Tråden for dumme spørsmål.

Hvis man bruker Brewers Clarex under gjæring, vil denne fortsatt gjøre jobben under flaskekarbonering (tenker spesielt på karbonering med speise og dette med med glutenredusert øl)?

Det var et irriterende godt spørsmål - dvs. det irriterer meg at jeg ikke har sett den problemstillinga sjøl:oops:.

Det er et enzym det er snakk om, og det tåler temperaturer i det området som er aktuelt, så det skulle vel ikke denatureres av temperatur, i alle fall. Jeg tror det fremdeles er aktivt når du kommer til opptappinga og karboneringa. Jeg karbonerer med speise, og får klart øl - eller så klart som jeg kan forvente, det blir jo ikke så krystallklart som industriøl - og det betyr vel at det fortsetter å virke.

Men skal du servere ølet til en med glutenintoleranse - virkelig, ikke den innbilte varianten - er det kanskje greit å vite at også speisen er blitt bearbeidet av enzymet:(.
 
Hei. Hadde et innslag av dyseleksi i farten og brukte Stoutrens og ikke sterkrens når ølet skulle over i gjæringsdunken. Er det bare å tømme ut ølet, eller er det mulig å redde?
 
Tenkte jeg skulle prøve ferskgjær og lage starter for første gang ved neste brygg. Det blir da en SmaSh og satser på en 45liters batch og en OG på 1.070. I følge Mr. Malty må jeg da ha 10 pakker på 8 liters starter. Hvis jeg går for tørrgjær vil det holde med 3 stk 11gr pakker.
Er det noen som kan forklare meg dette med ferskgjær og starter? Jeg har en 5 liters kolbe.
 
Hvis du bruker magnetrører så ikke bruk Mr Malty. Bruk kai troester sine formel som du finner hos iallefall brewersfriend og yeastcalculator.com
 
Tenkte jeg skulle prøve ferskgjær og lage starter for første gang ved neste brygg. Det blir da en SmaSh og satser på en 45liters batch og en OG på 1.070. I følge Mr. Malty må jeg da ha 10 pakker på 8 liters starter. Hvis jeg går for tørrgjær vil det holde med 3 stk 11gr pakker.
Er det noen som kan forklare meg dette med ferskgjær og starter? Jeg har en 5 liters kolbe.

@Holmentoppen har laget en grei guide: https://forum.norbrygg.no/attachments/27368233_10211315609147001_2573281066736322107_o-jpg.35330/

Du trenger ca 600 milliarder celler til det ølet der. Jeg ville satt 2 startere på 2 liter hver. Begynn med ei pakke gjær til den første. Når den er ferdig, tar du litt av gjæren - 10-15 milliliter burde greie seg - og setter den neste. Den første lar du hvile i kjøleskapet så lenge. (Dette tar jo til sammen noen dager. Det kan variere litt med hvor kjapt den gjæren du bruker, bunnfeller seg.)

Du kan sette en starter på 4 liter i den kolben, men det er risikosport; det skal mye til at den ikke skummer over. Du bør uansett bruke skumdreper (4-5 dråper), men sjøl med det er risikoen for at det blir en del søl - og tap av gjær - stor.

Vil du holde en "husgjær" gående, kan du jo lage en større starter (3 liter) siste gangen, og ta av litt som du gjemmer for å ha til startere til neste brygg.

Utgangspunktet for beregningen over er 0,75 milliarder celler/L/grader Plato. Jeg har tatt tallet ut fra tabellen på side 116 i How to Brew, siste utgave. Du vil få omtrent det samme med kalkulatoren til Brewersfriend, og - som @Miguel anbefaler - Braukaisers modell.
 
Sist redigert:
Et spørsmål jeg skulle stilt for lengst...
Ved enstegs infusjonsmesk, hvor jeg skal ha 67 grader i 60 min og 78 i 5 min, skal jeg da tappe av vørteren først? Eller bare tilsette nytt vann? Bruker beersmith til å beregne temperaturer.
 
Et spørsmål jeg skulle stilt for lengst...
Ved enstegs infusjonsmesk, hvor jeg skal ha 67 grader i 60 min og 78 i 5 min, skal jeg da tappe av vørteren først? Eller bare tilsette nytt vann? Bruker beersmith til å beregne temperaturer.

