Tråden for dumme spørsmål.

Nå sa vel bare Finn at det neppe skader å legge seg nærmere gjærens arbeidsgemperatur om man har mulighet til det, og ikke at det nødvendigvis er utslagsgivende.

Om du har mulighet og gidder, er det noen grunn til å la vær?

Og om man lærer noe nytt som setter det man kunne for 9 måneder siden i et nytt lys, er det feil fordi man ikke hadde kunnskapen før? Og om man ikke gidder å lese Palmer, eller leser han på lik linje med andre kilder gjør vel ikke at vi skal forkaste den kunnskapen som blir delt på et forum?

Nei Finn Berger, Miguel, Bårdd og dere andre som tar det til micronivå: Takk for at dere er en ekstra kilde til kunnskap og fremdrift i bryggingen min, og er nok en kilde jeg kan evaluere.

#hatersgonnahate

Takk, det var hyggelig:).

@Chiefen har nok bare tatt litt mye Møllers tran - eller Baltic Porter, som han kaller det:p.

Har da vel ingenting å bety om man dyrker gjæra i romtemperatur. "Øla" som blir produsert i starteren slår man jo vekk.

Det jeg har gjort på undergjæret øl er at jeg setter gjæren i kjøleskap og lar den kjøles ned mot vørtertemperatur før pitching i gjæringsbøtten. Noen sier at det er maks 5 grader temperaturforskjell før det blir konsekvenser og at man "sjokker" gjæra, men hvor stor grad dette er målbart, vet ikke. Men, det er logisk at å ta fryst tørrgjær i 30 graders vann for rehydrering er lite gunstig. Og å tømme 30 grader varm gjær i en 7 graders vørter.

Jeg setter starterne mine i romtemperatur, jeg, men lagergjær lar jeg spinne inne på et litt kjøligere rom, så de får vel 18-19 grader eller så. Jeg er ikke spesielt opptatt av det, og jeg tror ikke det gjør noe om de får noen grader over det, heller. Men det er ulike meninger om det.

I boka Yeast antyder White og Zainasheff 22 grader som en grei temperatur for begge typer gjær. Palmer er strengere.

Det jeg er skeptisk til, er å la gjæren få temperaturer opp over romtemperatur, sjøl om gjæren formerer seg mer effektivt da.

Hva er "romtemperatur"? Du får to ulike svar hvis du spør meg og kona, for eksempel. ;-)

Ved måling av pH betyr det visst 25 grader. I dagligtale betyr det vel 21-22 grader. Det betyr det i alle fall i heimen her. Og det er jo tilfeldigvis akkurat den temperaturen White og Zainasheff anbefaler for gjærstartere:).

Jeg laget en Berlin W. For en stund tilbake. Der fikk jeg en infeksjon av gjær i surning prossessen. Aner ikke hva eller hvor den kom fra. Sparte på en del av kaka..
.
Spørsmålet er da er det mulig å sette en starter med høy ibu for å drepe lactobacillus for så å gjære med den i en "ren" øl?

Spørsmål angående humletilsetting ved 0min/kokeslutt.

Skal man da skru av varmen, legge i humlen og så kjøle ned/overføre til gjæringskar med en gang, eller skal humlen få godgjøre seg litt, si noen minutter?

Skal man da skru av varmen, legge i humlen og så kjøle ned/overføre til gjæringskar med en gang, eller skal humlen få godgjøre seg litt, si noen minutter?

Begge deler er vanlig, men hvis det bare står 0 minutter/kokeslutt, tilsetter du humlen og kjøler ned.

Du kan også kjøle ned til eksempelvis 80 eller 60 grader, tilsette humlen og vente litt før du kjøler ned - en såkalt hop stand.

Begge deler er vanlig, men hvis det bare står 0 minutter/kokeslutt, tilsetter du humlen og kjøler ned.

Du kan også kjøle ned til eksempelvis 80 eller 60 grader, tilsette humlen og vente litt før du kjøler ned - en såkalt hop stand.
Men det er jo en hop stand som du sier, ikke en tilsett humle ved kokeslutt! Jeg er overbevist om at det er temmelig stor forskjell (merkbart) på smak i de to tingene der.

