Tråden for dumme spørsmål.

Hvor ofte er det vanlig å kjøpe inn nytt hydrometer? Ser at mitt viser 1.002 - 1.003 i rent vann på 20C.

Normalt hver gang du har knust et:p. De har jo ikke så mange bevegelige deler, så mekanisk slitasje er sjelden noen grunn. Men hvis du har et med bevegelig måleskala, er det vel bare å bite i det sure gresset og skaffe et nytt. (Men ikke på Europris!!!!!)
 
Normalt hver gang du har knust et:p. De har jo ikke så mange bevegelige deler, så mekanisk slitasje er sjelden noen grunn. Men hvis du har et med bevegelig måleskala, er det vel bare å bite i det sure gresset og skaffe et nytt. (Men ikke på Europris!!!!!)
Får bare svinge innom bryggselv over påske. Er en del år siden jeg kjøpte det og jeg vet at jeg sjekket at det var riktig kalibrert den gangen.
Det betyr med andre ord at stouten min som lå på litt over 1.010 egentlig var på rundt 1.008. Samtidig betyr det også at OG var feil. Irriterende greier.
 
Får bare svinge innom bryggselv over påske. Er en del år siden jeg kjøpte det og jeg vet at jeg sjekket at det var riktig kalibrert den gangen.
Det betyr med andre ord at stouten min som lå på litt over 1.010 egentlig var på rundt 1.008. Samtidig betyr det også at OG var feil. Irriterende greier.

Er ikke sikker på om jeg tør å sjekke mitt:p.
 
Normalt hver gang du har knust et:p. De har jo ikke så mange bevegelige deler, så mekanisk slitasje er sjelden noen grunn. Men hvis du har et med bevegelig måleskala, er det vel bare å bite i det sure gresset og skaffe et nytt. (Men ikke på Europris!!!!!)
Er det noe gæli med Europris sine da?:eek:
 
Ja - de viser feil:). I alle fall gjorde det jeg kjøpte der, det. Og så sto det usannsynlig mye sludder i bruksanvisningen.
Jeg har aldri lest den... men kan ikke si at jeg har merket noe stor feil på avlesning. Viser enda 0 i vann. Skal prøve og sammenligne med et annet jeg har en dag med en øl.
 
Jeg har aldri lest den... men kan ikke si at jeg har merket noe stor feil på avlesning. Viser enda 0 i vann. Skal prøve og sammenligne med et annet jeg har en dag med en øl.

Viser det riktig, så viser det riktig. Og hvis skalaen er festet ordentlig, skulle det vel fortsette å gjøre det. Men for min del: har jeg kjøpt ett som viste feil, kjøper jeg ikke flere.
 
Viser det riktig, så viser det riktig. Og hvis skalaen er festet ordentlig, skulle det vel fortsette å gjøre det. Men for min del: har jeg kjøpt ett som viste feil, kjøper jeg ikke flere.

Bruker kun reflaktometer. Er godt nok.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kvifor ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Fordi jeg opplevde at refraktometeret ikke alltid var enig med hydrometeret. Og det blir jo nokså absurd å bruke et måleinstument som du hele tida må sjekke om måler riktig. Hadde jeg opplevd over lengre tid at det hele tida stemte, ville jeg vel lært meg å stole på det - men det gjorde jeg ikke.

Jeg har hatt noe av det samme med pH-meteret. Har drevet og testa det mot pH-strips, og når jeg så har opplevd at meteret og stripsene har vært rimelig overens, så har jeg slutta å bekymre meg. (Har jo kunnet sjekke mot kalibreringsvæske, også.)

Jeg veit ikke, men kanskje er det noe jeg liker ved hydrometeret, også. Noe med at det er en gammel og veldig enkel teknologi - litt håndverkspreget. Det er gjennomsiktig teknologi; dvs. jeg skjønner den. Og den er absolutt pålitelig. Det betyr nok litt. På den annen side plager det meg fint lite at jeg begriper nada av det pH-meteret driver med:).
 
