@Holmentoppen takk. Det var noe sånt jeg tenkte da jeg hadde det på utsiden.
Så sto jeg der, da. 15 min igjen av kok og humlefilter for humla. Og så var jeg ikke kar om å huske om jeg hadde hatt Irish Moss i humlefilteret eller utenfor. Endte med å ha det utenfor, men...
Dagens spørsmål blir: Går det bra å ha Irish Moss i humlefilteret?
«Jeg klarer ikke å finne igjen artikkelen, dessverre. Brukte akkurat en halvtime googling.»Dette er ikke noe svar på spørsmålet ditt, men: Jeg leste en gang i fjor en vitenskapelig artikkel der det ble sagt at effekten av carrageenan ble ødelagt/ble dårligere om den ble tilsatt for tidlig. Og for tidlig var da tidligere enn ved 10 minutter gjenstående. Etter det har jeg tilsatt Supermoss (jeg tror ikke det spiller noen som helst rolle hvilket produkt vi bruker) ved 7-8 minutter, og jeg tror (NB! tror) at det har gitt meg klarere øl. Jeg har i alle fall helt sikkert klarere øl nå enn jeg hadde før, og kan ikke se noen annen forklaring.
Jeg klarer ikke å finne igjen artikkelen, dessverre. Brukte akkurat en halvtime googling.
Hvis man bruker Brewers Clarex under gjæring, vil denne fortsatt gjøre jobben under flaskekarbonering (tenker spesielt på karbonering med speise og dette med med glutenredusert øl)?
Tenkte jeg skulle prøve ferskgjær og lage starter for første gang ved neste brygg. Det blir da en SmaSh og satser på en 45liters batch og en OG på 1.070. I følge Mr. Malty må jeg da ha 10 pakker på 8 liters starter. Hvis jeg går for tørrgjær vil det holde med 3 stk 11gr pakker.
Er det noen som kan forklare meg dette med ferskgjær og starter? Jeg har en 5 liters kolbe.
Et spørsmål jeg skulle stilt for lengst...
Ved enstegs infusjonsmesk, hvor jeg skal ha 67 grader i 60 min og 78 i 5 min, skal jeg da tappe av vørteren først? Eller bare tilsette nytt vann? Bruker beersmith til å beregne temperaturer.
Med kjølebag så må du vel ha to-stegs infusion; ett for Innmesk og ett for utmesk....Alternativt så skipper du utmesk og går rett på skylling....Ja, si det... Jeg bruker kjølebag. Og enstegs infusjonsmesk er det begrep som brukes i for eksempel oppskriftene til bryggselv, eller single infusion som det heter i beersmith.
Et spørsmål jeg skulle stilt for lengst...
Ved enstegs infusjonsmesk, hvor jeg skal ha 67 grader i 60 min og 78 i 5 min, skal jeg da tappe av vørteren først? Eller bare tilsette nytt vann? Bruker beersmith til å beregne temperaturer.
Finnes det none tall for viability publisert av whitelabs for rørene deres, slik de har publisert viability for purepitch?
Sitter med et rør som gikk ut i november. Er enda ikke antydning til snacking engang på niste-vørteren den har fått. Vurderer å ditche den. Er en svært simpel vørter den skal tygge gjennom men dog.
Sett den på rører og la den gå. Jeg har hatt et par tlfeller nå, hvor gammel gjær til slutt har våknet til live på røreren lenge etter at jeg egentlig ville ha gitt den opp. Og det ser ut til at det har blitt bra gjær av det.
Ja, men når jeg "skyller", tømmer jeg først vørteren, eller tilsetter jeg varmere vann for å øke temp?Det «vanlige» er om du skyller med vann som holder 78 grader. Da får du «utmesk».
Vil du ha utmesk skal du vel tilsette varmt vann så du kommer opp i utmesk temperatur.Ja, men når jeg "skyller", tømmer jeg først vørteren, eller tilsetter jeg varmere vann for å øke temp?