har en dag med en øl.
Viser det riktig, så viser det riktig. Og hvis skalaen er festet ordentlig, skulle det vel fortsette å gjøre det. Men for min del: har jeg kjøpt ett som viste feil, kjøper jeg ikke flere.
Bruker kun reflaktometer. Er godt nok.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Problemet mitt med refraktometeret - det havnet veldig fort i en skuff - var at jeg aldri kjente meg sikker på om målingen var riktig. Så jeg måtte sjekke med hydrometeret. Og da ...
Kvifor ?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Start med termometer. Gå til hylla med termometer på Europris og noter ned temperaturen på en 10-20 stykker. De vil variere med opp til en 3-4 grader på maksimum. Det er ikke unaturlig å tro at kvaliteten på hydrometerne er annerledes. Så går du til en forretning som selger ølbryggingsutstyr. Merkelig nok viser termometrene der omtrent samme statistiske avvik. Da blir jo spørsmålet om deres hydrometre er bedre? Det viktigste med både termometer og hydrometer er jo at de er to-punkts kalibrert (ikke bare ett punkt). Spør du betjeningen på begge stedene om dette får du samme svar: «Aner ikke» («hva mener du?»).
Jeg har blandet meg en standard sukkerløsning som jeg bruker for (i tillegg til vann) å kalibrere refraktometeret mitt. Det samme kan gjøres med hydrometeret. Så får du et avvik som kan anvendes på den avleste verdien. Jeg ville stolt mere på et slikt kalibrert hydrometer fra Europris enn et dobbelt så kostbart, ukalibrert, fra en profesjonell bryggsjappe.
Det er jo «deplasementet» man måler med et hydrometer. Dersom vekten av den fortrengte veskemengde er 1.000 stemmer det. Det eneste som da kan være feil i mitt hode, er at tallene ikke stemmer på skalaen eller at papiret tallet står på forakyver seg, det er konstante feil. Og med det siste alternativet stemmer ikke hydrometeret på rent vann på 20 grader heller. Hvor mye oppdrift det så blir avhenger av tettheten eller vekten av vesken du slipper det oppi, eller hvor mye sukker vesken inneholder, men så lenge det viser 1.000 i rent vann på 20 grader vil det bli riktig. Vekten er kontrollert og er korrekt.
Det kan jo være at denne etablerte riktigheten kun eksisterer i eget hode!