På grunn av de store volumene bruker bryggeriene mye lengre tid på nedkjølingen enn det vi gjør. Når de tilsetter humle ved 0, får humla lengre tid i varm vørter enn i de små kjelene våre, som det går temmelig kjapt å kjøle ned. Jeg har en følelse av at effekten av den tilsetningen er ganske liten. (NB; en følelse.)

Lar du den bli stående etter at du har slått av varmen, produseres det DMS (som gir deg svovelprodukter i ølet). Hvor fryktelig farlig noen få minutter er, skal være usagt - jeg mmistenker at det spiller fint liten rolle - men det rådes i alle fall til å kjøle ned kjapt til under 70 grader, som er grensa for opphør av dannelsen av DMS. En hopstand ("whirlpool") på en halvtime på 60 grader er et alternativ - men jeg er litt usikker på hva det gjør med cold break'et:p.

Jeg har begynt å hive oppi den siste tilsetningen ved 3 minutter; det skal visst tilsvare sånn omtrent det bryggeriene får ut av en tilsetning ved flame-out. Men det er på utprøvingsstadiet ennå, så jeg skal ikke uten videre anbefale det.

Men det er jo en hop stand som du sier, ikke en tilsett humle ved kokeslutt! Jeg er overbevist om at det er temmelig stor forskjell (merkbart) på smak i de to tingene der.

Leste du det første avsnittet mitt også, ikke bare det andre? Jeg svarer på det han spør om, før jeg presenterer et annet alternativ.

Sist redigert:
På grunn av de store volumene bruker bryggeriene mye lengre tid på nedkjølingen enn det vi gjør. Når de tilsetter humle ved 0, får humla lengre tid i varm vørter enn i de små kjelene våre, som det går temmelig kjapt å kjøle ned. Jeg har en følelse av at effekten av den tilsetningen er ganske liten. (NB; en følelse.)

Lar du den bli stående etter at du har slått av varmen, produseres det DMS (som gir deg svovelprodukter i ølet). Hvor fryktelig farlig noen få minutter er, skal være usagt - jeg mmistenker at det spiller fint liten rolle - men det rådes i alle fall til å kjøle ned kjapt til under 70 grader, som er grensa for opphør av dannelsen av DMS. En hopstand ("whirlpool") på en halvtime på 60 grader er et alternativ - men jeg er litt usikker på hva det gjør med cold break'et:p.

Jeg har begynt å hive oppi den siste tilsetningen ved 3 minutter; det skal visst tilsvare sånn omtrent det bryggeriene får ut av en tilsetning ved flame-out. Men det er på utprøvingsstadiet ennå, så jeg skal ikke uten videre anbefale det.

Det med 3min hørtes ikke dumt ut.
Mulig jeg kjører det!

Det med 3min hørtes ikke dumt ut.
Mulig jeg kjører det!
Dette er en av forskjellene jeg har opplevd ved overgang til Grainfather og dermed til en effektiv motstrømskjøler fra en god, men litt mindre effektiv spiralkjøler. Spesielt på så små batcher som jeg har (rundt 14 liter i kjelen ved kokeslutt), så synes jeg at jeg får mindre fra 0 min-humla og har begynt med 3-5 min som siste humletilsetning.

Magnum (og ikke noen annen senhumle) på 5-10min i en lager
er det fullstendig på tryne?
-En jeg kjenner tror jeg har gjort en tabbe i dag:(:confused::oops:

Det er jo det som er så bra med denne hobbyen. Det blir nesten alltid drikkbart øl og alltid noe å lære.

Får håpe det blir drikkbart, at han lærer av dette har jeg liten tro på.
Det er 50l så litt kjedelig å tømme ut. Magnum på 6min har ikke gjort vørteren særlig bitter.

Fristende å koke 100g pakken med Strisselspalt i 4l vørter i 10min (SG 1.037) og ha i.
Å koke opp hele skiten gidder han nok ikke:)

Tilbake
Topp