Er ikke sikker på om jeg skjønte spørsmålet. Snakker vi om batch sparging? Jeg ville helt klart kjørt utmesk før jeg tappet første gang - hvis ikke er det egentlig ingen vits i å gjøre det. (Og det er ikke all verdens vits i å gjøre det, uansett. Det er et steg du godt kan droppe.)
 
Ja, si det... Jeg bruker kjølebag. Og enstegs infusjonsmesk er det begrep som brukes i for eksempel oppskriftene til bryggselv, eller single infusion som det heter i beersmith.
 
Finnes det none tall for viability publisert av whitelabs for rørene deres, slik de har publisert viability for purepitch?

Sitter med et rør som gikk ut i november. Er enda ikke antydning til snacking engang på niste-vørteren den har fått. Vurderer å ditche den. Er en svært simpel vørter den skal tygge gjennom men dog.
 
Med kjø
Ja, si det... Jeg bruker kjølebag. Og enstegs infusjonsmesk er det begrep som brukes i for eksempel oppskriftene til bryggselv, eller single infusion som det heter i beersmith.
Med kjølebag så må du vel ha to-stegs infusion; ett for Innmesk og ett for utmesk....Alternativt så skipper du utmesk og går rett på skylling....
 
Et spørsmål jeg skulle stilt for lengst...
Ved enstegs infusjonsmesk, hvor jeg skal ha 67 grader i 60 min og 78 i 5 min, skal jeg da tappe av vørteren først? Eller bare tilsette nytt vann? Bruker beersmith til å beregne temperaturer.

Det «vanlige» er om du skyller med vann som holder 78 grader. Da får du «utmesk».
 
Finnes det none tall for viability publisert av whitelabs for rørene deres, slik de har publisert viability for purepitch?

Sitter med et rør som gikk ut i november. Er enda ikke antydning til snacking engang på niste-vørteren den har fått. Vurderer å ditche den. Er en svært simpel vørter den skal tygge gjennom men dog.

Sett den på rører og la den gå. Jeg har hatt et par tlfeller nå, hvor gammel gjær til slutt har våknet til live på røreren lenge etter at jeg egentlig ville ha gitt den opp. Og det ser ut til at det har blitt bra gjær av det.
 
Sett den på rører og la den gå. Jeg har hatt et par tlfeller nå, hvor gammel gjær til slutt har våknet til live på røreren lenge etter at jeg egentlig ville ha gitt den opp. Og det ser ut til at det har blitt bra gjær av det.

Den ble ikke brukt. Skulle pitches uten starter. Det var en blend så ville ikke lage starter.
 
Ja, men når jeg "skyller", tømmer jeg først vørteren, eller tilsetter jeg varmere vann for å øke temp?
Vil du ha utmesk skal du vel tilsette varmt vann så du kommer opp i utmesk temperatur.
Strunter du i utmesken tapper du av og så skyller med 78 grader varmt vann.
 
Hvor ofte er det vanlig å kjøpe inn nytt hydrometer? Ser at mitt viser 1.002 - 1.003 i rent vann på 20C.

Normalt hver gang du har knust et:p. De har jo ikke så mange bevegelige deler, så mekanisk slitasje er sjelden noen grunn. Men hvis du har et med bevegelig måleskala, er det vel bare å bite i det sure gresset og skaffe et nytt. (Men ikke på Europris!!!!!)
 
Normalt hver gang du har knust et:p. De har jo ikke så mange bevegelige deler, så mekanisk slitasje er sjelden noen grunn. Men hvis du har et med bevegelig måleskala, er det vel bare å bite i det sure gresset og skaffe et nytt. (Men ikke på Europris!!!!!)
Får bare svinge innom bryggselv over påske. Er en del år siden jeg kjøpte det og jeg vet at jeg sjekket at det var riktig kalibrert den gangen.
Det betyr med andre ord at stouten min som lå på litt over 1.010 egentlig var på rundt 1.008. Samtidig betyr det også at OG var feil. Irriterende greier.
 
Tilbake
Topp