Start med termometer. Gå til hylla med termometer på Europris og noter ned temperaturen på en 10-20 stykker. De vil variere med opp til en 3-4 grader på maksimum. Det er ikke unaturlig å tro at kvaliteten på hydrometerne er annerledes. Så går du til en forretning som selger ølbryggingsutstyr. Merkelig nok viser termometrene der omtrent samme statistiske avvik. Da blir jo spørsmålet om deres hydrometre er bedre? Det viktigste med både termometer og hydrometer er jo at de er to-punkts kalibrert (ikke bare ett punkt). Spør du betjeningen på begge stedene om dette får du samme svar: «Aner ikke» («hva mener du?»).
Jeg har blandet meg en standard sukkerløsning som jeg bruker for (i tillegg til vann) å kalibrere refraktometeret mitt. Det samme kan gjøres med hydrometeret. Så får du et avvik som kan anvendes på den avleste verdien. Jeg ville stolt mere på et slikt kalibrert hydrometer fra Europris enn et dobbelt så kostbart, ukalibrert, fra en profesjonell bryggsjappe.
 
Start med termometer. Gå til hylla med termometer på Europris og noter ned temperaturen på en 10-20 stykker. De vil variere med opp til en 3-4 grader på maksimum. Det er ikke unaturlig å tro at kvaliteten på hydrometerne er annerledes. Så går du til en forretning som selger ølbryggingsutstyr. Merkelig nok viser termometrene der omtrent samme statistiske avvik. Da blir jo spørsmålet om deres hydrometre er bedre? Det viktigste med både termometer og hydrometer er jo at de er to-punkts kalibrert (ikke bare ett punkt). Spør du betjeningen på begge stedene om dette får du samme svar: «Aner ikke» («hva mener du?»).
Jeg har blandet meg en standard sukkerløsning som jeg bruker for (i tillegg til vann) å kalibrere refraktometeret mitt. Det samme kan gjøres med hydrometeret. Så får du et avvik som kan anvendes på den avleste verdien. Jeg ville stolt mere på et slikt kalibrert hydrometer fra Europris enn et dobbelt så kostbart, ukalibrert, fra en profesjonell bryggsjappe.

Jeg gjorde tilfeldigvis det der med billige termometere på Biltema for ikke lenge siden:). De varierte med en grad, bare - så jeg sorterte litt, og plukket med meg en håndfull og plasserte rundt omkring der jeg har øl.

Nåja, det beviser hverken det ene eller det andre - det var bare det at jeg akkurat har gjort det du foreslo:). Men jeg lurer på om det virkelig er sånn at et hydrometer trenger to-punkts kalibrering. Det må være for å sjekke at skalaen ikke bare er riktig plassert, men at den er riktig i seg sjøl, også? Det første kan jeg forstå kan bli feil, men det siste må da høre til sjeldenhetene i produkter fra "seriøse" produsenter?

Eller er det noe jeg ikke forstår? Det er som alltid en åpen mulighet;).
 
Det er jo «deplasementet» man måler med et hydrometer. Dersom vekten av den fortrengte veskemengde er 1.000 stemmer det. Det eneste som da kan være feil i mitt hode, er at tallene ikke stemmer på skalaen eller at papiret tallet står på forakyver seg, det er konstante feil. Og med det siste alternativet stemmer ikke hydrometeret på rent vann på 20 grader heller. Hvor mye oppdrift det så blir avhenger av tettheten eller vekten av vesken du slipper det oppi, eller hvor mye sukker vesken inneholder, men så lenge det viser 1.000 i rent vann på 20 grader vil det bli riktig. Vekten er kontrollert og er korrekt.
Det kan jo være at denne etablerte riktigheten kun eksisterer i eget hode!
 
Det er jo «deplasementet» man måler med et hydrometer. Dersom vekten av den fortrengte veskemengde er 1.000 stemmer det. Det eneste som da kan være feil i mitt hode, er at tallene ikke stemmer på skalaen eller at papiret tallet står på forakyver seg, det er konstante feil. Og med det siste alternativet stemmer ikke hydrometeret på rent vann på 20 grader heller. Hvor mye oppdrift det så blir avhenger av tettheten eller vekten av vesken du slipper det oppi, eller hvor mye sukker vesken inneholder, men så lenge det viser 1.000 i rent vann på 20 grader vil det bli riktig. Vekten er kontrollert og er korrekt.
Det kan jo være at denne etablerte riktigheten kun eksisterer i eget hode!

Det jeg tenker er at skalaen kan være "strukket" eller "krympet". Da vil den kunne vise riktig på ett punkt, f.eks. i rent vann på 20 grader, men likevel være feil - mer eller mindre - ved måling av enhver væske med en annen tetthet.
 
Tilbake
Topp